Bränslepump audi A4 2006

MackeJ
5 januari 2019 · 3 Inlägg

Hej, jag har sökt och sökt och hittat en hel del här på forumet som jag har testat utan resultat och tänker nu försöka förklara för er som troligtvis kan mycket mer om detta än vad jag kan.

Bilen Audi dog för mig under körning och efter lite eget felsökande har jag nu hittat felet, bränslepumpen.
Säkringar hela, reläet är ännu ej 100% bekräftat då jag bara hittat 4 stycken 2 svarta 373 och två stycken vita 370. Kan inte hitta någonstans vilken av dessa som går till bränslepumpen, så jag skiftade bara plats på dom och hoppades på att bränslepumpen skulle hoppa igång och något annat inte skulle fungera, det var min plan. Detta fungerade inte då allt fungerar som det ska bortsett från bränslepumpen. Bränslemätaren visar dock rätt så ström måste väl rimligt komma fram till pumpen ? tog en skarvsladd från en laddare till 12v uttag ( cigarett tändaren) och la en strömtjuv på + till pumpen och den surrar igång ordentligt och jag kan köra som vanligt.. vill dock inte behöva koppla ut och in en 12v laddare varje gång jag startar / stannar. Någon som har en aning om eller kan peka mig i rätt riktning för vad detta kan bero på? Hade även en vän som kollade via OBD felkoder m.m och det visade ingenting. Mycket tacksam för svar och idéer

jaka54
5 januari 2019 · 5 714 Inlägg

Hej!
Förstår jag dig rätt så har du hittat felet till varför din motor la av! Bränslepumpen?!
Men är inte allt bra då?

MackeJ
5 januari 2019 · 3 Inlägg

jo, men den är ju felkopplad nu jag tar alltså ström från ett 12v uttag direkt till pumpen. Jag undrar ju då om det kan ha med kabelbrott o göra eller kanske någon givare? kanske bara o rulla in han på verkstad =/

it_mutt Avstängd
5 januari 2019 · 10 388 Inlägg

MackeJ skrev:
Hej, jag har sökt och sökt och hittat en hel del här på forumet som jag har testat utan resultat och tänker nu försöka förklara för er som troligtvis kan mycket mer om detta än vad jag kan.

Bilen Audi dog för mig under körning och efter lite eget felsökande har jag nu hittat felet, bränslepumpen.
Säkringar hela, reläet är ännu ej 100% bekräftat då jag bara hittat 4 stycken 2 svarta 373 och två stycken vita 370. Kan inte hitta någonstans vilken av dessa som går till bränslepumpen, så jag skiftade bara plats på dom och hoppades på att bränslepumpen skulle hoppa igång och något annat inte skulle fungera, det var min plan. Detta fungerade inte då allt fungerar som det ska bortsett från bränslepumpen. Bränslemätaren visar dock rätt så ström måste väl rimligt komma fram till pumpen ? tog en skarvsladd från en laddare till 12v uttag ( cigarett tändaren) och la en strömtjuv på + till pumpen och den surrar igång ordentligt och jag kan köra som vanligt.. vill dock inte behöva koppla ut och in en 12v laddare varje gång jag startar / stannar. Någon som har en aning om eller kan peka mig i rätt riktning för vad detta kan bero på? Hade även en vän som kollade via OBD felkoder m.m och det visade ingenting. Mycket tacksam för svar och idéer

Vad kollades koderna MED?


373 är till fläkten/arna
370 är multifunktionsrelä


614 är, om jag inte missminner mig, pumprelät, och sitter under ecu:n, dvs INTE under ratten och används på dieselkärrorna till glödningen

Senast redigerat av it_mutt (5 januari 2019)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
5 januari 2019 · 4 917 Inlägg

Om man sätter 12 volt på trådarna TILL pumpen och den då fungerar, så kan det DEFINITIVT INTE vara fel på pumpen.
Vad du just kommit på är att det saknas 12 volt till pumpen.
Alltså bör du kolla vid reläet som nästa punkt.

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
MackeJ
5 januari 2019 · 3 Inlägg

Jaha det visste jag inte att det fanns relä även där, det skall jag kolla imorgon ! Tacksam för tips it_mutt

it_mutt Avstängd
7 januari 2019 · 10 388 Inlägg

MackeJ skrev:
Jaha det visste jag inte att det fanns relä även där, det skall jag kolla imorgon ! Tacksam för tips it_mutt

Ha så skoj med att få upp locket wink

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang