Strålkastarproblem VW Golf V

Meaganeowner
24 december 2018 · 2 250 Inlägg

Körde på ett rådjur... Höger strålkastare intryckt. En hel del plast mosat i grillen.
Försäkringsärende.

En allmän fråga om ljusinställning.
Ska lämna in för åtgärd.

Lykthuset monteras och ljusbilden på
halvljus justerades rätt.
Men helljuset som inte går att justera pekar upp i trädtopparna! Vilket det inte gör på vänster orörda  strålkastare.

Undras bara vad som hänt. Tydligt är att mekanikern skitit i att kolla hur helljuset pekar.

1. Sitter hela lyktan felmonterad och sen har man skruvat ned halvljuset?

2. Justeras inte lyktan först, för att få heljuset rätt, och därefter justeras halvljuset med strålkastaren justerskruv.

3. Felaktig ny strålkastare med fel på den interna upphängningen för helljusreflektorn?

Kanske lamphusinfästningen efter olyckan aldrig blev åtgärdad/kontrollerad?;Man bara bultade fast lamphuset och justerade halvljuset, för besiktningen kollar bara detta. Då kan helljusbilden hamna vart som helst.

Senast redigerat av Meaganeowner (24 december 2018)

nonne_j
24 december 2018 · 77 Inlägg

Meaganeowner skrev:
Körde på ett rådjur... Höger strålkastare intryckt. En hel del plast mosat i grillen.
Försäkringsärende.

En allmän fråga om ljusinställning.
Ska lämna in för åtgärd.

Lykthuset monteras och ljusbilden på
halvljus justerades rätt.
Men helljuset som inte går att justera pekar upp i trädtopparna! Vilket det inte gör på vänster orörda  strålkastare.

Undras bara vad som hänt. Tydligt är att mekanikern skitit i att kolla hur helljuset pekar.

1. Sitter hela lyktan felmonterad och sen har man skruvat ned halvljuset?

2. Justeras inte lyktan först, för att få heljuset rätt, och därefter justeras halvljuset med strålkastaren justerskruv.

3. Felaktig ny strålkastare med fel på den interna upphängningen för helljusreflektorn?

Kanske lamphusinfästningen efter olyckan aldrig blev åtgärdad/kontrollerad?;Man bara bultade fast lamphuset och justerade halvljuset, för besiktningen kollar bara detta. Då kan helljusbilden hamna vart som helst.

Glödlampan kanske sitter fel i hållaren. Plocka bort den och montera tillbaka igen.

Mazda Miata "Mx5" (2002)
Meaganeowner
24 december 2018 · 2 250 Inlägg

Kollat detta... sitter bra.

Oavsett så har märkesverkstaden missat...

spillolja
24 december 2018 · 4 020 Inlägg

Meaganeowner skrev:
Oavsett så har märkesverkstaden missat...

Bara att åka tillbaka med kärran och reklamera jobbet

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Meaganeowner
24 december 2018 · 2 250 Inlägg

Jodå... har redan ringt å frågat vad de inte gjort...

Extraresa på 2 x 11 mil sad

spillolja
24 december 2018 · 4 020 Inlägg

Låter som en resa över sockengränsen

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Meaganeowner
24 december 2018 · 2 250 Inlägg

.

Ingen match för den som har cash i överflöd..

-Bara ta lite ledigt, typ en dag till, för att nån inte gjorde sitt jobb...

Men denne får ju betalt ändå.

- Här handlar det om att resa över halva länet
t o r.
Finns ingen firma närmare, som ska vara akrediterad att pillra på VAG.

God Jul, God Jul.


.

Senast redigerat av Meaganeowner (24 december 2018)

Meaganeowner
10 januari 2019 · 2 250 Inlägg

.


Var inne på VAG med bilen för åtgärd av höger framljus, efter skadereparation. Då jag hade ärende till resistensstaden.

Enligt teknikerna var det fel inne i det nya lamphuset, vilket gjorde att det inte gick att justera tillräckligt.
Det syntes tydligt att något var fel med reflektorerna, inte alls samma spalt mellan nederkant på reflektorn och ljustunneln framåt, jämfört med vänster lamphus. Vänster lamphus ger bra ljusbild.

Har inte möjlighet att inom rimlig tid, än en gång att åka dessa 22 mil t o r, dagtid, vardagar när verkstaden är öppen.

Så ett nytt lamphus blev skickat, för utbyte.


- Felet är att det går inte gick på något sätt att få ned heljusbilden tillräckligt. Reflektorn tar i vid överkanten. Verkar som om båda reflektorerna är monterade för långt fram.

Finns tre justeringsmöjligheter.
En av de vita insexrattarna, påverkar enbart helljuset
Den andra vita insexratten och en typ 4 mm sexkanskruv, påverkar halvljuset. Dels i höjd, men även i sidled.

Därtill kommer den elektriska justeringsmöjligheten inne i bilen, som då enbart påverkar halvljuset. Ska enligt Haynes stå i läge 0 vid injustering.

Nu kommer jag att jämföra ljusbilderna med vänster ljus (som är oskruvad) och flera andra bilar, som nyligen är godkända i bilprovningen. Vet att strålkastarhöjden över vägytan/golvet på de olika bilarna påverkar.

Lamphusen är samtliga stämplade 1 % ... Undras just vad som då menas med 100% smile

( Kollade på en Megane -06. Där påverkade den elektroniska regleringen båda reflektorerna samtidigt.)

Ska bli intressant att ta sig an bilen.

.

Senast redigerat av Meaganeowner (10 januari 2019)

Cuefa Ain't no place like home...
11 januari 2019 · 4 628 Inlägg

Nu skummade jag bara igenom tråden som hastigast, men sitter verkligen strålkastaren rätt? Det låter ju som om något tagit skada i rådjurskollisionen, som har att göra med hur strålkastaren sitter fast. Men om jag inte missminner mig så är allt strålkastaren sitter monterat i gjort i plast och borde således inte kunna "böjas" utan att spricka...
Hade just detta problem på en Merca som jag bytte till eftermarknadsstrålkastare på, men det felet låg ju i mina billiga strålkastare av bästa kina-kvalitet.

Knepigt fel helt klart!
En tanke... Kan du shimsa strålkastarnas övre fästskruvar? De sitter väl med 2st skruvar som skruvas rakt uppifrån? Kommer inte ihåg på rak arm hur det ser ut på Golf V nu...
Min tanke är om du kan så att säga "tilta" strålkastaren framåt för att på så sätt få ner ljusbilden, sen justera upp halvljuset till samma nivå som andra sidan om du förstår hur jag tänker.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Meaganeowner
11 januari 2019 · 2 250 Inlägg

All plast som har med upphängning av kylare, höger lamphus o s v är bytt. Sprucket o trasigt.
Inga synliga skador av plåt utvändigt.

Lykthuset sitter perfekt inpassat i öppningen, jämfört med omgivande plåt och hur vänster lamphus (orört) sitter monterat.
Har själv varit inne på detta med snett monterat lamphus. Tog även upp detta vid sista besöket.

Men nu är det som så att reflektorerna sitter för långt fram, inne i huset.
Går inte att ta isär för närmare kontroll.
Kanske är nåt av plast, som inte snäppts in i rätt läge vid montering av det inre.

Ser klar skillnad mot det nya lamphuset och vänster lamphus, vilket tekniker också påpekade efter felsökning.

Funkar det inte att justera till rätt ljusbild efter ytterligare byte, så justerar jag monteringen av hela huset. Två av de tre fästskruvarna är justerbara. Endast den övre är fast.

Tack för input.

.

Senast redigerat av Meaganeowner (11 januari 2019)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang