Hjälp ang felkod P1296

notease_seatleon
3 januari 2019 · 2 Inlägg

Hej. Har en Seat Leon 1.8 20V SPORT - 04 som gått ca 23000 mil. Ska precis göra ombesiktning pga fixad handbroms och ojämn bromspåverkan o såklart börjar då motorlampan lysa.... Får felkod P1296 vilket betyder "engine cooling system malfunction". Har aldrig haft problem med detta innan och heller aldrig några problem att starta bilen, den låter alltid jämnt o fint. Dock har jag reagerat den senaste veckan på att det ibland, typ 1 av 6 startningar, att den antingen tar några sekunder extra på sig att tända eller så rusar motorn innan den hittar rätt. Kan detta ha något samband? Kylarvätskenivån ser bra ut och temperaturen likaså.

Ringde verkstaden men de har julstängt till måndag. Min fråga är då, nån som vet vad felet kan vara? Är det dyrt? Och framförallt, kan man köra bilen som vanligt tills jag får den fixad?

Hälsningar Maria

it_mutt Avstängd
3 januari 2019 · 10 388 Inlägg

notease_seatleon skrev:
Hej. Har en Seat Leon 1.8 20V SPORT - 04 som gått ca 23000 mil. Ska precis göra ombesiktning pga fixad handbroms och ojämn bromspåverkan o såklart börjar då motorlampan lysa.... Får felkod P1296 vilket betyder "engine cooling system malfunction". Har aldrig haft problem med detta innan och heller aldrig några problem att starta bilen, den låter alltid jämnt o fint. Dock har jag reagerat den senaste veckan på att det ibland, typ 1 av 6 startningar, att den antingen tar några sekunder extra på sig att tända eller så rusar motorn innan den hittar rätt. Kan detta ha något samband? Kylarvätskenivån ser bra ut och temperaturen likaså.

Ringde verkstaden men de har julstängt till måndag. Min fråga är då, nån som vet vad felet kan vara? Är det dyrt? Och framförallt, kan man köra bilen som vanligt tills jag får den fixad?

Hälsningar Maria

17704/P1296/004758 - Error in Mapped Cooling System


Possible Symptoms

Cold start issues


Possible Causes

Coolant Temperature Sensor (G62) faulty
Coolant Thermostat faulty


Possible Solutions

Check Coolant Temperature Sensor (G62)
Check Coolant Thermostat


Special Notes

Check the stored Freeze Frame data with this fault code. Freeze Frame information will be found in the fault code description (if the module supports it) or in Generic OBD-II if the vehicle complies with those regulations.
Freeze Frame data stored at -40 °C is generally an indication of a faulty ECT or wiring.
Freeze Frame data stored at +140 °C is generally an indication of a faulty ECT or wiring.
Freeze Frame data stored with in the 60-80 °C range is an indication that the vehicle was close to, but not within, the cooling systems normal operation range. The Thermostat itself or Cooling system components may be at fault.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
chybber
3 januari 2019 · 61 Inlägg

Du kan köra, antagligen kommer den att dra mer soppa då den satt felkod och limp är aktivt

it_mutt Avstängd
3 januari 2019 · 10 388 Inlägg

chybber skrev:
Du kan köra, antagligen kommer den att dra mer soppa då den satt felkod och limp är aktivt

Limp verkar inte ha inträtt alls. Då skulle ingen, oavsett hur motorkunnig eller inte personen är, säga att den "går som den ska"

Att motorlampan lyser innebär inte per automatik limp mode.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
notease_seatleon
4 januari 2019 · 2 Inlägg

Tack för svar. Körde till jobbet imorse (3 mil), bilen gick helt normalt. Vågar jag köra längre sträcka under helgen? Enkel väg 12 mil?

it_mutt Avstängd
4 januari 2019 · 10 388 Inlägg

notease_seatleon skrev:
Tack för svar. Körde till jobbet imorse (3 mil), bilen gick helt normalt. Vågar jag köra längre sträcka under helgen? Enkel väg 12 mil?

Går bilen som den ska, så hade jag vågat iaf. Sen om jag skulle rekommendera någon annan att göra det..,.är inte lika säkert....

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang