Reggbesiktning

21 Inlägg
Skrivet 2 januari · Inlägg av trådskaparen #1

Någon som kan sägs mig varför det här inte skulle räcka att få igenom bilen i reggbesiktningen,
nä utan de vill att jag ska ha ett bromsintyg och stöldskydds intyg på ett papper som kan vara 40 år gammalt för att kunna få igenom bilen, det är ok.
Men en fastplåtad skylt på bilen från fabriken de räcker tydligen inte

Det stå ju att bilen är helgodkännd enligt ALLA standarder , vad är besiktnings ingenjörens problem??
Är det dåligt med arbete för han eller

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230245/230245-93e183dbc476fbb32bd98b9e4ae3c835.jpg

Senast redigerat av 300s (2 januari )

9 754 Inlägg
Skrivet 2 januari #2

Och hur vill du vi ska kunna svara på det? Är inte det en fråga bättre ställd till organisationen ifråga?

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
21 Inlägg
Skrivet 2 januari · Inlägg av trådskaparen #3

it_mutt skrev:
Och hur vill du vi ska kunna svara på det? Är inte det en fråga bättre ställd till organisationen ifråga?

Ringer man och frågar så är det ingen som vet vad som gäller, även besiktningsingenjörena själva som jag har ringt.
De har ingen förklaring varför de inte skulle gälla

Senast redigerat av 300s (2 januari )

9 754 Inlägg
Skrivet 2 januari #4

300s skrev:

it_mutt skrev:

Ringer man och frågar så är det ingen som vet vad som gäller, även besiktningsingenjörena själva som jag har ringt.

Ja det var inte menat att låta surt eller jävligt (inte mer än vanligt iaf wink )

Kändes bara som om de BORDE kunnat svara på det. Men...där hade jag uppenbarligen fel. Märkligt.
Hänvisar dom inte till något?

1 011 Inlägg
Skrivet 2 januari #5

Rebessa via en annan ingenjör?

Varför inte ta med hela soffgruppen ut på vägarna? Kolla gärna in min tråd "Den rullande soffgruppen"
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=319705
208 Inlägg
Skrivet 2 januari #6

Hur gammal är bilen då? Jag vet att det kom krav på att bilarna var tvunga att ha stansat nummer i chassit som överrensstämde med din plåtbit, men det var dock en hel del bilar som det aldrig gjordes på. Jag vet att man lättade på reglerna.

Om ditt fordon saknar eller har ett svåravläst chassinummer.
Fordon av årsmodell 1969 eller senare måste ha ett instansat chassinummer.
Om chassinumret saknas, är skadat eller inte tydligt går att utläsa måste det stansas in på nytt.
Alltid när ett chassinummer stansats in på nytt måste en registreringsbesiktning utföras.
Fordonets registreringsbevis kommer då att beskriva att det gjorts och var chassinumret placerats.
I vissa fall behöver även fordonets identitet utredas ytterligare. (slutgiltigt beslut om detta tas vid registreringsbesiktningen)
Om original chassinummer är skadat eller svåravläst bör det lämnas kvar på fordonet.
Det kan underlätta bedömningen av fordonets identitet vid registreringsbesiktningen.

Det enklaste är att helt enkelt stansa in det själv (OBS Man får inte göra det egentligen).

21 Inlägg
Skrivet 2 januari · Inlägg av trådskaparen #7

it_mutt skrev:

300s skrev:

it_mutt skrev:

Ja det var inte menat att låta surt eller jävligt (inte mer än vanligt iaf wink )

Kändes bara som om de BORDE kunnat svara på det. Men...där hade jag uppenbarligen fel. Märkligt.
Hänvisar dom inte till något?

Ringde till Bilprovningen kundtjänst och de säger att jag ska anmäla ärendet till transportstyrelsen, ringer man ditt så säger de att de inte har något med de att göra, var vänder man sig då egentligen??  Ingen verkar ha koll på något
De är som om de vill att man ska ge upp och skita i allt, o se glad ut

21 Inlägg
Skrivet 2 januari · Inlägg av trådskaparen #8

Xebers76 skrev:
Rebessa via en annan ingenjör?

De är synd att den föra ingenjören slutade i Halmstad o ersatts av en idiot. Reggbesiktade 4st bilar hos den föra ingenjörn de senaste 2år, alla ca 30-40år gamla Mercedes och inte en gång frågade han efter något sådant intyg, hade aldrig hört tala om det för än nu. Han kollade så allt såg bra ut
Funktion är trots allt viktigare än ett 40år gammalt papper för fabriken, eller är det någon som tycker att jag har fel?

De är ju inte heller direkt gratis att reggbesikta om man ska hitta rätt ingenjör som har förstånd i skallen.
kostar nästa 3000kr första. Regbesiktningen och ombess kostar närmare 1000kr har jag för mig, men Ska iallafall prova i Värnamo 16jan  om de blir bättre

21 Inlägg
Skrivet 2 januari · Inlägg av trådskaparen #9

Nobrando skrev:
Hur gammal är bilen då? Jag vet att det kom krav på att bilarna var tvunga att ha stansat nummer i chassit som överrensstämde med din plåtbit, men det var dock en hel del bilar som det aldrig gjordes på. Jag vet att man lättade på reglerna.

Om ditt fordon saknar eller har ett svåravläst chassinummer.
Fordon av årsmodell 1969 eller senare måste ha ett instansat chassinummer.
Om chassinumret saknas, är skadat eller inte tydligt går att utläsa måste det stansas in på nytt.
Alltid när ett chassinummer stansats in på nytt måste en registreringsbesiktning utföras.
Fordonets registreringsbevis kommer då att beskriva att det gjorts och var chassinumret placerats.
I vissa fall behöver även fordonets identitet utredas ytterligare. (slutgiltigt beslut om detta tas vid registreringsbesiktningen)
Om original chassinummer är skadat eller svåravläst bör det lämnas kvar på fordonet.
Det kan underlätta bedömningen av fordonets identitet vid registreringsbesiktningen.

Det enklaste är att helt enkelt stansa in det själv (OBS Man får inte göra det egentligen).

Bilen är en MB 300sd td 1983

Chassi nummer är inget problem med de är det att han vill ha ett bromsintyg och stöldskyddsintyg som är helt onödigt, då jag ringde till transportstyrelsen och frågade en som viste lite, men tyvärr har jag inte fått tag på han sen dess utan bara kommit fram till kvinnliga lag horor som inte kan svara på något.

Iallafall så sa han att ingenjörn kunde kollat på det själv och inte vara så mallig som inte kan göra något,
Så här sa han på transportstyrelsen.”:
stöldskydd =fungerande lås dörr och ratt lås.
Så här gör man: dra ut nyckel ur täning och se om ratt låset går i om man vrider samma med yterdörrar.
Tar 1min att kolla, men nä ingenjören vill att man åker till en speciallverstad och batala några tusen kronor för ett intyg för att han inte orkar lyfta fingret ur arslet,

Samma med bromsarna sa han han tyckte att bromsfunktionen ör viktigare än ett kanske 40år gammalt papper

Fri fart för ett fritt folk! · 9 543 Inlägg
Skrivet 2 januari #10

Det är inte så att bilen är intaget på annat sätt än för eget bruk..  Då blir det mycket krångligare.. Minns en som fick göra en försäljning av en bil han köpt och köpa tillbaka den i Åland eller nått sånt.  För att det skulle gå att regga bilen för den inte var intagen i landet på rätt sätt

Stance=slammad bil som endast kan framföras i 2km/h på svenska vägar. håll skiten hemma i garaget så slipper vi andra hamna bakom era skithögar..
21 Inlägg
Skrivet 2 januari · Inlägg av trådskaparen #11

Growe skrev:
Det är inte så att bilen är intaget på annat sätt än för eget bruk..  Då blir det mycket krångligare.. Minns en som fick göra en försäljning av en bil han köpt och köpa tillbaka den i Åland eller nått sånt.  För att det skulle gå att regga bilen för den inte var intagen i landet på rätt sätt

Den är intagen för privat burk så det borde inte vara några problem

333 Inlägg
Skrivet 3 januari #12

Är bilen importerad från utanför EU?
I så fall behöver du intyg på buller, bromsar etc. De enda jag vet som utfärdar sånna intyg är tillverkare (Mercedes i ditt fall) och Dekra.
Länge sen jag importerade en bil från utanför EU dock, så kan ha ändrats de senaste 10 åren.

21 Inlägg
Skrivet 3 januari · Inlägg av trådskaparen #13

yakozan skrev:
Är bilen importerad från utanför EU?
I så fall behöver du intyg på buller, bromsar etc. De enda jag vet som utfärdar sånna intyg är tillverkare (Mercedes i ditt fall) och Dekra.
Länge sen jag importerade en bil från utanför EU dock, så kan ha ändrats de senaste 10 åren.

Den är importerad från USA,

Men det jag inte fattar är att bilen är godkänd från fabriken i Tyskland enligt alla standarder och de står det på plåtskylten som sitter innanför dörren (samma som chassi plåten). Den gamle ingenjören kollade på den skylten och allt står ju där att det är godkänt,
Varför ska den nya ingenjören klabba för?

Skulle Mercedes sålt bilar till USA med sämre bromsar och utan stöldskydd??  De är ju bara larvigt

Varför ska man åka till dekra och betala
tusentals kronor när fabriken redan har kollat upp alt detta och stansat in det på plåten att det är godkänt,

den har ju gått i usa i nästan 40år utan problem

63 Inlägg
Skrivet 3 januari #14

På skylten står det att bilen uppfyllde de säkerhetskraven som USA krävde när bilen när var ny.
Inte säkert att det uppfyller Europeiska krav från samma tid.

Vissa saker är det hårdare krav på USA vissa saker är det hårdare krav på i Europa.

Att det gått bra tidigare, beror troligen på att tidigare ingenjören inte följt alla regler.

Ungefär som med chassinummer på bilar med ram.
Under många år kolla dom aldrig dom stansade chassinumren i ramen utan kolla det i rutan.

Men hela tiden har det varit ett krav att ha ett stansat nummer på ramen.

3 342 Inlägg
Skrivet 3 januari #15

300s skrev:

enkelt sagt. det är USA o inte Sverige. Godkänt på ett ställe betyder inte automatiskt att den är godkänd på ett annat ställe

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra
1 780 Inlägg
Skrivet 3 januari #16

.
Om ramnummer mm

På min Yamaha 600 XT bytte nån tidigare ägare till en ny ram utan ramnummer, efter en krach i fyllan.
Firman som levererade ramen, knackade i samma nummer som tidigare, men sista bokstaven ett Y, hamnade för många mm fel, så det blev underkänd besiktning. Tror det var 8 mm det skulle vara mellan sista siffran och bokstaven Y.

Stölskyddsföreningen kopplades in och gjorde ett stort jobb och fick tag på stämplarna, som tillsammans med andra verktyg spårades efter en auktion. Stämpelprov i plåt visade att det var rätta stämplar.
Del av den nya ramen slipades och etsades i syra, som i den bästa deckare. Men det framkom bara ett ramnummer.

Original urkapat styrhuvud med ramnummer, slängdes i samband med firmans konkursstädning...
Styrhuvudet skulle enligt dåvarande regler förvarats i 10 år efter rambyte!

Nåväl allt löste sig och cykeln fick en röd plomp dinglande under tanken, som påminnelse. Skulle tas ur trafik, senast 10 år efter reggodkännande och besiktning.

.

Senast redigerat av Meaganeowner (3 januari )

Forummoderator · 7 492 Inlägg
Skrivet 3 januari #17

Ett klokt råd är att kontakta MHRF. De vet vad som gäller och kan komma med råd och förslag på lösning. Den här regeln med ramnummer har drabbat flera ägare och om du är en av de som ramlat mellan stolarna så kan de eventuellt ge dig stöd i frågan.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
21 Inlägg
Skrivet 3 januari · Inlägg av trådskaparen #18

caromania skrev:
Ett klokt råd är att kontakta MHRF. De vet vad som gäller och kan komma med råd och förslag på lösning. Den här regeln med ramnummer har drabbat flera ägare och om du är en av de som ramlat mellan stolarna så kan de eventuellt ge dig stöd i frågan.

Ramnummer finns instansats på både bilen och plåten på insidan av dörren och de var godkänt så jag fattar inte riktigt varför någon har tagitupp de,

Men tack så mycket för förslaget ska prova ringa dem imorgon

Senast redigerat av 300s (3 januari )

21 Inlägg
Skrivet 3 januari · Inlägg av trådskaparen #19

Seth skrev:

300s skrev:

enkelt sagt. det är USA o inte Sverige. Godkänt på ett ställe betyder inte automatiskt att den är godkänd på ett annat ställe

de verkar vara som de är samma som i Sverige,  fick de precis bekräftat av Mercedes benz som vill att jag skulle överklaga till transportstyrelsen,dehär är en del som mercedes Sverige skrev som ska skickas till transportstyrelsen:

Mercedes-Benz Sverige AB har meddelat att fordonet uppfyller kraven men certifikatnummer kan inte uppvisas då dessa inte finns sparade för detta äldre fordon.
Mercedes-Benz har dock möjlighet att intyga att fordonet uppfyller de krav som ställs på bilar av denna årsmodell.

Senast redigerat av 300s (3 januari )

9 754 Inlägg
Skrivet 3 januari #20

300s skrev:

Seth skrev:

300s skrev:

De där är bara skit snack, för de verkar vara som de är samma som i Sverige,  fick de precis bekräftat av Mercedes benz som vill att jag skulle överklaga till transportstyrelsen,dehär är en del som mercedes Sverige skrev som ska skickas till transportstyrelsen:

Mercedes-Benz Sverige AB har meddelat att fordonet uppfyller kraven men certifikatnummer kan inte uppvisas då dessa inte finns sparade för detta äldre fordon.
Mercedes-Benz har dock möjlighet att intyga att fordonet uppfyller de krav som ställs på bilar av denna årsmodell.

INGET av det Seth skrev är skitsnack.

Att något är godkänt i USA innebär inte per automatik att det är godkänt i Sverige. Det KAN innebära, det KAN också innebära att den inte är det. Men inget av det var vad Seth skrev.

Nog för Seth kan ta sina egna fighter, men jag blir så trött när folk inte läser vad som skrivs och sen går i taket över just vad som inte skrivits.

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

• Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll

Senast i forumet