230v kontaktor..?

Westmanland
7 januari 2019 · 11 Inlägg

Tjena har lite problem med min gamla Mercedes att den drar ut batteriet. Fick för mig att relästyra jorden men dessa relän var pissdyra. Jobbar dock som elektriker så får ganska lätt tag på 230v kontaktorer med låg styrspänning. Nån som vet om det skulle funka. Enligt min kunskap om hur en kontaktor  funkar ser jag inga problem mer än att den möjligtvis inte tål strömmen. Några idéer?

mb_pucken
7 januari 2019 · 5 082 Inlägg

Westmanland skrev:
Tjena har lite problem med min gamla Mercedes att den drar ut batteriet. Fick för mig att relästyra jorden men dessa relän var pissdyra. Jobbar dock som elektriker så får ganska lätt tag på 230v kontaktorer med låg styrspänning. Nån som vet om det skulle funka. Enligt min kunskap om hur en kontaktor  funkar ser jag inga problem mer än att den möjligtvis inte tål strömmen. Några idéer?

Så länge den klarar av strömmen vilken kan bli ganska hög med 12v system så bör det funka. Vet dock inte hur många Ampere som kan tänkas passera men vid starttillfället så misstänker jag upp mot några hundra ampere eller mer om det är en diesel. Dock vet jag inte hur känslig en kontaktor är med stängd krets.
Du kanske kan klämma på en amperetång med pik funktion och mäta?

Fast i slutändan kanske det är lättare att hitta boven till tjuvströmmen och åtgärda den..

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Westmanland
7 januari 2019 · 11 Inlägg

Jo grejen är att jag har lite fullt upp privat just nu så hinner knappt med att göra denna "enkla" installation. O lite surt o stå där utan ström när man är påväg o göra nåt man planerat.
O precis som du var inne på så blir de ju inga stora strömmar vid tillslag utan är ju när kretsen är sluten som det drar iväg.

zzr94092
7 januari 2019 · 4 369 Inlägg

En vanlig enkel brytare på polen,en sådan med en grön ratt på. eller på kabeln då?

Westmanland
7 januari 2019 · 11 Inlägg

zzr94092 skrev:
En vanlig enkel brytare på polen,en sådan med en grön ratt på. eller på kabeln då?

Absolut så funkar det. Men har fastnat lite för idén därför jag frågar smile

Trekmeister
7 januari 2019 · 272 Inlägg

Som elektriker borde du känna till att risker med ljusbåge vid brytning är väldigt mycket större vid likström än växelström där ljusbågen slocknar 100 gånger per sekund. Därför är max tillåten ström på reläer och kontaktorer avsevärt lägre vid DC än AC.

Går såklart att argumentera för att du enbart kommer bryta när strömmen är näst intill noll, och om du har någon industriell kontaktor som fixar sådär 100A, åtminstone intermittent så... Tror inte det är något jag skulle göra, men...

Xebers76
8 januari 2019 · 2 246 Inlägg

Montera fler batterier! big_smile

zzr94092
8 januari 2019 · 4 369 Inlägg

Finns elektriska/12v/huvudströmbrytare.

granadadr
8 januari 2019 · 7 261 Inlägg

zzr94092 skrev:
Finns elektriska/12v/huvudströmbrytare.

samt solenoider smile

Westmanland
8 januari 2019 · 11 Inlägg

Trekmeister skrev:
Som elektriker borde du känna till att risker med ljusbåge vid brytning är väldigt mycket större vid likström än växelström där ljusbågen slocknar 100 gånger per sekund. Därför är max tillåten ström på reläer och kontaktorer avsevärt lägre vid DC än AC.

Går såklart att argumentera för att du enbart kommer bryta när strömmen är näst intill noll, och om du har någon industriell kontaktor som fixar sådär 100A, åtminstone intermittent så... Tror inte det är något jag skulle göra, men...

Självklart är det så. Var mest fundersam över om dom slits nå märkbart av att bara föra ström igenom sig. Då som sagt tillslag o frånslag sker när tändning är av

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang