Vinande kompressorljud i TSI140

Hensve
30 december 2018 · 16 Inlägg

Hej! Har läst era trådar mycket och hittat endel fel på min Touran. Har nu bytt kamkjedja för andra gången. Kjedjan sträckt efter ca 5000mil. 21000mil nu.
Bytte komplett drevsats, vattenpump, remmar osv. Blev riktigt bra och tyst. Nu efter 40mil började ett kraftigt vinande ljud från kompressorn vid gaspådrag. Felsökte i mörkret utan att hitta någon lös slangklämma eller dylikt. Bilen gick bra och bara 6mil kvar så tänkte jag att det går nog. Efter 2mil tystnade plötsligt vinande ljudet och bilen tappade ork succesivt under några km tills det inte gick längre.
Felsöker igen. Allt ser bra ut, låter klonkande ljud från kompressorn när jag rör drivhjulet fram och tillbaka. Provstartar, går i några sek på 400-500v/min. Stannar.
Är det någon som haft eller känner igen felet? Står 30mil hemmifrån just nu. Bilen är bärgad.

spillolja
31 december 2018 · 4 014 Inlägg

Man kan kolla så det finns olja i kompressorn, nivåpluggen sitter bakom spännhjulet/lite skumplats till densamma, en tumstorlek mellan 4-5 mm  på insenyckeln ska användas, vet dock ej vad för sorts olja som ska användas

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Hensve
1 januari 2019 · 16 Inlägg

Kollar detta. Tror det är något på turbon som lagt av. Vinande ljudet kan vara fläktvingarna som ger sig. Läste felsökning från vw där det står att om tryckgivare inte får rätt signal startar inte bilen efter avstängning.
Något på trycksidan har släppt eller gett sig.

spillolja
1 januari 2019 · 4 014 Inlägg

Du skriver att kamkedjan är bytt, hur länge har oljan gått mellan byterna och vilken sorts olja har använts ?

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Hensve
1 januari 2019 · 16 Inlägg

Castrol 5w-30
2500mil. Ett oljebyte och sen var kjedjan sträckt igen. Kjedjan är kass redan som ny i jmf med Volvo Saab mfl.

Hensve
1 januari 2019 · 16 Inlägg

Hensve skrev:
Castrol 5w-30
2500mil. Ett oljebyte och sen var kjedjan sträckt igen. Kjedjan är kass redan som ny i jmf med Volvo Saab mfl.

Trodde inte att det var kjedjefel igen. Mer givare som spökade.

spillolja
1 januari 2019 · 4 014 Inlägg

felet är för tunn olja,  tag 5W-40 eller 10W-40 olja istället och kör inte längre än 15000 km mellan oljebyterna

samma kedja på denna som på eran, kört 13.000mil med denna bil och inte bytt kedja ännu:
https://www.garaget.org/?car=398779

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
caromania Forummoderator
1 januari 2019 · 9 296 Inlägg

spillolja skrev:
felet är för tunn olja,  tag 5W-40 eller 10W-40 olja istället och kör inte längre än 15000 km mellan oljebyterna

samma kedja på denna som på eran, kört 13.000mil med denna bil och inte bytt kedja ännu:
https://www.garaget.org/?car=398779

Du får det att låta som om det är en bonus eller snarare tur att kedjan hållit 13.000mil? Jag har fått bilden av flera inbitna och i egna kretsar ansedda som kunniga VW-människor som skriver på forumet att det snarare är ovanligt att det är problem med dessa öht. Vem ska man tro på?

En fråga om oljan: vad rekommenderar VW för olja? Vilka bytesintervaller rekommenderas?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Hensve
1 januari 2019 · 16 Inlägg

Det är nog bättre med en tjockare olja. Tror vw fokuserar på bra bränsleförbrukning och därför har denna olja för att få så litet motstånd i motorn som möjligt. Vi har Castrol som leverantör. Ska kolla vad som skiljer oljorna mer exakt.
Återkommer vad de har för svar.

Hensve
1 januari 2019 · 16 Inlägg

0w30 eller 5w30
Oljebytesintervall vet jag inte exakt, men har för mig 2år eller 3000mil. Hälften är nog maximalt hädanefter.

Hensve
1 januari 2019 · 16 Inlägg

Hur länge ska kjedjan hålla enl vw? Vw slår ifrån generellt all garanti vad gäller kjedjefel. Har kontakt med en anställd på vw.
Möller Bil i Örebro sålde och servade en Bil som endast gick 5000mil så rasade kjedjan. Resulterade i motorbyte som kunden skulle stå för!!! Motiveringen var att bilen inte hade servats på rätt sätt enl Möller Bil. Arn gav kunden rätt till ersättning.
Nu har TSI-motorer kamrem igen! Kan det vara så att VW insett kvalitétsproblem?

spillolja
1 januari 2019 · 4 014 Inlägg

jag har en på andra sidan gatan som har en VW Golf VII 2013, den nya motorn med rem, han har servat varje 15.000km  och med någon xW-30 olja, det hör man på motorljudet när han far förbi, men vid den sista servicen kom dom på att han servade med just 15.000kim intervall  och dom föreslog istället Mobil1 0W-40 olja vilket påfylldes  och servicen blev någon 100:-dring billigare

Just den motorn som TS har ganska hög effektuttag samt turbo+kompressor inte så konstig att en så tunn olja som 5W-30 tar hårt på motorn när den blir ordentligt genomvarm

termostaten för nedre kylkretsen öppnar vid ca 95C+ borde med fördel bytas ut mot en med lägre öppningtemperatur  https://www.bildelaronline24.se/gates/1238640

växellåda:
om jag förstått det hela rätt så fabriksfylls dessa med en rak SAE-75 olja i bräslebesparingsyfte, fungerar bra vid normal körning där lådan inte blir riktigt genomvarm, men vid hårdare körning och/eller slävagn så kan en SAE 75W-90 vara att föredra

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Hensve
3 januari 2019 · 16 Inlägg

Felet är hittat. Turbon har rasat. Tittade på skroten, men nästan samma pris som Autodoc i Tyskland. 6-7000kr. 15000kr skulle VW ha. Lite magstarkt.

spillolja
3 januari 2019 · 4 014 Inlägg

Eller ebay utbytesenhet:
https://www.ebay.de/itm/191060290775

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Hensve
6 januari 2019 · 16 Inlägg

Hej! Det var riktigt bra pris. Inkl packning.
Kollade även OEM 030145703A. Stämmer.
Ska läsa lite hur jag beställer.

Presidento Of World
6 januari 2019 · 3 306 Inlägg

Riktiga kvalitets vagnar dessa vw.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Hensve
13 februari 2019 · 16 Inlägg

Turbo är bytt från KS-Turbo i Tyskland 2800kr. Verkar vara orginalturbo. Bortslipade text och siffror. Fick stommkostnaden på 1000kr tillbaka idag. Tack Spillolja för hjälpen med tankar och länken till KS-Turbo.
Bilen går riktigt bra och frun är riktigt nöjd och ny tjockare 10w40-olja.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
13 februari 2019 · 17 381 Inlägg

Hensve skrev:
Turbo är bytt från KS-Turbo i Tyskland 2800kr. Verkar vara orginalturbo. Bortslipade text och siffror. Fick stommkostnaden på 1000kr tillbaka idag. Tack Spillolja för hjälpen med tankar och länken till KS-Turbo.
Bilen går riktigt bra och frun är riktigt nöjd och ny tjockare 10w40-olja.

Frågan är: Hur länge. Sälj bilen.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
spillolja
13 februari 2019 · 4 014 Inlägg

Gött mos

smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Brådhis * Voff voff *
13 februari 2019 · 10 245 Inlägg

spillolja skrev:
jag har en på andra sidan gatan som har en VW Golf VII 2013, den nya motorn med rem, han har servat varje 15.000km  och med någon xW-30 olja, det hör man på motorljudet när han far förbi, men vid den sista servicen kom dom på att han servade med just 15.000kim intervall  och dom föreslog istället Mobil1 0W-40 olja vilket påfylldes  och servicen blev någon 100:-dring billigare

Vad är det exakt du menar att du hör...?

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang