Fick tag i ett par beggade dämpare till bakluckan då mina är värdelös..
Fick även tag på kroken som besiktningen klagade på.
Ett fäste till gasvajern som saknades sattes dit.
Sen börja jag klura på en motorkod jag fått, kod 13, tog lös första kamaxelgivaren och den såg fin ut, den andra tänkte jag också ta lös men med hjärnceller som en fisk så slutar jag med detta vackra senario.... FASTNAT MED SPÄRRNYCKELN! Det går heller inte att vända spärr funktionen då hela nyckeln måste vändas..
Funderar en stund o inser att jag måste kapa bulten, fram med bågfilsbladet och såga av skiten, halvägs nu..
Väl lös.
fy säger jag bara..
givaren som satt, den byttes och självklart blev dett pissväder så ingen provtur med nya givaren..
Tog lös rutorna och tätade dom tillfälligt då jag har hittat ett par beggade som är några veckor bort.
Bytte bakluckedämparna då mina var helt slut.
Äntligen håller luckan sig uppe!
Kapade till en mdf skiva jag hade över som bagagegolv, lär bli lite tystare avgas iaf. Satte även i original baslådan för att fylla ut hålet mot baksätet.
Blir till att se ifall bilen fortfarande beter sig som den gjorde tidigare nu till helgen, blir även kul o höra skillnaden i kupen med tätade rutor och skivan bak
Fälgen som blev förstörd lämnades bort för att åtgärdas, jag var väldigt skeptisk till att den skulle bli i samma kulör som den va tidigare, det var tydligen inga problem att fixa.. Blev lovad att det endast skulle synas i solljus. Hämtade fälgen när den va klar och såg redan då att det inte va samma, blev ombedd att ta bild på det så skulle dom lösa det. Fälgen på bilen är riktigt skitig men man ser iallafall. Här är den bilden:
Fin blev den iaf.
Fick 2 alternativ för att lösa problemet, antingen lämna in den främre också så den sidan har samma färg. Eller lämna resterande 3 och stå för halva kostnaden.. Då tanken är att köra med dessa tills man hittar ett par fina splitfälgar så får det första alternativet duga..
En bild på det hela, kanske jag som är fjantig men det stör mig.. Bilen verkar fortfarande inte riktigt gå som den ska trots byte av givaren, den puffar på tomgången ibland, misstänker att det är något med spolarna.. Kod 13 har inte återkommit ännu sen jag bytte givaren.
Jag har även märkt att 2,4 och 6ans växel inte riktigt går helt i.. Började kika närmare på det när jag återvände till garaget och det va faktiskt så simpelt att bulten som sitter nertill i växelspaken satt för hårt dragen i hållaren som går till lådan. Ska föklara lite bättre i bilden nedan: 90105-08200 med tillhörande mutter var dragen för hårt så 33513H inte kunde röra sig som den skulle. 33513H ska nämligen kunna vicka för att växlarna ska gå i riktigt. Eftersom jag dragit åt för hårt kunde den inte vicka. Simple as that
Det slutade med att dom lyckades skada den nylackade fälgen också?!.. Ifrågasatte det och självklart skulle dom fixa det.. Måste va 5te gången jag måste tillbaka med dessa fälgar.. Lyckades även sätta fel rotation på dom och centrumkåpan fick fötter..
Det blev gjort ett oljebyte.
Jag har letat som en tok efter absgivarkabeln! rivit lös innerskärmen inredning allt... Nu hittade jag den, intryckt i ett rör
Snacka om sneaky.
Fick lov att skarva kontakten.
Förlängde även manteln.
Värmde ihop det hela och satte dit krympslang.
Slutresultatet. Har även hunnit med o provköra bilen och den är fortfarande skum tyvärr, den kan helt plötsligt rycka till, vid gas, utan gas, vid lite gas, sen puffar den även på tomgång ibland... Ska beställa nya tändspolekontakter då jag av okänd anledning inte bytte dom.. Även kod 13 kommer upp mellanåt, lutar åt att byta vevaxelgivaren också, vill minnas att den såg lite sleten ut.
Av ren tur hittade jag en kille som sålde ett par 3split fälgar med suprafitment! 2 fälgar är tyvärr skadad men det ska nog gå o lösa! Bilade till borlänge för att hämta dessa godingar! För den som undrar är det ett par OZ Superleggera 3 Fram 8,5" ET 33 Bak 10" ET 40
Den bra sidan, aningen breda däck bak, ska gå ner en aning. Centrumkåporna har även sett sina bättre dagar..
Mumma!
Läppen åkte på igen.
ut fort som attan
Fälgarna satt som en käftsmäll, satan vilken skillnad!
Sitter man 2 i bilen tar det i Dock ska jag gå ner i bredd så jag hoppas det blir bra tillslut
Sedan blev det en tvätt innan den åkte in i garaget igen, väntar spännt på nya bakdäck och övrigt krimskrams så man kan börja köra bilen!
Äntligen update! Några veckor gammal men har verkligen haft fullt upp med diverse. Tempgivaren till ecun fick sig nya stift.
Bytte alla tändspolekontakter och kollade på alla stift.
Ett av stiften va riktigt kasst så det byttes.
Den gamla vevaxelgivaren togs lös. Det gick att ta lös den utan att ta bort något men att däremot sätta dit den nya underlättade det enormt med att ta bort spännaren.
Ett veck i den, satte dit den nya och vips så var motorkoden borta! Dock puffar den/misständer den fortfarande på tomgång. For ut och provkörde och den, nu rycker inte som den gjorde tidigare.
295orna som va påtok för stora byttes till 265
Sen bar det av söderut, tankstopp på trippen. Tråkigt nog regnade det tillochfrån påvägen ner.
Påväg hemmåt, Absen funkar ibland och ibland inte, klurar på att det kan vara en kuggkrans som är dålig om det nu sitter kransar på supra, kanske någon som vet?
Länge sedan det blev en update nu! Nedre delen till fläktkåpan är ditsatt.
Bytte shortshiften mot originalspaken och lägena kändes bättre än med shortshift tycker jag så denna behåller jag på nu.
Sedan bar det av till att fyll acn om den nu är tät, någon va dock törstig påväg dit.
Lämnade bilen där en timme.
Sedan när jag kommer tillbaka berättar killen att den håller på fylla nu och att acn är tät! Tills, jag startar kompressorn för då säger det PANG! Det hamnade köldmedium typ överallt.... Det visade sig att jag varit så duktig att jag tryckte bara dit ett av acrören men inte dragit fast det med en skruv. Bara åka till garaget och fixa..
Har även hjälpt en vän med hans supra, dra lite kabel, koppla pumpar oså.
En bild på motorrummet som för första gången får sig en singel
Återbesöket när väl röret satt fast blev lyckat, acn funkar prima, gud så skönt! Killen som fyllde tyckte så synd om mig med tanke på vad som hände dagen innan så han bad mig bara betala för gasen och samtidigt som han höll på med en annan bil tog han in mig imellan, snacka om service! Dessutom gav han mig beröm för skicket på bilen
Varje gång jag åkt från garaget har det blvit en sådan pöl från växellådan. Något som gjorde mig väldigt nojjig och började tänka att jag måste undersöka detta men tänkt att det är nog lugnt. Sedan när jag varit ute o kört har jag inbillat mig att växellådan känts annorlunda. Slutade med att jag slutade köra den ett tag tills tiden fanns för att kika på det.
När jag väl tömde lådan va jag beredd på att det skulle vara typ 8dl kvar.. mätte upp oljan och det var 1.64L så det kändes som en väldans lättnad, med tanke på hur mycket olja den spottade när packboxen va dålig..
Fyllde upp den igen till 1.8L och kör säsongen ut, till vintern åker lådan isär för att tätas om på nytt.
Slänger även upp en del bilder som jag fotade utanför garaget. Hej sålänge!
Halloj! Bilen går fint men puffar fortfarande ibland och ibland inte.. Provade byta mapsensor och slangar utan resultat.. Ska prova med att byta lamda och vattentemp och se om det kanske gör någon skillnad.
Sedan bestämde jag mig för att byta till decat men det gick åt skogen då vvti turbos verkar ha ett annat yrör? passade alltså inte alls.. Bara skruva ihop igen :p
Annars har jag mest kört runt o njutit av bilen och åkt på nåra träffar, slänger upp bilder från en av dessa