Obess, avställd, oförsäkrad.

dyrrle
4 januari 2019 · 10 Inlägg

Tja! Kör en obesiktad bil, avställd, oförsäkrad bil för tillfället (sleten vinterpulka som bara ska gå denna vinter). Men frågan är om det är värt att försäkra bilen om det skulle hända att jag krocka med någon?

BMW E30 325IX "Playboy" (1989)
KolGruvan
4 januari 2019 · 1 450 Inlägg

dyrrle skrev:
Tja! Kör en obesiktad bil, avställd, oförsäkrad bil för tillfället (sleten vinterpulka som bara ska gå denna vinter). Men frågan är om det är värt att försäkra bilen om det skulle hända att jag krocka med någon?

Du kan få skulder resten av livet om du krockar , tänk om du dessutom skadar någon person.
Min rekommendation är att besikta den, ställ på den. Och försäkra den. Annars ställ ner bilen

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You
Volvo 242 "Mint Condition" (1982)
-jimmy
4 januari 2019 · 377 Inlägg

Eller så tar du smällen o pröjsar ur egen fick om det skulle hända något.

dyrrle
4 januari 2019 · 10 Inlägg

Så även om jag försäkrar den så gäller det inte?

BMW E30 325IX "Playboy" (1989)
Mew
4 januari 2019 · 2 156 Inlägg

Minst försäkring är en självklarhet att du ska ha, trafikförsäkring täcker iallafall motpartens skador ifall du skulle orsaka en olycka. Har själv blivit påkörd av en oförsäkrad avställd bil framförd av någon som saknade körkort när jag körde firmabilen, gissa vem som fick stå för självrisken? Jo, undertecknad... hmm

Jag skulle STARKT råda dig att ställa på och besikta bilen med, besiktningen finns där av en anledning så att din bil ska vara säker för dig och alla andra ute på vägarna. Men oavsett hur du väljer att göra med det så - försäkring- definitivt.

Senast redigerat av Mew (4 januari 2019)

zleepy Trucker
4 januari 2019 · 1 391 Inlägg

åtminstonde försäkring, för andras skull...

sen kanske du får lämna ifrån dig lappen om du blir stoppad ett par gånger, TS brukar tycka att folk med föreseelser inte är lämpliga att få låna ett körkort av dom...

Blir du stoppad för obes så är det 1500, och är den oskattad så tar dom skyltarna på plats, får du promenera hem och besöka lokala polisstationen för att vid uppvisande av inbetald skatt få tillbaka skyltarna...

Köra obes, det har man väl gjort, men resten, nää... inte värt det...

Ställ på och skaffa försäkring är min rekommendation...

Senast redigerat av zleepy (4 januari 2019)

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
Low
4 januari 2019 · 3 304 Inlägg

Kanske börja promenera? Nötter..

granadadr
4 januari 2019 · 7 286 Inlägg

Low skrev:
Kanske börja promenera? Nötter..

mm förstår inte detta,, har man en bil så ska den ju vara laglig och ok att framföra i trafiken, tänk på vad som händer om du kör på någon,, jag skulle inte vara snäll  om du ts skulle köra på en när å kär till mig i ett sådant fall wink

Mack855
4 januari 2019 · 1 354 Inlägg

granadadr skrev:

Low skrev:
Kanske börja promenera? Nötter..

mm förstår inte detta,, har man en bil så ska den ju vara laglig och ok att framföra i trafiken, tänk på vad som händer om du kör på någon,, jag skulle inte vara snäll  om du ts skulle köra på en när å kär till mig i ett sådant fall wink

Instämmer. Skulle jag skippa något hade det varit påställning, besiktningen ser jag som min egen säkerhet att bilen är körduglig i första hand och försäkring detsamma men även då för andras skull.

MickeEng
4 januari 2019 · 476 Inlägg

Hallå!
Står du som registrerad ägare på bilen och inte har någon försäkring så kommer du att få brev från trafikförsäkrings föreningen och det är ju inte att rekommendera precis, sedan att den är obesiktigad och inte skattad är ju upp till dig (dryga böter) om du blir stoppad av farbror blå och får gå hem.

Volvo V50 "MrWhite" (2004)
Ford Taunus (1978)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
4 januari 2019 · 14 039 Inlägg

MickeEng skrev:
Hallå!
Står du som registrerad ägare på bilen och inte har någon försäkring så kommer du att få brev från trafikförsäkrings föreningen och det är ju inte att rekommendera precis, sedan att den är obesiktigad och inte skattad är ju upp till dig (dryga böter) om du blir stoppad av farbror blå och får gå hem.

Jag tycker inte man gör som TS för jag har alla mina bilar helförsäkrade men nåt brev kommer väl inte från TF eftersom bilen är avställd.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
MickeEng
4 januari 2019 · 476 Inlägg

Vettemannen skrev:

MickeEng skrev:
Hallå!
Står du som registrerad ägare på bilen och inte har någon försäkring så kommer du att få brev från trafikförsäkrings föreningen och det är ju inte att rekommendera precis, sedan att den är obesiktigad och inte skattad är ju upp till dig (dryga böter) om du blir stoppad av farbror blå och får gå hem.

Jag tycker inte man gör som TS för jag har alla mina bilar helförsäkrade men nåt brev kommer väl inte från TF eftersom bilen är avställd.

/Benny

Helt rätt Benny, är bilen avställd "missa det" omfattas den inte av trafikförsäkrings regeln, och skulle det hända något då kan det bli riktigt kostsamt.

Ford Taunus (1978)
Volvo V50 "MrWhite" (2004)
Low
4 januari 2019 · 3 304 Inlägg

Mack855 skrev:

granadadr skrev:

Low skrev:
Kanske börja promenera? Nötter..

mm förstår inte detta,, har man en bil så ska den ju vara laglig och ok att framföra i trafiken, tänk på vad som händer om du kör på någon,, jag skulle inte vara snäll  om du ts skulle köra på en när å kär till mig i ett sådant fall wink

Instämmer. Skulle jag skippa något hade det varit påställning, besiktningen ser jag som min egen säkerhet att bilen är körduglig i första hand och försäkring detsamma men även då för andras skull.

Kör man avställd,obes,oförsäkrad så ska man inte äga en bil, inte ens ha ett körkort.

För man har då missat lite när man tog körkort.

Utmarks-Loke
4 januari 2019 · 5 833 Inlägg

Vad händer om man ringer ett försäkringsbolag och vill försäkra sin obesiktade och avställda bil, går dom med på det?

Turbovin Turbo lover
4 januari 2019 · 555 Inlägg

Det blir väl bara en avställningsförsäkring av det då? Har den ens någon verkan i det här fallet?

Subaru Impreza STI Type R "AVCS 2.1l stroker" (2000)
Tyfors Svetsare
4 januari 2019 · 1 149 Inlägg

Dom flesta försäkringar idag så lär biln va påställd. Bes är inget krav idag.

(Bara fantasin sätter gränserna)
Opel Manta GSI 2.4L "Ty ligan" (1986)
BMW E39 (2003)
Nybergrobin
4 januari 2019 · 2 378 Inlägg

det kostar så sjukt lite att ha en trafikförsäkring, besiktiga och skatta bilen!   Risken är betydligt större än vinsten att köra avställt...

Utmarks-Loke
4 januari 2019 · 5 833 Inlägg

Polisen har idag kameror i sina bilar som automatiskt läser av registreringsskyltar på mötande bilar och kollar dom mot bilregistret. Förr eller senare upptäcker dom att denna bil går utan besiktning och är avställd och kanske oförsäkrad och då blir det bot.

Turbovin Turbo lover
4 januari 2019 · 555 Inlägg

Tacka fan för den tekniken ärligt talat smile

Subaru Impreza STI Type R "AVCS 2.1l stroker" (2000)
Kafferepet
5 januari 2019 · 36 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Polisen har idag kameror i sina bilar som automatiskt läser av registreringsskyltar på mötande bilar och kollar dom mot bilregistret. Förr eller senare upptäcker dom att denna bil går utan besiktning och är avställd och kanske oförsäkrad och då blir det bot.

Mos har gjort ett inslag / en video om den kameran, tyckte det vart intressant att se!
Länk till videon: https://youtu.be/aMcXQ4YmlPU

OnT: Jag håller med föregående talare, inte värt att köra oförsäkrat. Kan sluta hur illa som helst.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang