Köpråd: Driftsäker andra bil 60-100 000:-

dasboot
6 januari 2019 · 441 Inlägg

Hej, jag har förmånsbil (Kia Optima sw plug-in hybrid) så då känns vår nuvarande Saab 9-5 2,3t biopower onödigt stor då frugan enbart åker till/från jobbet.

Jag är ute efter något i storlek med en VW golf/VW polo (2016)

Kraven är:
*Hyffsad åk komfort, vet att vår 9-5a är svårslagen och att ett byte kommer bli ett nedköp.
*Driftsäker
*Soppa snål diesel/bensin spelar ingen roll
*Bakdörrar, då ena dottern sitter i bakåtvänd stol så vill jag ha bakdörrar på bilen.

Vad ska jag kolla på?
Golf/Polo ? Går att få en Auris hybrid för under 100kkr vilket känns som ett bra val även om den är lite plastig.

Vad har ni resterande som andra bil i den prisklassen?

xXSammy
6 januari 2019 · 6 566 Inlägg
De/Dem
dasboot
6 januari 2019 · 441 Inlägg

xXSammy skrev:
https://www.blocket.se/stockholm/Ford_Focus_1_0_Titanium_EcoBoost_Kombi_82936920.htm?ca=11&w=1&last=1

(:

Kollar egentligen på icke kombin som är en storlek mindre. Är ni nöjda med eran focus annars?

xXSammy
6 januari 2019 · 6 566 Inlägg

dasboot skrev:

xXSammy skrev:
https://www.blocket.se/stockholm/Ford_Focus_1_0_Titanium_EcoBoost_Kombi_82936920.htm?ca=11&w=1&last=1

(:

Kollar egentligen på icke kombin som är en storlek mindre. Är ni nöjda med eran focus annars?

Har ägt både 1.6 Ecoboost och 1.0, bägge är trevliga.
Drar ungefär lika mycket på landsväg men 1.0an blir snålare i stadstrafik plus att skatten är lägre.
Snittat ungefär 0.6 i verkligheten, 1.6an låg på 0.65-0.7  (Ca 20% stads resten motorväg). Har inte räknat på ren stadstrafik som jag kör idag.

Från verkstads syn så håller framfjädrarna ca 10-14 tusen mil, bakbromsarna har en tendens att kärva ihop (Belägg, inte bromsoken) pga låga miltal och svaga inbromsningar.
Annars inga ovanliga bekymmer.

Senast redigerat av xXSammy (6 januari 2019)

De/Dem
torsen
6 januari 2019 · 7 198 Inlägg

Min fru köpte en ny Focus Trend Combi 1.6 och körde 16.000 mil under 5 år.
Enda påkost var framdäck vid 14.000 mil samt blinkersglödlampa vänster fram.
Servad enligt boken.
Rostangrepp åtgärdade kostnadsfritt på garantin(då även fri lånebil tillhandahölls).
Jag köpte själv en ny Focus Trend Combi 2.0 och körde 3.000 och 2 år utan problem.
En son köpte en ny Focus Trend Combi 2.0 och körde 6.000 mil på 2 år utan problem.
En bekant dam fick byta stötdämparinfästningarna bak av aluminium vid 10 år och okänt milantal.
Som kuriosa kan jag berätta att hundburen från Focus Combi inte får plats i Volvo V70, som således är en mindre bil, inte bara i bagageutrymmet.
En annan son köpte ny V70. Bara fel och krångel med garantianspåk.
Även jag har köpt 3 nya Volvokombin. Mycket fel och besvärligheter vid garantiproblem.
En gång fick jag stämma Volvo vid Tingsrätten för att få till stånd rättelse.
Den Volvon var körd cirka 100 mil och var ungefär 1 månad gammal.
Min erfarenhet.
Köpt ny CR-V som efter drygt 3 år inte behövt ett enda garantianspråk.
En grannfru har sin 12 år gamla CR-V kvar och säger sig aldrig haft några bekymmer.

Enda råd jag vill ge är:
Köp bil som rullat max 8.000 mil.
Köp bil som är max 6 år gammal.
Köp privat av en som köpt bilen ny, helst i Norrlands inland(där man inte saltar).
Köp ingen "storstadsbil".
Ett mycket stort plus är om bilen som ny extrabehandlades ur rostskyddssynpunkt.

KenthIJ
9 januari 2019 · 1 429 Inlägg

dasboot skrev:
Hej, jag har förmånsbil (Kia Optima sw plug-in hybrid) så då känns vår nuvarande Saab 9-5 2,3t biopower onödigt stor då frugan enbart åker till/från jobbet.

Jag är ute efter något i storlek med en VW golf/VW polo (2016)

Kraven är:
*Hyffsad åk komfort, vet att vår 9-5a är svårslagen och att ett byte kommer bli ett nedköp.
*Driftsäker
*Soppa snål diesel/bensin spelar ingen roll
*Bakdörrar, då ena dottern sitter i bakåtvänd stol så vill jag ha bakdörrar på bilen.

Vad ska jag kolla på?
Golf/Polo ? Går att få en Auris hybrid för under 100kkr vilket känns som ett bra val även om den är lite plastig.

Vad har ni resterande som andra bil i den prisklassen?

Vår Auris TS Hsd 2014 snittar 4,9 på årsbasis men som alla bilar går den ju inte optimalt ( drar mest)  vid korta sträckor ( under 5km) och kallstarter. Har frun några mil och mestadels 40-70 sträckor så går Auris att köra riktigt snålt.

dasboot
12 januari 2019 · 441 Inlägg

KenthIJ skrev:

dasboot skrev:
Hej, jag har förmånsbil (Kia Optima sw plug-in hybrid) så då känns vår nuvarande Saab 9-5 2,3t biopower onödigt stor då frugan enbart åker till/från jobbet.

Jag är ute efter något i storlek med en VW golf/VW polo (2016)

Kraven är:
*Hyffsad åk komfort, vet att vår 9-5a är svårslagen och att ett byte kommer bli ett nedköp.
*Driftsäker
*Soppa snål diesel/bensin spelar ingen roll
*Bakdörrar, då ena dottern sitter i bakåtvänd stol så vill jag ha bakdörrar på bilen.

Vad ska jag kolla på?
Golf/Polo ? Går att få en Auris hybrid för under 100kkr vilket känns som ett bra val även om den är lite plastig.

Vad har ni resterande som andra bil i den prisklassen?

Vår Auris TS Hsd 2014 snittar 4,9 på årsbasis men som alla bilar går den ju inte optimalt ( drar mest)  vid korta sträckor ( under 5km) och kallstarter. Har frun några mil och mestadels 40-70 sträckor så går Auris att köra riktigt snålt.

Hon har ganska precis 10km till jobbet. Då mest 70väg.

Där av så känns det onödigt att ha en stor bil som hon åker själv i när jag har en Optima som förmånsbil.

Hade egentligen helst velat ha en Volvo v40 eller v40cc. Men dom ligger utanför min prisbild.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang