Rc bil med kamera?

KolGruvan
4 januari 2019 · 1 450 Inlägg

Har länge tänkt att skaffa en rc bil, en bränsle driven att kunna och omkring lite med.
Men området blir ju begränsat när man inte ser så långt.. då tänkte jag om det skulle gå å sätta på nån typ av kamera så man kan se "live" via telefon eller surfplatta.   Har sett detta på Internet att folk gör så.
Hur bär man sig åt? Nån med erfarenhet?
Jag har en Samsung s9 som telefon, finns det nån kamera typ man kan koppla ihop med telefon så?

Hoppas ja la tråden rätt

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You
Volvo 242 "Mint Condition" (1982)
it_mutt Avstängd
4 januari 2019 · 10 388 Inlägg

Går ju med en kamera med wifianslutning (för att komma upp i räckvidd).

Sen vet jag väl inte riktigt om jag skulle rekommendera att köra via FPV, men det är ju jag det

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
KolGruvan
4 januari 2019 · 1 450 Inlägg

it_mutt skrev:
Går ju med en kamera med wifianslutning (för att komma upp i räckvidd).

Sen vet jag väl inte riktigt om jag skulle rekommendera att köra via FPV, men det är ju jag det

Ja ja läste lite om nån sånt. Men om det är Wifi så blir väl inte räckvidden så lång? Eftersom att telefon tappar kontakt med Wifi 15 meter utanför huset

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You
Volvo 242 "Mint Condition" (1982)
it_mutt Avstängd
4 januari 2019 · 10 388 Inlägg

KolGruvan skrev:

it_mutt skrev:
Går ju med en kamera med wifianslutning (för att komma upp i räckvidd).

Sen vet jag väl inte riktigt om jag skulle rekommendera att köra via FPV, men det är ju jag det

Ja ja läste lite om nån sånt. Men om det är Wifi så blir väl inte räckvidden så lång? Eftersom att telefon tappar kontakt med Wifi 15 meter utanför huset

Man brukar höfta ungefär att räckvidden i ett 2.4GHZ-band är ~50m inomhus och ~100m utomhus. Sen hänger det givetvis på antenner osv.

För varje vägg det ska passerar höftar man minimum 25% tapp i räckvidd

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
KolGruvan
4 januari 2019 · 1 450 Inlägg

it_mutt skrev:

KolGruvan skrev:

it_mutt skrev:
Går ju med en kamera med wifianslutning (för att komma upp i räckvidd).

Sen vet jag väl inte riktigt om jag skulle rekommendera att köra via FPV, men det är ju jag det

Ja ja läste lite om nån sånt. Men om det är Wifi så blir väl inte räckvidden så lång? Eftersom att telefon tappar kontakt med Wifi 15 meter utanför huset

Man brukar höfta ungefär att räckvidden i ett 2.4GHZ-band är ~50m inomhus och ~100m utomhus. Sen hänger det givetvis på antenner osv.

För varje vägg det ska passerar höftar man minimum 25% tapp i räckvidd

Hmm, är väldigt dålig på sånt här men finns det nåt man skulle kunna göra för att åka längre än så? Eller behövs det väldigt avancerade grejer för det?
Ja såg nåt klipp på Youtube tror ja de va, nån som hade en kamera på sin rc bil och kollade via telefon och kunde åka iväg flera kilometer

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You
Volvo 242 "Mint Condition" (1982)
jaka54
4 januari 2019 · 5 719 Inlägg

Hej!
Är du bara ute efter att styra en R/C bil så är räckvidden på vanliga R/C anläggningar ca 1-2km i luften och ca 1km på land, gäller 40mHz bandet som är upplåtet för modellbåtar och bilar. "Moderna" R/C anläggningar på 2,4GHz bandet har ungefär samma räckvidd i luften men betydligt kortare på marken på grund av alla hinder (hus, träd osv).

Xebers76
4 januari 2019 · 2 264 Inlägg

Jag satte fast en galaxy s3 på en eldriven Kyosho och den slutade svara på radion och körde in i en vägg och knäckte styrservon lol

it_mutt Avstängd
5 januari 2019 · 10 388 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Är du bara ute efter att styra en R/C bil så är räckvidden på vanliga R/C anläggningar ca 1-2km i luften och ca 1km på land, gäller 40mHz bandet som är upplåtet för modellbåtar och bilar. "Moderna" R/C anläggningar på 2,4GHz bandet har ungefär samma räckvidd i luften men betydligt kortare på marken på grund av alla hinder (hus, träd osv).

Fast...nu var det ju inte riktigt räckvidden på kontrollen som var problemet....

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
MammDiin
5 januari 2019 · 2 019 Inlägg

Finns ju billiga lösningar som exempelvis en liten kamera med inbyggd sändare och så finns det mottagare att koppla direkt in i smarttelefonen så man får video, exempelvis: https://www.banggood.com/Hawkeye-Firefl … eviewsWrap och https://www.banggood.com/Eachine-ROTG02 … rehouse=CN
Enda som direkt behöver göras är att fixa så sändaren och kameran får spänning från batteriet eller BEC och montera den på karossen eller inuti och så är du mer eller mindre redo att köra.

Sen så kan man inte åka alltför långt bort med 2,4gHz och 5,8gHz om man inte kör med antennförstärkare, riktade antenner eller dyrare lösningar. Och redan bakom ett hus eller några träd så får du störningar i videon.

Och sen är det ju rekommenderat att flyga och köra inom synhåll (speciellt om man håller till där det finns annat folk) fastän man har video, vilket är lite kort speciellt med något som flyger.
Men å andra sidan en fpv racing quadcopter som är 100 meter bort börjar redan bli rätt så liten och kan vara svårt att flyga om videon slutar fungera och man ska flyga line of sight tillbaka.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang