Ingen spänning i cigg-uttag

ZN
31 december 2018 · 51 Inlägg

Jag har lite problem med mitt främre cigg-uttag i min passat 3BG -01.
Det slutade helt plötsligt att fungera, jag har tagit lös uttaget och mätte spänningen i kontakten till uttaget, hade cirka 12,67 volt där, men när jag mätte i uttaget så fick jag bara fram 0,03 volt. Vad är problemet?

mb_pucken
31 december 2018 · 5 083 Inlägg

Kollat säkringen? Bör stå i instruktionsboken viljen säkring som matar uttaget!  :-)

Senast redigerat av mb_pucken (31 december 2018)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
31 december 2018 · 4 917 Inlägg

Om man har spänning i kontakten så borde det vara någon form av dålig kontakt i uttaget.
Eller något som har blivit böjt inuti.

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
ZN
31 december 2018 · 51 Inlägg

mb_pucken skrev:
Kollat säkringen? Bör stå i instruktionsboken viljen säkring som matar uttaget!  :-)

Cigg-uttaget bak fungerar fortfarande, tror dem ska gå på samma säkring, och ifall jag har spänning fram till kontakten till uttaget så måste säkringen vara hel

ZN
31 december 2018 · 51 Inlägg

Jag var och köpte ett nytt cigguttag på biltema, vet dock inte hur jag ska koppla in den eftersom kontakten inte passar det nya uttaget, det är tre olika kablar, en brun, en röd/blå och en vit/blå, vad gör dem olika kablarna?

caromania Forummoderator
31 december 2018 · 9 296 Inlägg

Nils14 skrev:
Jag var och köpte ett nytt cigguttag på biltema, vet dock inte hur jag ska koppla in den eftersom kontakten inte passar det nya uttaget, det är tre olika kablar, en brun, en röd/blå och en vit/blå, vad gör dem olika kablarna?

Mät med ett mätinstrument. Jag tippar på att en är jord och en bruten plus på första steget av nyckeln (radioläget) för belysningen? Den tredje är väl förmodligen plus till själva tändaren som kanske bara funkar med motorn igång? (Eller tändningen på.)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
ZN
31 december 2018 · 51 Inlägg

caromania skrev:

Nils14 skrev:
Jag var och köpte ett nytt cigguttag på biltema, vet dock inte hur jag ska koppla in den eftersom kontakten inte passar det nya uttaget, det är tre olika kablar, en brun, en röd/blå och en vit/blå, vad gör dem olika kablarna?

Mät med ett mätinstrument. Jag tippar på att en är jord och en bruten plus på första steget av nyckeln (radioläget) för belysningen? Den tredje är väl förmodligen plus till själva tändaren som kanske bara funkar med motorn igång? (Eller tändningen på.)

Det är ingen bruten plus, det är konstant ström i uttaget oavsett om man har nyckel i eller inte

ZN
31 december 2018 · 51 Inlägg

Såg nu på nya uttaget att stiften längst ut är markerade med + och - men står inget på mittersta stiftet

caromania Forummoderator
31 december 2018 · 9 296 Inlägg

Nils14 skrev:

caromania skrev:

Nils14 skrev:
Jag var och köpte ett nytt cigguttag på biltema, vet dock inte hur jag ska koppla in den eftersom kontakten inte passar det nya uttaget, det är tre olika kablar, en brun, en röd/blå och en vit/blå, vad gör dem olika kablarna?

Mät med ett mätinstrument. Jag tippar på att en är jord och en bruten plus på första steget av nyckeln (radioläget) för belysningen? Den tredje är väl förmodligen plus till själva tändaren som kanske bara funkar med motorn igång? (Eller tändningen på.)

Det är ingen bruten plus, det är konstant ström i uttaget oavsett om man har nyckel i eller inte

Men du har väl en lampa i ciggtändaruttaget och den lyser väl inte jämt?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
caromania Forummoderator
31 december 2018 · 9 296 Inlägg

Nils14 skrev:
Såg nu på nya uttaget att stiften längst ut är markerade med + och - men står inget på mittersta stiftet

Alltså det går ju inte att koppla fel. Koppla in din kabel med ständig plus på + och jord på - . Den som blir över får du väl isolera bort.

I mina bilar fungerar emellertid  inte ciggtändaren när jag drar ur nyckeln.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
ZN
31 december 2018 · 51 Inlägg

caromania skrev:

Nils14 skrev:
Såg nu på nya uttaget att stiften längst ut är markerade med + och - men står inget på mittersta stiftet

Alltså det går ju inte att koppla fel. Koppla in din kabel med ständig plus på + och jord på - . Den som blir över får du väl isolera bort.

I mina bilar fungerar emellertid  inte ciggtändaren när jag drar ur nyckeln.

Okej, ska prova det sedan.

Utmarks-Loke
31 december 2018 · 5 814 Inlägg

Om det är spänning i ledningen till cigguttaget men inte i själva uttaget måste ju felet ligga i själva uttaget. Det borde vara ganska enkelt att hitta om man tittar lite på det, om det inte helt enkelt är så att kabelskon är för slapp och inte sitter tillräckligt bra. Borde vara bättre att fixa originaluttaget än att mecka dit något kinaskräp från bitema

ZN
1 januari 2019 · 51 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Om det är spänning i ledningen till cigguttaget men inte i själva uttaget måste ju felet ligga i själva uttaget. Det borde vara ganska enkelt att hitta om man tittar lite på det, om det inte helt enkelt är så att kabelskon är för slapp och inte sitter tillräckligt bra. Borde vara bättre att fixa originaluttaget än att mecka dit något kinaskräp från bitema

Har redan satt dit uttaget från biltema, lyckades få till det riktigt snyggt!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang