Oljetrycksvarning går på ibland.

mb_pucken
18 januari 2019 · 5 087 Inlägg

Meaganeowner skrev:
Golf 3, tror jag det var som hade två, varav en på toppen.

Min gamla caddy mk1 1.8 från 88 har 2 givare. En vid filtret och en på toppen :-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Techmate
15 mars 2019 · 6 Inlägg

Techmate skrev:
Hej igen! Jag bytte filtret och problemet är borta. Jag återkommer med analys och bilder.

Som jag skrev i snabbsvaret så var problemet borta då jag bytte filtret.

Filtret är av en typ som jag inte sett tidigare. Det ser ut som vanligt, men det är inte så.
Anliggningsytan som filtret tätar mot är en "hylla" på ca 120 grader, dvs. inte 360 graders anliggning.
Öppningen i hyllan går till en by pass öppning som skydd för om filtret blir igensatt, dvs. smörjer även om filtret är igensatt.

Jag antar att man valt att göra packningen så att den delar på sig om den skulle fastna på hyllan, dvs. inte glida lätt över kanten.
När man lossar filtret så ligger en bit av packningen kvar där nere, men inte alltid.

Jag hade bytt filtret några gånger som vanligt och inga problem.
Sedan en dag blev del av packningen kvar där nere, och jag monterade filtret.
Det blev således 2 packningar och det läckte givetvis.
Nu läckte trycket ner till oljetråget.

Nu var det läge som beskrivits här på forumet.

Jag tog bort packningen nere och satte dit ett nytt filter så fungerade allt igen
Slarvigt av mig, men har man gjort det tidigare och inget blivit kvar så tror man att så är det.

Jag läste instruktionen efteråt och kan då se att man påpekar att ta bort packningen i botten.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang