Hur kan jag få hytten varm på morgonen? webasto?

Getaway
8 januari 2019 · 77 Inlägg

jag har en gammal bil som blir isig, snöig och kall på morgnarna. min parkering saknar elektrisk uttag.

hur kan jag få bilen att bli varm innan ankomst till bilen?

en batteridriven-, bensindriven maskin eller ngt som kan värma hytten?

Senast redigerat av Getaway (8 januari 2019)

zemet
8 januari 2019 · 4 030 Inlägg

Diesel/bensinvärmare är ju standardlösningen. Ganska dyrt att eftermontera dock.
Kostar mellan 20 och 30K.

Billigare och coolare kan vara att fixa en fjärrstart till bilen. Vad det kostar vet jag dock inte.

Brådhis * Voff voff *
8 januari 2019 · 10 244 Inlägg

En dieselvärmare som blåser varmluft (bara) får du för 1500-2500:- på Aliexpress.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Getaway
8 januari 2019 · 77 Inlägg

Brådhis skrev:
En dieselvärmare som blåser varmluft (bara) får du för 1500-2500:- på Aliexpress.

//Brådhis

kan du länka till en?

Brådhis * Voff voff *
8 januari 2019 · 10 244 Inlägg

Getaway skrev:

Brådhis skrev:
En dieselvärmare som blåser varmluft (bara) får du för 1500-2500:- på Aliexpress.

//Brådhis

kan du länka till en?

Gå in på www.aliexpress.com och sök på "diesel heater" så får du upp mängder av värmare.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Getaway
8 januari 2019 · 77 Inlägg

Brådhis skrev:

Getaway skrev:

Brådhis skrev:
En dieselvärmare som blåser varmluft (bara) får du för 1500-2500:- på Aliexpress.

//Brådhis

kan du länka till en?

Gå in på www.aliexpress.com och sök på "diesel heater" så får du upp mängder av värmare.

//Brådhis

typ en sån här?

vem vänder man sig till för installation?

https://www.wish.com/search/parking%20h … rce=search

Johansson72 IT Geek och Audiot
9 januari 2019 · 127 Inlägg

Har satt en sådan i bagaget på min A4:a, sitter i reservhjulsbaljan och dragit in ett 90mm spirorör i armstödet bak. Måste snygga till det, men en "normalhändig" person fixar installationen på några timmar. Har "tankat" den 1 gång denna vinter, enda tipset är att inte toppfylla 10l tanken den har då den kan skvimpa över lätt.

Kör den på ett separat 12v batteri, har en batteriseparator som jag ska koppla in vid tillfälle.. Drar otroligt lite ström och soppa. Har borrat ett hål i durken på baljan där jag dragit ut avgasröret.

Otroligt skönt att mha fjärren starta dieselvärmaren en 20-30 minuter innan man ska ut å köra.

Skicka ett PM om du vill ha några bilder på min slarviga installation.

Edit: Jag köpte min för ca 1600.- på ebay från ett tyskt lager = ingen tull och snabb leverans mha DHL. Enda kritiken mot just den var att det inte följde med ett uns av dokumentation. Men det är väldigt självförklarande när man mekar dit den.

Senast redigerat av Johansson72 (9 januari 2019)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
9 januari 2019 · 13 669 Inlägg

zemet skrev:
Diesel/bensinvärmare är ju standardlösningen. Ganska dyrt att eftermontera dock.
Kostar mellan 20 och 30K.

Billigare och coolare kan vara att fixa en fjärrstart till bilen. Vad det kostar vet jag dock inte.

Inte alltid.  Går att hitta beg värmare på skroten för 500-600kr och med lite idéer går det lätt att montera en sån

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
granadadr
9 januari 2019 · 7 268 Inlägg

Getaway skrev:

Brådhis skrev:

Getaway skrev:

kan du länka till en?

Gå in på www.aliexpress.com och sök på "diesel heater" så får du upp mängder av värmare.

//Brådhis

typ en sån här?

vem vänder man sig till för installation?

https://www.wish.com/search/parking%20h … rce=search

har 2 sånna som jag kan ge bort smile  satt i 2 av mina gamla bilar smile

Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Getaway
10 januari 2019 · 77 Inlägg

Johansson72 skrev:
Har satt en sådan i bagaget på min A4:a, sitter i reservhjulsbaljan och dragit in ett 90mm spirorör i armstödet bak. Måste snygga till det, men en "normalhändig" person fixar installationen på några timmar. Har "tankat" den 1 gång denna vinter, enda tipset är att inte toppfylla 10l tanken den har då den kan skvimpa över lätt.

Kör den på ett separat 12v batteri, har en batteriseparator som jag ska koppla in vid tillfälle.. Drar otroligt lite ström och soppa. Har borrat ett hål i durken på baljan där jag dragit ut avgasröret.

Otroligt skönt att mha fjärren starta dieselvärmaren en 20-30 minuter innan man ska ut å köra.

Skicka ett PM om du vill ha några bilder på min slarviga installation.

Edit: Jag köpte min för ca 1600.- på ebay från ett tyskt lager = ingen tull och snabb leverans mha DHL. Enda kritiken mot just den var att det inte följde med ett uns av dokumentation. Men det är väldigt självförklarande när man mekar dit den.

bor du i sthlm?

Johansson72 IT Geek och Audiot
10 januari 2019 · 127 Inlägg

Getaway skrev:
bor du i sthlm?

Nix, i mörkaste Småland. Där det verkligen behövs en dieselvärmare smile


https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193891/193891-718d73139e843de895f53fffaa906104.jpg

Ska snygga till installationen när vädret tillåter, har lovat frun det dyrt och heligt så jag kommer inte undan det smile

Facit i hand så skulle jag ha köpt en variant med 2 eller 4 utblås, så man får mindre diameter och mer lättdragna luftslangar. Fördelen med 90mm är att lufthastigheten blir låg och därmed blir den relativt tyst.

Getaway
10 januari 2019 · 77 Inlägg

Johansson72 skrev:

Getaway skrev:
bor du i sthlm?

Nix, i mörkaste Småland. Där det verkligen behövs en dieselvärmare smile


https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193891/193891-718d73139e843de895f53fffaa906104.jpg

Ska snygga till installationen när vädret tillåter, har lovat frun det dyrt och heligt så jag kommer inte undan det smile

Facit i hand så skulle jag ha köpt en variant med 2 eller 4 utblås, så man får mindre diameter och mer lättdragna luftslangar. Fördelen med 90mm är att lufthastigheten blir låg och därmed blir den relativt tyst.

jag behöver ngn som kan fixa detta åt mig i sthlm.

ringde en återförsäljare till webasto och de vill ha 15k. min bil är värd under 10k smile

har du fjärrkontroll till den värmaren? distans?

Johansson72 IT Geek och Audiot
10 januari 2019 · 127 Inlägg

Getaway skrev:
jag behöver ngn som kan fixa detta åt mig i sthlm.

ringde en återförsäljare till webasto och de vill ha 15k. min bil är värd under 10k smile

har du fjärrkontroll till den värmaren? distans?

Jag gav 1350 för denna på ebay i November, det va ngn kampanj de körde då.

Räckvidden är nog minst 100m på fjärren, går att ställa in timer oxå. Min bil står jämte kåken så jag trycker på den när jag startar kaffebryggaren på morgonen och efter 20 minuter när jag åker så är den genomvarm. Nu har jag ett separat 100ah stationärt batteri men har du ett friskt batteri bör det funka att sno ström från startbatteriet.

https://www.ebay.com/itm/ve-5KW-12V-Air … 1627193599

Är du det minsta händig fixar du det själv, allt du behöver är en 28 mm metallborr för att göra ett hål att dra ut avgaserna ur bilen med. Allt följer med, massor med clips, klämmor, slangar, kablar, rör osv.. Jag kompletterade med en 90 graders böj för att leda upp varmluften från baljan.

Getaway
11 januari 2019 · 77 Inlägg

Johansson72 skrev:

Getaway skrev:
jag behöver ngn som kan fixa detta åt mig i sthlm.

ringde en återförsäljare till webasto och de vill ha 15k. min bil är värd under 10k smile

har du fjärrkontroll till den värmaren? distans?

Jag gav 1350 för denna på ebay i November, det va ngn kampanj de körde då.

Räckvidden är nog minst 100m på fjärren, går att ställa in timer oxå. Min bil står jämte kåken så jag trycker på den när jag startar kaffebryggaren på morgonen och efter 20 minuter när jag åker så är den genomvarm. Nu har jag ett separat 100ah stationärt batteri men har du ett friskt batteri bör det funka att sno ström från startbatteriet.

https://www.ebay.com/itm/ve-5KW-12V-Air … 1627193599

Är du det minsta händig fixar du det själv, allt du behöver är en 28 mm metallborr för att göra ett hål att dra ut avgaserna ur bilen med. Allt följer med, massor med clips, klämmor, slangar, kablar, rör osv.. Jag kompletterade med en 90 graders böj för att leda upp varmluften från baljan.

hehe. jag har inte ens en skruvdragare hemma höll jag på säga.

Meaganeowner
11 januari 2019 · 2 250 Inlägg

En sån värmare blir det i båten, när nuvarande D2 Eberspächer behöver storservice med nya lager o annat.

Och 5 kW i stället för 2kW!

Huva va prisvärt!

Johansson72 IT Geek och Audiot
11 januari 2019 · 127 Inlägg

Meaganeowner skrev:
En sån värmare blir det i båten, när nuvarande D2 Eberspächer behöver storservice med nya lager o annat.

Och 5 kW i stället för 2kW!

Huva va prisvärt!

Funkar nog fint i en pråm oxå.

https://www.youtube.com/watch?v=qmENqukmrTc

Johansson72 IT Geek och Audiot
11 januari 2019 · 127 Inlägg

Getaway skrev:
hehe. jag har inte ens en skruvdragare hemma höll jag på säga.

Ajdå. Inga händiga polare du kan muta med en 6-pack öl eller nått sådant?

Man behöver nog en skruvmejsel, flatmejsel och en skiftnyckel oxå. Utöver borren..

amazinjoey
11 januari 2019 · 1 138 Inlägg

Den ska tydligen även klara bensin.
http://ae01.alicdn.com/kf/HTB1480YGFXXXXcoXpXXq6xXFXXX3.jpg

Senast redigerat av amazinjoey (11 januari 2019)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
11 januari 2019 · 17 378 Inlägg

Jag installerar ofta värmare på jobbet i fabriksnya bilar. Tyvärr så kostar en Eberspächer 5kW cirka 10K även för mig med rabatter. Då kan jag givetvis installera den själv men... Dyrt. Pendlarbilen ska bytas ut till en mindre och det blir en skrothög för under 30k. Värmarkostnaden kan inte motiveras på en bil som kanske inte lever så länge (Kör bara 9 km enkel väg och sedan hem samma sträcka)

Så har nu köpt en "5KW 12V Air Diesel Heater Digital Display 5000W" som Johansson72 rekommenderade. Vi får väl se hur det blir med bil men värmaren drivs av en separat tank med diesel. Köper en bensinbil (Kanske en gammal Prius) med tanke på den korta sträckan och ständiga kallstarter.

En sån:
https://www.ebay.com/itm/ve-5KW-12V-Air … 1627193599

Eventuella tillbehör som vinklar, avgasslangar, extra kablar osv får jag på jobbet för kaffepengar. Ska bli intressant. Den kommer väl om 3 veckor eller något sådant.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Johansson72 IT Geek och Audiot
11 januari 2019 · 127 Inlägg

Dieselvärmarna av hetluftstyp är sköna för att värma upp bilen, värmer tyvärr inte motorn, men jag lämnar min på första stunden tills motorn ger ifrån sig överskottsvärme. Finns Kina/ryss-värmare som värmer vatten oxå, men de är dyrare. Förvisso rejält billigare än motsvarande webastotyp, men inte fullt så billiga som diesel-luft värmarna.

När min nuvarande pendlarbil är förbrukad så kommer jag antagligen att flytta med den till nästa kärra.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang