Audi A4 1.8TS laddar lustigt, burkigt ljud och seg på gaspedalen

Udden
6 januari 2019 · 11 Inlägg

Har en A4 1.8TS -98 som inte laddar riktigt som den ska. Kör man plattan i mattan så går den först upp till ca 0.7 bar, håller sig där i 1 sekund för att sedan gå upp till 1.0-1.1 bar och droppar direkt till 0.2-0.3 bar efter 3.500-4.000 varv och håller sig där tills man släpper gasen. och i detta läget så kan man släppa gasen och trycka på igen så blir det samma sak igen.
Om man kör på ex. 2an växel med full gas och slänger i 3an under tiden man har laddtryck så lägger den sig direkt på 0.2-0.3 bar efter man fått i högre växel och gasar fullt.
Kan tillägga att när man släpper gasen och motorbromsar så blir det ett burkigt ljud från motorn nära torpedväggen när man har varit uppe på 2.000 varv eller mer. Typ som att den släpper ut luft igenom en ihålig ölburk.
Och en annan grej är att bilen blurrar lite och är rätt seg på gasen när man gasar lätt från stillastående, alltså när man ska dra iväg på dragläget så känns det som motorn nästan kväver sig själv

Har felsökt lite grejer utan resultat som:
LMM - kopplat ur den men då gick bilen ännu sämre.
Magnetventilen (N75) - testat med en annan beg. men båda funkar och ligger på 27-28 Ohm.
Bytt kylartemp givare. - har nog inget med laddet att göra iof.
Avlastningsventil - testat med en förstärkt från bsr.

Sedan har jag lagat vaccum läckagen. om det fortfarande är någon läcka när bilen är varm vet jag inte.
Har provtryckt wastegaten och den öppnar som den ska.

Så jag hoppas på att någon kanske har fler idéer vad det kan vara och även någon idé på det med att den är seg på gasen.


Mvh

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang