Saab 9-5 -05. Koppling beter sig konstigt.

KenZiden
28 december 2018 · 8 Inlägg

Bilen som är en Saab -05a 2.0t med ca 20000 mil på mätaren har börjat krånga
vid urkoppling. Jag kan starta bilen med växel i och kopplingen nedtryckt, om jag
fortsätter hålla koppling nedtryckt kan jag lägga i vilken växel som helst.
Men så släpper jag upp kopplingen och trycker ner den igen så kan jag inte längre
få i ngn växel.

Om jag startar den med neutralen utan att hålla ner koppling får jag inte i någon växel,
startar jag den med neutral i och koppling nedtryckt kan jag få i växel, släpper jag upp kopplingen
så vill bilen åka, den hoppar inte till utan den börjar smyga iväg.

Jag sökte runt på olika forum för att hitta ngn med samma problem och att byta huvudkopplingscylinder
verkar många tro så jag testade att byta den och efter jag luftat kopplingen så är jag  tillbaka på ruta ett.

Slavcylinder läcker inget alls, och när jag kikar in i lådan så ser jag att den verkar koppla ur när man trycker
ner koppling. Hur långt ska slavcylindern röra sig innan den kopplar ur helt? kommer den att stanna av sig själv eller, för nu rör den sig tills pedalen går i botten?

Det har inte läckt ngn bromsvätska varken nere vid slaven eller vid huvudcylindern.
Kan hända att jag har lite luft kvar i kopplingen men problemet va exakt detsamma innan
jag bytte huvudkopplingscylindern så misstänker att det kan vara ngt annat än luften..

Tacksam för alla tips, har inte direkt kunskap att riva ner lådan själv och verkstan kollade inte
ens på den utan sa att det är bara byta koppling och slavcylinder.

Utmarks-Loke
28 december 2018 · 5 813 Inlägg

Om det inte är slavcylindern måste det ju vara själva kopplingen. Hur är det på dom bilarna, sitter slavcylindern inne i kopplingshuset eller kan den enkelt bytas utifrån? Jag skulle börja med slavcylindern om den är enkel att byta och inte allt för dyr, de har ändå inte något evigt liv så det är inte bortkastade pengar att byta den.

KenZiden
28 december 2018 · 8 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Om det inte är slavcylindern måste det ju vara själva kopplingen. Hur är det på dom bilarna, sitter slavcylindern inne i kopplingshuset eller kan den enkelt bytas utifrån? Jag skulle börja med slavcylindern om den är enkel att byta och inte allt för dyr, de har ändå inte något evigt liv så det är inte bortkastade pengar att byta den.

Tack för svar. Den sitter inne i växellådan så man måste plocka ner alltihop. Så då kan man lika gärna byta allt. Hade hoppats att de fanns en lösning då det inte verkar vara slavcylindern. Vad kan det annars vara?

Utmarks-Loke
28 december 2018 · 5 813 Inlägg

Eftersom huvudcylindern är bytt utan bättring har du nog uttömt möjligheterna utanför lådan. Ser ut som du har nyårshelgen räddad, en dag för demontering och en dag för att sätta ihop allting  big_smile

P69
28 december 2018 · 4 Inlägg

Hej,Jag hade en slang som gick sönder på min Saab 9-5 2,3  -08  vid bromsoljebehållaren.Samma behållare som till olja till kopplingen.Verkstaden sa att de hade luftat systemet. men det blev värre.Köp 2 flaskor med bromsvätska Dot 4-5.Fyll behållaren ända upp så den är överfull.Ska sitta en nippel som är till luftning.Kom underfund med fast jag trodde att oljan kom ner till maxstrecket när jag lossade nippeln så kom det luft i systemet igen.Fyll på så nivån är ända upp exakt hela tiden när du luftar.Ända upp vid skruvlocket.Sedan blev kopplingen bra.Behöver ju inte vara det,men kostar inte så mycket att testa.I och med det är samma behållare till bromsarna o det kan vara nåt litet ,litet läckage nånstans.Sedan är det bara att hålla koll så nivån är full hela tiden.Lite luft i systemet kan göra mer än vad man tror.

Senast redigerat av P69 (28 december 2018)

KenZiden
28 december 2018 · 8 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Eftersom huvudcylindern är bytt utan bättring har du nog uttömt möjligheterna utanför lådan. Ser ut som du har nyårshelgen räddad, en dag för demontering och en dag för att sätta ihop allting  big_smile

Räddad och räddad wink

zzr94092
28 december 2018 · 4 378 Inlägg

Bromsvätska , inte bromsolja....

P69
29 december 2018 · 4 Inlägg

Hej,Fungerade luftningen....

KenZiden
30 december 2018 · 8 Inlägg

P69 skrev:
Hej,Fungerade luftningen....

Tja.
Nej det gick inte ändå, provat med två personer och
även med luftsatsen från mekonomen. Den vill sig inte alls.

P69
30 december 2018 · 4 Inlägg

Hej,Värt ett försök iallafall.Jag lät min bromsvätska sippra ut av sig själv över motordelarna när jag lossade nippeln.Så hade jag behållaren öppen.Så fyllde jag på ända upp till skruvlocket hela tiden.Hålla på så en bra stund så all luft sipprar ut nere vid nippel.Behövs ingen luftsats.Det hade bilverkstaden också men fick inte ut all luft för det.

Senast redigerat av P69 (30 december 2018)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
30 december 2018 · 13 673 Inlägg

Man får trycka ner vätskan i dom där det är det enda säkra sätet..   Med en riktig maskin som aldrig släpper in luft

https://goo.gl/images/sXaTKb.    Eller chansa och hoppas man fyller på mer vätska i tid.   Fördelen med riktiga grejer är att oavsätt om oljan tar slut släpper den aldrig in luft.   Men det är nog lådrivning som gäller tyvärr..

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
KenZiden
30 december 2018 · 8 Inlägg

P69 skrev:
Hej,Värt ett försök iallafall.Jag lät min bromsvätska sippra ut av sig själv över motordelarna när jag lossade nippeln.Så hade jag behållaren öppen.Så fyllde jag på ända upp till skruvlocket hela tiden.Hålla på så en bra stund så all luft sipprar ut nere vid nippel.Behövs ingen luftsats.Det hade bilverkstaden också men fick inte ut all luft för det.

Ok. Rinner det igenom så mkt när man inte trycker på kopplingen eller har ngt
tryck i hydrauliken?

KenZiden
30 december 2018 · 8 Inlägg

Growe skrev:
Man får trycka ner vätskan i dom där det är det enda säkra sätet..   Med en riktig maskin som aldrig släpper in luft

https://goo.gl/images/sXaTKb.    Eller chansa och hoppas man fyller på mer vätska i tid.   Fördelen med riktiga grejer är att oavsätt om oljan tar slut släpper den aldrig in luft.   Men det är nog lådrivning som gäller tyvärr..

Ja ok. upplever att det känns lite annorlunda när man håller på och lufta också, förut
kunde jag ju starta bilen med växel i och koppling nedtryckt, nu driver den framåt när jag
har växel i.

torsen
30 december 2018 · 7 198 Inlägg

För många år sedan, då SAAB 900 var ny, hyrde jag en sådan.
Den krånglade med kopplingen.
Fick efteråt veta att lamellcentrumet var för svagt/felböjt(i fingrarna) så att tryckcentrum låg fel.
Även armen som påverkar/håller urtrampningslagret var defekt/feljusterad.
Om det i princip är samma koppling så kanske samma fel uppenbarar sig efter ett stort antal mil?
Bara en tanke.
Alla hydrauliska fel verkar avhandlade utan förbättring?

KenZiden
1 januari 2019 · 8 Inlägg

Nej jag ger upp nu. Tack alla som försökt ge tips osv för att avhjälpa problemet.
Det blir till att byta koppling.

Ska man byta ngt mera när man ändå har lådan nere?

Och var är det bäst att köpa kopplingssats nånstans? Original? Aero?

P69
7 januari 2019 · 4 Inlägg

Pumpa ett par gånger på koppling sedan lossar du nippeln mycket så det droppar ut o luftbubblor kommer ut.Men glöm inte fylla på hela tiden så bromsvätskan är ända uppe vid skruvlocket hela tiden annars kommer det luft igen in.Då kommer du till ruta 1 hela tiden.Ha locket öppet hela tiden o motorn avstängd.Håll på tills du tömt ut en flaska för att vara på säkra sidan.Bromsvätska ska ju komma som en fin stråle vid nippeln när du är klar.Jag hade försökt igen innan du börjar riva ner allt.

saab_sonett Handledare
7 januari 2019 · 1 481 Inlägg

Du får nog räkna med att det är slavcylindern som läcker. Det behöver inte synas utvändigt.

Meaganeowner
7 januari 2019 · 2 250 Inlägg

Min bil, en Skoda Octavia har samma sjukdom som din.

Är troligen dubbelmassesvänghjulet som håller på att ge upp, för andra gången.

Om nu din bil har sånt svänghjul förståss..

.

rcy
7 januari 2019 · 1 705 Inlägg

Meaganeowner skrev:
Min bil, en Skoda Octavia har samma sjukdom som din.

Är troligen dubbelmassesvänghjulet som håller på att ge upp, för andra gången.

Om nu din bil har sånt svänghjul förståss..

Saab provade många dumma lösningar men inte ens dom var dumma nog att använda sig av dubbelmassesvänghjul, tack och lov.

rcy
7 januari 2019 · 1 705 Inlägg

Prova att lufta kopplingen "baklänges". Jag har haft mycket krångel med kopplingen på en og9-3 och provade tamigfan allt, tills en gammal räv tipsade mig om att trycka in bromsvätska genom luftningsnippeln.
Provade, och efter lite trixande så blev kopplingen som ny.
Tipsade en bekant med en 9-5 som också hade problem och han sa samma sak, kopplingen har aldrig fungerat så bra som efter det.

Jag använde en sån där gammal oljekanna med pip och pumphandtag och en bit slang och pumpade in ett par deciliter bromsvätska genom luftningsnippeln. Man får givetvis suga ur vätska ur påfyllningsburken eftersom det kommer att stiga motsvarande mängd där.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang