Kanske en dum fråga om besiktningen.

Kimpan90
6 januari 2019 · 78 Inlägg

Hej!

Fick hem ett brev om besiktningen är på G. Det är min första bil och första gången jag ska göra en besiktning.

Min fråga är;
Min bil besiktigades i April 2018.

Om jag besiktigar bilen i Januari, kommer min nästa deadline bli januri 2020 då? Eller är det en period mellan Januari - April typ?

Om ni fattar hur jag tänker? Annars är det väl dumt att besiktiga innan april.

CC72
6 januari 2019 · 1 661 Inlägg

Tidigare hade man perioder (baserat på slutsiffra i registreringsnumret) då man skulle inställa sig.
Besiktning numera är senast var 14:e månad från senast godkända besiktning. (veteran- samt fabriksnya bilar undantagna).

Är du osäker kan du knappa in ditt reg.nr på Transportstyrelsen.se för att se när du senast måste ha besiktat ditt fordon.

granadadr
6 januari 2019 · 7 270 Inlägg

CC72 skrev:
Tidigare hade man perioder (baserat på slutsiffra i registreringsnumret) då man skulle inställa sig.
Besiktning numera är senast var 14:e månad från senast godkända besiktning. (veteran- samt fabriksnya bilar undantagna).

Är du osäker kan du knappa in ditt reg.nr på Transportstyrelsen.se för att se när du senast måste ha besiktat ditt fordon.

precis,, jag brukar bes så nära körförbud som möjligt,  men jag det

Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
caromania Forummoderator
6 januari 2019 · 9 296 Inlägg

granadadr skrev:

CC72 skrev:
Tidigare hade man perioder (baserat på slutsiffra i registreringsnumret) då man skulle inställa sig.
Besiktning numera är senast var 14:e månad från senast godkända besiktning. (veteran- samt fabriksnya bilar undantagna).

Är du osäker kan du knappa in ditt reg.nr på Transportstyrelsen.se för att se när du senast måste ha besiktat ditt fordon.

precis,, jag brukar bes så nära körförbud som möjligt,  men jag det

Jag är likadan jag. Varför inte liksom? 400spänn kan gott få vänta ett par månader innan de lämnar fickan. Man behöver inte ens skämmas för det.

Till TS: du får helt enkelt reklam från alla olika besiktningsorgan därute. Avvakta och boka egen tid. Gärna en tråkig vardag klockan 13 för då är det ofta billigare. Bilprovningen kör med ”röda avgångar”, kan vara både 100-150kr billigare än när folk generellt har tid att besiktiga.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
6 januari 2019 · 4 917 Inlägg

Ja fy 17..
Jag blev blåst på en hundralapp som kunde gått till nåt vettigare ..sad
Dom skickar ut en inbetalningslapp 2 månader i förväg så man kan betala..
Men bestämmer man själv tiden som ingen annan vill ha  så slipper man betala en 100lapp extra.
Ja, vilka idéer folk o fä kan komma på ..sad

Senast redigerat av bagatellen (6 januari 2019)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
torsen
7 januari 2019 · 7 202 Inlägg

Besiktar du som "förstagångskund" hos DEKRA så får du besiktningen för 339:- i stället för 459:-.
En rabatt på 120:-.
Men du måste anmäla att det är ditt först besök hos DEKRA för att få rabatten.
För min fru kom erbjudande per brev.
Jag hänvisade till hennes erbjudande, och fick rabatten även på min bil.

caromania Forummoderator
7 januari 2019 · 9 296 Inlägg

torsen skrev:
Besiktar du som "förstagångskund" hos DEKRA så får du besiktningen för 339:- i stället för 459:-.
En rabatt på 120:-.
Men du måste anmäla att det är ditt först besök hos DEKRA för att få rabatten.
För min fru kom erbjudande per brev.
Jag hänvisade till hennes erbjudande, och fick rabatten även på min bil.

Jag brukar besiktiga på bilprovningens röda avgångar. 300-350 spänn brukar det också ligga på.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
torsen
7 januari 2019 · 7 202 Inlägg

caromania skrev:

torsen skrev:
Besiktar du som "förstagångskund" hos DEKRA så får du besiktningen för 339:- i stället för 459:-.
En rabatt på 120:-.
Men du måste anmäla att det är ditt först besök hos DEKRA för att få rabatten.
För min fru kom erbjudande per brev.
Jag hänvisade till hennes erbjudande, och fick rabatten även på min bil.

Jag brukar besiktiga på bilprovningens röda avgångar. 300-350 spänn brukar det också ligga på.

Joo, jag har också tidigare utnyttjat Bilprovningens "röda priser".
Hösten 2018 har jag inte funnit några på min hemort.
En av hobbybilarna har sista besiktningsdatum 2019-04-30.
Till den tänker jag söka en "röd avgång".

spillolja
7 januari 2019 · 4 014 Inlägg

Besiktning sker för min del tidigast dagen efter Körförbud inträtt, eller när det kommer brev från transportstyrelsen att körföbud inträtt PGA. utebliven kontrollbesiktning

wink

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
7 januari 2019 · 4 917 Inlägg

spillolja skrev:
Besiktning sker för min del tidigast dagen efter Körförbud inträtt, eller när det kommer brev från transportstyrelsen att körföbud inträtt PGA. utebliven kontrollbesiktning

wink

Det var verkligen ett annorlunda sätt att ta till vara varenda tid och öre må jag säga ..
Kanske man skulle anamma detta och spara några korvören ? smile

Senast redigerat av bagatellen (7 januari 2019)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
granadadr
7 januari 2019 · 7 270 Inlägg

bagatellen skrev:

spillolja skrev:
Besiktning sker för min del tidigast dagen efter Körförbud inträtt, eller när det kommer brev från transportstyrelsen att körföbud inträtt PGA. utebliven kontrollbesiktning

wink

Det var verkligen ett annorlunda sätt att ta till vara varenda tid och öre må jag säga ..
Kanske man skulle anamma detta och spara några korvören ? smile

eller få 1500 i böter av farbror blå smile

Brådhis * Voff voff *
8 januari 2019 · 10 245 Inlägg

I teorin iaf måste det ju vara "bäst" att besiktiga direkt på morgonen första dagen i månaden, dvs den första dagen med körförbud, eftersom man då med dom nya reglerna faktiskt får en hel månad till att köra. ;-)

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
torsen
8 januari 2019 · 7 202 Inlägg

Brådhis skrev:
I teorin iaf måste det ju vara "bäst" att besiktiga direkt på morgonen första dagen i månaden, dvs den första dagen med körförbud, eftersom man då med dom nya reglerna faktiskt får en hel månad till att köra. ;-)

//Brådhis

I princip inte fel = rätt!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang