Köpråd: Större bagage

gickan
30 december 2018 · 82 Inlägg

Har idag en wv polo -00.

Vill ha en bil med lite större bagageutrymme, gärna också med extra finesser som backkamera, antisladd, vägtermometer och något kylsystem för sommaren.

Behöver en bil som är hyfsat billig i inköp (max 30000, tänker mig nån tusenlapp för min  egen bil i inbyte).
Gärna får ha så lite fel som möjligt, eller iaf billiga reservdelar.
Då jag är ute efter en lågmilare så bör den ha dåligt andrahandsvärde.

Man bör kunna sitta bekvämt när 3 vuxna åker.

Tar tacksamt emot alla era tips smile

zzr94092
30 december 2018 · 4 378 Inlägg

Det var inte lite begärt för 30 000.-
Är väl en omöjlighet..

Senast redigerat av zzr94092 (30 december 2018)

it_mutt Avstängd
30 december 2018 · 10 388 Inlägg

Skruvas det själv skulle jag säga; A4 B6. Tar man reservdelarna från just tyskland blir det billigt.

En A4 B6 är en problemfri bil enligt mig, och lätt att hitta för en bra bit under 30.000:-

Fine, inte backkamera, men, är målet 30.000kr, så blir där pengar över till en androidstereo och backkamera...och ett par års skatt.

Problem med A4 b6? Ptja, en välservad 1.8T är stabil som motor (även om det inte är den kalssiska 1.8T). Största problemet på en A4 B6 är väl att framskärmarna har en tendens att ta stryk. Köps nya, lackade och inkl. frakt till Sverige för ~7-800kr/st. Vilket gör att den det till trots klarar budget.

Tråkiga med en 1.8T är väl att den är femväxlad. Dricker det till trots dock under 0.7 blandad körning

Dyker upp lågmilare med jämna mellanrum på blocket.

- - - Edit - - -

Dyker iofs upp A3:or 8P för vettiga pengar också emellanåt, om man nu vill ha något mellanting mellan Polo:n och en A4

Senast redigerat av it_mutt (30 december 2018)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
gickan
31 december 2018 · 82 Inlägg

Missade att det måste vara en halvkombi eller liknande då en hund färdas i bagaget.

caromania Forummoderator
31 december 2018 · 9 296 Inlägg

Accord tourer.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Presidento Of World
31 december 2018 · 3 306 Inlägg

Nissan primera.


Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Nissan Primera 2.0,Backkamera,#OBS,Endast810 https://www.blocket.se/vi/82909972.htm

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
31 december 2018 · 14 007 Inlägg

gickan skrev:
Har idag en wv polo -00.

Vill ha en bil med lite större bagageutrymme, gärna också med extra finesser som backkamera, antisladd, vägtermometer och något kylsystem för sommaren.

Behöver en bil som är hyfsat billig i inköp (max 30000, tänker mig nån tusenlapp för min  egen bil i inbyte).
Gärna får ha så lite fel som möjligt, eller iaf billiga reservdelar.
Då jag är ute efter en lågmilare så bör den ha dåligt andrahandsvärde.

Man bör kunna sitta bekvämt när 3 vuxna åker.

Tar tacksamt emot alla era tips smile

Brukar man inte kunna det? Ja, om bilen inte är 2-sitsig då förstås.

/Benny

Senast redigerat av Vettemannen (31 december 2018)

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
31 december 2018 · 14 007 Inlägg

gickan skrev:
Missade att det måste vara en halvkombi eller liknande då en hund färdas i bagaget.

Går det inte med en normal kombi då?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
gickan
31 december 2018 · 82 Inlägg

Vettemannen skrev:

gickan skrev:
Missade att det måste vara en halvkombi eller liknande då en hund färdas i bagaget.

Går det inte med en normal kombi då?

/Benny

Självklart, bara den inte är för dyr i skatt och försäkring smile

gickan
31 december 2018 · 82 Inlägg

Vettemannen skrev:

gickan skrev:
Har idag en wv polo -00.

Vill ha en bil med lite större bagageutrymme, gärna också med extra finesser som backkamera, antisladd, vägtermometer och något kylsystem för sommaren.

Behöver en bil som är hyfsat billig i inköp (max 30000, tänker mig nån tusenlapp för min  egen bil i inbyte).
Gärna får ha så lite fel som möjligt, eller iaf billiga reservdelar.
Då jag är ute efter en lågmilare så bör den ha dåligt andrahandsvärde.

Man bör kunna sitta bekvämt när 3 vuxna åker.

Tar tacksamt emot alla era tips smile

Brukar man inte kunna det? Ja, om bilen inte är 2-sitsig då förstås.

/Benny

Haha det har du såklart rätt i big_smile

gickan
1 januari 2019 · 82 Inlägg

Vad tror ni om den här, eller sportmodellen bara onödig lyx?

Då jag inte har så bra koll på det här med att köpa bil så passar jag på att fråga er. Hade tänkt betala 10 000-15 000 kr på plats och resten lån. Men får man lån trots att man inte har fast anställning?

Vill inte göra bort mig hmm

https://mobil.blocket.se/annons/gavlebo … l/81169220

it_mutt Avstängd
1 januari 2019 · 10 388 Inlägg

gickan skrev:
Vad tror ni om den här, eller sportmodellen bara onödig lyx?

Då jag inte har så bra koll på det här med att köpa bil så passar jag på att fråga er. Hade tänkt betala 10 000-15 000 kr på plats och resten lån. Men får man lån trots att man inte har fast anställning?

Vill inte göra bort mig hmm

https://mobil.blocket.se/annons/gavlebo … l/81169220

Länken fungerar inte.

Men...att ta lån på en bil utan fast anställning....känner väl iaf JAG spontant är lite "sisådär" (men nu är det inte jag som ska ta lån så det kvittar ju).

70.000 är däremot ALLDELES för mycket.

Det är samma bil 2005 och 2006....just sayin.

1.6:orna är väl dessutom bara fempetade

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
gickan
2 januari 2019 · 82 Inlägg

Har jobbat på samma ställe i 5 år så räknar med att få vara kvar. Fast det är ju alltid en chansning. Vet inte annars hur jag ska göra, behöver större bil och vill ha en lågmilare jag kan använda i många år framöver.

Hur mycket är okej att betala för en 07:a då?

Snurriis
2 januari 2019 · 761 Inlägg

Kolla på en Saab 9-5 biopower, låg skatt(ca 1500kr/år)  går billigt (ca 0,6-0.7l/mil)  samt billig i försäkring.
Bra utrymme (kör en själv med barnvagn i bagaget) finns en uppsjö med reservdelar å kunnigt folk.

it_mutt Avstängd
2 januari 2019 · 10 388 Inlägg

gickan skrev:
Har jobbat på samma ställe i 5 år så räknar med att få vara kvar. Fast det är ju alltid en chansning. Vet inte annars hur jag ska göra, behöver större bil och vill ha en lågmilare jag kan använda i många år framöver.

Hur mycket är okej att betala för en 07:a då?

Någon speciell anledning till att du verkar ha fastnat på 07?

Och vad ser du som lågmilare?

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Cuefa Ain't no place like home...
2 januari 2019 · 4 628 Inlägg

Jag skulle satsa på en Saab 9-3 Sportcombi, det finns gott om dem, det finns gott om vettiga motoralternativ. det finns gott om reservdelar till rimliga priser eftersom Saab Parts inte ingick i konkursen.

Sjukt sköna bilar med gott om utrustning.
Den här behöver få stereon åtgärdad men annars är den skattad och besiktigad till helt rimliga pengar. Visst, 20k mil är inte lågmilat men de här bilarna är tåligare än man tror. Mina föräldrars 9-3 SS har rullat 46000 mil nu varav 25000 mil med ett ordentligt ökat effektuttag. Och det är dessutom en automat..!

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
it_mutt Avstängd
2 januari 2019 · 10 388 Inlägg

Cuefa skrev:
Jag skulle satsa på en Saab 9-3 Sportcombi, det finns gott om dem, det finns gott om vettiga motoralternativ. det finns gott om reservdelar till rimliga priser eftersom Saab Parts inte ingick i konkursen.

Sjukt sköna bilar med gott om utrustning.
Den här behöver få stereon åtgärdad men annars är den skattad och besiktigad till helt rimliga pengar. Visst, 20k mil är inte lågmilat men de här bilarna är tåligare än man tror. Mina föräldrars 9-3 SS har rullat 46000 mil nu varav 25000 mil med ett ordentligt ökat effektuttag. Och det är dessutom en automat..!

Lite det jag undrar; var går TS' gräns för lågmilare.

Snittet är ju enligt div. försäkringsbolag; 1500mil/år. På senare år verkar ju dock folk ha börjat köra kopiöst mycket mer.

Den (du har länkat) har ju rullat ungefär de genomsnittliga 1500mil/år.

O igen; ska TS skruva själv eller lämna bort "allt och inget", det är ju också avgörande.

Och nej, Cuefa det är givetvis inget du kan svara på wink

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
granadadr
2 januari 2019 · 7 268 Inlägg

en mondeo mk4, 2008-2014 har det mesta,, den har ej kamera bak, men sensorer fram/bak std,, personligen tycker jag bättre om det än kamera smile  du kan absolut få en vettig för 30 000 om du ej ska ha den största bensinaren med turbo eller största dieseln smile

Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
it_mutt Avstängd
2 januari 2019 · 10 388 Inlägg

granadadr skrev:
en mondeo mk4, 2008-2014 har det mesta,, den har ej kamera bak, men sensorer fram/bak std,, personligen tycker jag bättre om det än kamera smile  du kan absolut få en vettig för 30 000 om du ej ska ha den största bensinaren med turbo eller största dieseln smile

Men se slitagevarnare på bromsbeläggen har dom inte! (blev ärligt talat förvånad över det).

Men, det är trevliga bilar, sett till pengarna iaf. Men det är väl ett gott förslag till TS tycker jag.
Kom där någon facelift på dessa btw?

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
granadadr
4 januari 2019 · 7 268 Inlägg

it_mutt skrev:

granadadr skrev:
en mondeo mk4, 2008-2014 har det mesta,, den har ej kamera bak, men sensorer fram/bak std,, personligen tycker jag bättre om det än kamera smile  du kan absolut få en vettig för 30 000 om du ej ska ha den största bensinaren med turbo eller största dieseln smile

Men se slitagevarnare på bromsbeläggen har dom inte! (blev ärligt talat förvånad över det).

Men, det är trevliga bilar, sett till pengarna iaf. Men det är väl ett gott förslag till TS tycker jag.
Kom där någon facelift på dessa btw?

joo fick drl osv 2011,,  nää slitgae och låg spolarvätske varnare har dem inte,, vilket sög när jag upptäckte det sista sad å jag har ju endå den värsta sad titaninum x med s paket,,

Saab är ju absolut ett bra val rejäla bilar smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang