Stor felsökning Volvo S60 T5 -02

HanNilsson
5 januari 2019 · 40 Inlägg

Hejsan, tänkte påbörja vad som förmodligen kommer bli en ganska långtgående tråd ifall ni änglar här stödjer mig ^^, med flera uppdateringar, har mycket felsökning att göra. Jag har alltså en:

S60 T5 -02, automat (triptronic), med sportluftfilter + catback avgassystem + BSR steg 1 trimmad (för referens).
2.3L (B5234T3 motor)./

Kommer börja med att ta upp 5 problem, allvarligaste först.

1. Har en vakumläcka från bromsservo, pyser alltså konstant såfort motorn är igång, skiftar litegrann beroende på gaspådrag och hur mkt motorn jobbar. Antingen är det pga gummipackningen runt den vita cylindern som sitter helt löst, eller så är det lamellen i själva servon det är hål i, hur jag ska avgöra vilket det är vet jag inte. (Se video). Är ju så förbannat svårt att komma åt där.

https://streamable.com/jypub

Förra ägaren har tydligen försökt med nån silikonpasta, vet inte ens om det är rätt typ, för att åtgärda problemet, men det ser ju totalt förjävligt ut alltså. "Lättast" för mig vore ju att pröjsa för en ny servo och byte, men vill ju gärna veta exakt vad problemet är först och ifall det går att komma undan billigare. Vet någon förresten vad ett bromsservo byte kostar? Själva jobbet dvs.


2. Förra ägaren har installerat en laddtrycksmätare (analog), dock har jag upptäckt att denna förmodligen inte alls är installerad korrekt, enligt vad jag sett i flera videos om hur de skall installeras iallafall..
Vad jag förstått så ska vakumslangen från mätaren anslutas till ett T kors som sätts på (vad de nu är för annan slang som går ifrån insugsröret). Videon nedan visar hur det är anslutet nu, och de 2 (?) slangarna som jag inte kan identifiera men som förmodligen har med saken att göra.

https://streamable.com/lr1aq

3. Bilen startar väldigt oregelbundet, ibland vevar den i upp runt 7~ sekunder, ibland startar direkt, ibland hostar den, nåt som verkat ske oftare och oftare, vet att detta kan ha många orsaker, (se video nedan för host exempel), men jag undrar och misstänker, ifall det kan
(a) Bero på vakumsuget från servon, en kille skrev att insprutningen kan få fel värden ifall man har vakumläcka där?
(b) Bero på att sportluftfilter och eller avgassystem är installerade efter BSR steg 1 trim, utan att få en trim efter de installationerna som knasar med ECM'n ?
(c) dålig startmotor? jag tror inte detta är fallet då det i min hjärna borde vara mer regelbundet segstartat isåfall,
(d) Smutsig / trasig luftmassemätare? Tänkte skruva loss och kika på denna imorgon.

https://streamable.com/xmnje

4. Var idag och läste felkoder hos en verkstad, dock inte med Volvo Vida Dice, var nåt annat Delphi system, vilket kastar tvivel i hur korrekta dessa koder är, också särskilt för att killen knappade in fel motor, såg tyvärr det när jag kom hem först.
Men koderna är iallfall dessa:
https://puu.sh/CsaeZ/ee782a215a.png
Verkar alla 3 vara sensorer och hyffsat simpelt? Hur allvarligt är det, gissar att den första är allvarligast?

5. Simpel grej detta men jag hörde från en snubbe som jobbat på autotech att min luftmassemätare satt felmonterad, dock blir jag osäker då jag kollat på hur många andra S60's som helst nu och alla verkar sitta precis såsom min gör. Enligt han så skall den alltså sitta roterad så att kontakten / sladden pekar mera uppåt, och hävdade tillochmed att från fabrik så skall sladden luta mer mot fjädertornet, och sa att som den sitter nu så kan fukt samlas där. Vad tror ni?

https://puu.sh/Csaa7/a4282844ac.png

Tackar i förväg till alla som vill hjälpa mig! :-)

Mvh

Senast redigerat av LolvoTok (6 januari 2019)

Hilmer
5 januari 2019 · 1 778 Inlägg

1. Brukar vara själva bromsservot som läcker, kan ibland bli ett konstant pipande/väsande ljud som försvinner när man petar på pedalen.
2. Slangen till mätaren sitter ju direkt på insuget så det är rätt så tillvida. Övriga två slangar hade jag sett till att kolla upp ordentligt för det ser ut att vara nån primitiv version av laddtryck ökning.
3. Den hugger ju till när du drar på starten, detta skulle kunna innebära t ex att cylinderpackningen läcker så det kommer in glykolvatten i cylindrarna eller att kamremmen sitter fel.
4. Kräver mer ingående felsökning.
5. Sitter snett uppåt på original luftburk också.

turbodeath
6 januari 2019 · 2 452 Inlägg

ang mätaren så visst han har kopplat in den direkt i insuget...utan ett t-kors för på det så skall även dom slangarna från magnetventilen med vara så det är lätt åtgärdat...

ang bromsservo om du kan meka själv så köp från bildelsbasen eller plocka av själv ett sådant från så ny bil som möjligt...kostar ju inte så mycket...

och lmm sitter som den skall har ingen betydelse att den sitter som du har den nu...

döden kommer tillbaka
HanNilsson
6 januari 2019 · 40 Inlägg

turbodeath skrev:
ang mätaren så visst han har kopplat in den direkt i insuget...utan ett t-kors för på det så skall även dom slangarna från magnetventilen med vara så det är lätt åtgärdat...

ang bromsservo om du kan meka själv så köp från bildelsbasen eller plocka av själv ett sådant från så ny bil som möjligt...kostar ju inte så mycket...

och lmm sitter som den skall har ingen betydelse att den sitter som du har den nu...

Jo planen är väl att plocka ur servon och dit med nån från skroten, Är ju dock ett knögligt jobb alltså..
Fixar T kors asap med..

Hilmer
6 januari 2019 · 1 778 Inlägg

När det gäller anslutningen på insuget så finns det endast en (1) slang på min!?
Det sitter ett t-kors på slangen vid laddtrycksventilen, den finns inte på min.
Min är dock en 2,4T och är original och den jag utgått ifrån, men kan väl inte skilja så mycket!?

HanNilsson
6 januari 2019 · 40 Inlägg

Jag vet inte vad det är för slangar faktiskt, är ju nån liten dosa kopplad till dem där med, vore det bara 1 vore det ju simpelt nog att sätta mätarslangen ordentligt, men nu vet jag inte ändå, ifall nån kan klargöra exakt hur det funkar där vore de grymt smile

turbodeath
6 januari 2019 · 2 452 Inlägg

hilmer även du har en magnetventil som han har på bilden....oavsett om det är en 2,4 t

döden kommer tillbaka
turbodeath
6 januari 2019 · 2 452 Inlägg

den ena slangen där som är pluggad med skruv som är gul skall ju tillsammans finnas ett t kors för mätaren samnt den....sen borde den ena slangen gå till nått under insuget.....kan se om jag kan ta en bild

döden kommer tillbaka
HanNilsson
6 januari 2019 · 40 Inlägg

turbodeath skrev:
den ena slangen där som är pluggad med skruv som är gul skall ju tillsammans finnas ett t kors för mätaren samnt den....sen borde den ena slangen gå till nått under insuget.....kan se om jag kan ta en bild

Right, den lilla dosan som sitter på slangarna som syns på 33 sekunder, är inte det Turbokontrollventil? (TVC). Ser ju inte ens ut som att något är anslutetet, om inte TVC'n är ansluten till insugsröret, kanske det är anledningen till att den bara laddar 0,5 bar.. fast att förra ägarn sa att det berodde på nedskruvad wastegate..

Men nu gissar jag bara.

HanNilsson
6 januari 2019 · 40 Inlägg

https://puu.sh/CsBxS/3eee54353e.png

Bästa bilden jag kunde hitta men som jag förstår det så ska man egentligen klippa av "bypass valve" slangen, sätta t-kors på den vari den 3e änden man sätter laddtrycksmätar slangen på.
Ska kika mer exakt hur det ser ut imorgon och ifall nåt annat inte stämmer..

Hilmer
6 januari 2019 · 1 778 Inlägg

turbodeath skrev:
hilmer även du har en magnetventil som han har på bilden....oavsett om det är en 2,4 t

Jo det vet jag, det jag syftade på var att det inte sitter något t-kors på slangen till magnetventilen på min.
De två lösa slangarna vet jag inte riktigt hur jag ska tolka, har svårt att tänka mig att det är original.
När det gäller anslutningen på insuget så sitter det endast en slang på min och den går runt bakom motorn, här skulle jag rent spontant vilja se ett t-kors för att koppla in mätaren.

HanNilsson
6 januari 2019 · 40 Inlägg

Hilmer skrev:

turbodeath skrev:
hilmer även du har en magnetventil som han har på bilden....oavsett om det är en 2,4 t

Jo det vet jag, det jag syftade på var att det inte sitter något t-kors på slangen till magnetventilen på min.
De två lösa slangarna vet jag inte riktigt hur jag ska tolka, har svårt att tänka mig att det är original.
När det gäller anslutningen på insuget så sitter det endast en slang på min och den går runt bakom motorn, här skulle jag rent spontant vilja se ett t-kors för att koppla in mätaren.

Precis så som jag skrev ovan :p

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang