Generella råd/tips och information sökes inför modifiering

MikeDaPsyke
7 januari 2019 · 14 Inlägg

Hej,

Visste inte riktigt vart jag skulle posta detta inlägget så jag hoppas det ligger bra här.

Är ganska ny när det kommer till ägandet av en bil och allt som innefattar det och blir inte riktigt klok på följande.

Äger en Peugeot 206CC 1.6 16V 2003 års modell.

Jag vill modda min bil men efter lite googlande får jag fram något som kallas för "Helbilsgodkända bilar", vilket innefattar alla bilar efter 1993 (om jag inte har helt fel), vilket då orsakar att man måste ha original delar på bilen.

Men då jag ser bilar nyare än 93 ofta som ligger inne med eftermarknadsdelar som inte är enligt originalspecs så måste jag fråga:

-Kan jag sätta på coilovers på den?
Om så är fallet, är det enbart TÜV godkända coils som får användas?

-Kan jag byta fram och baklampor?
Är detta då lampor som är "E märkta" som gäller?

-Vad säger de om bodykits och t.ex eftermarknads luftfilter (öppet sportfilter)?

-Hur ser det ut med eftermarknadsfälgar?
Är det enbart att det måste vara samma rullomkrets?

Om något av ovanstående inte är möjligt, hur kommer man runt det för att kunna modifiera bilen och få den godkänd ändå?

Tack på förhand!

Volkswagen Golf GT "Mk3" (1995)
Volkswagen Golf GTI "Mk2 GTI 16V" (1990)
amazinjoey
7 januari 2019 · 1 138 Inlägg

Ja allt det "får" du göra. Besiktnigen brukar sällan säga något angående det.

Så köp vilken passade coilover som du vill.
Lampor sålänge de matchar samma färg som innan. dvs backljus e vita, broms är röd m.m


Lägg inte för mycket pengar bara.

it_mutt Avstängd
7 januari 2019 · 10 388 Inlägg

Vad besiktningen släpper igenom och vad som är lagligt, är då inte samma sak.

För att göra det väldigt enkelt:

Så länge delen du sätter dit MINST motsvarar tillverkarens krav, så är det "ingen fara". Däremot är det DU som måste kunna bevisa att så är fallet vid ev. påpekande vid besiktning.

Exempelvis;

Strålkastare; du FÅR sätta dit ex.vis strålkastare med devil eyes eller angel eyes. De ska då vara E-märkta (givetvis) och sen ska de ha ett intyg som säger att strålkastarna MINST motsvarar (bil)tillverkarens ställda krav. Ex.vis ett TüV-godkännande.

Men, det är du som har bevisbördan om det blir något påpekande.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
MikeDaPsyke
8 januari 2019 · 14 Inlägg

Tack för informationen!
Satt i säkert två dagar och googlade men blev själv inte riktigt klok på hur det hela går till...
Tanken med min befintliga bil är dock inte värre än kanske sänkning och fälgar, dock
är det bra att veta inför nästa bil.

Volkswagen Golf GT "Mk3" (1995)
Volkswagen Golf GTI "Mk2 GTI 16V" (1990)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang