Har Audi och VW problem med TFSI 1,4 motorerna ??

BusterL2
11 januari 2019 · 19 Inlägg

caromania skrev:
Förvisso en intressant diskussion men aningen off topic...

Kanske inte, på en såpass ny bil. Vem kan räkna med att  gamla problem dyker upp.

Senast redigerat av BusterL2 (11 januari 2019)

Turbovin Turbo lover
11 januari 2019 · 555 Inlägg

Plockade ut en Golf med 1.4 TSI 150 hk i somras och den har gått 900 mil nu utan ett endaste ryck så att det skulle vara nåt normalt beteende för motortypen är ju rent skitsnack. Inga andra problem heller men det får väl tiden utvisa. Motorn är ojämförbar med den tidigare skiten med kamkedja, den saken är säker iaf.

Subaru Impreza STI Type R "AVCS 2.1l stroker" (2000)
BusterL2
12 januari 2019 · 19 Inlägg

Turbovin skrev:
Plockade ut en Golf med 1.4 TSI 150 hk i somras och den har gått 900 mil nu utan ett endaste ryck så att det skulle vara nåt normalt beteende för motortypen är ju rent skitsnack. Inga andra problem heller men det får väl tiden utvisa. Motorn är ojämförbar med den tidigare skiten med kamkedja, den saken är säker iaf.

Hej, kollade på VW hemsida så har din bil 1,5 liters motor .Isf snackar vi inte om samma motormodell, vet ej om du har kompressor eller ej .Men problemet med min bil är ett fel som Vw-Audi-Skoda -Seat haft tydligen långt tillbaka i tiden .Googla så hittar du , och det är tändspolarna, vad jag har förstått.
Ha det.

Senast redigerat av BusterL2 (12 januari 2019)

caromania Forummoderator
12 januari 2019 · 9 296 Inlägg

Turbovin skrev:
Plockade ut en Golf med 1.4 TSI 150 hk i somras och den har gått 900 mil nu utan ett endaste ryck så att det skulle vara nåt normalt beteende för motortypen är ju rent skitsnack. Inga andra problem heller men det får väl tiden utvisa. Motorn är ojämförbar med den tidigare skiten med kamkedja, den saken är säker iaf.

Nej med största sannolikhet så fungerar de flesta klanderfritt och det gör ju att VAGs attityd om något blir ännu mer ifrågasatt.

”Våra bilar rycker, det är en egenskap de har.” Svinbra reklam.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
BusterL2
12 januari 2019 · 19 Inlägg

Hybrid_ skrev:

simlar skrev:
1,4TSI/TFSI som kom med MQB-plattforme är driftsäkra. (MQB började med Golf år 2013)
Kamrem och endast turbo.

Det är äldre 1,4TSI med Kompressor, turbo och kamkedja som är problemmotorn.

Så att TS har problem med sin motor från 2017 är fel alltså? Jag tror inte TS håller med om den saken.

Jepp , bilen är tillverkad 2017 och såld 2017.

BusterL2
12 januari 2019 · 19 Inlägg

BusterL2 skrev:

Turbovin skrev:
Plockade ut en Golf med 1.4 TSI 150 hk i somras och den har gått 900 mil nu utan ett endaste ryck så att det skulle vara nåt normalt beteende för motortypen är ju rent skitsnack. Inga andra problem heller men det får väl tiden utvisa. Motorn är ojämförbar med den tidigare skiten med kamkedja, den saken är säker iaf.

Hej, kollade på VW hemsida så har din bil 1,5 liters motor .Isf snackar vi inte om samma motormodell, jag har också kamrem , på våran andra bil som är en Tiguan som är från 2013 finns kamkedja .Men problemet med min bil är ett fel som Vw-Audi-Skoda -Seat haft tydligen långt tillbaka i tiden .Googla så hittar du , och det är tändspolarna, vad jag har förstått.
Ha det.

BusterL2
12 januari 2019 · 19 Inlägg

BusterL2 skrev:

Turbovin skrev:
Plockade ut en Golf med 1.4 TSI 150 hk i somras och den har gått 900 mil nu utan ett endaste ryck så att det skulle vara nåt normalt beteende för motortypen är ju rent skitsnack. Inga andra problem heller men det får väl tiden utvisa. Motorn är ojämförbar med den tidigare skiten med kamkedja, den saken är säker iaf.

Hej, kollade på VW hemsida så har din bil 1,5 liters motor .Isf snackar vi inte om samma motormodell, jag har kamrem på Audin . Våran andra bil som är en VW Tiguan från 2013 har kamkedja , där vet jag att det kan bli problem i framtiden .Men problemet med min bil är ett fel som Vw-Audi-Skoda -Seat haft tydligen långt tillbaka i tiden .Googla så hittar du , och det är tändspolarna, vad jag har förstått.
Ha det.

Turbovin Turbo lover
12 januari 2019 · 555 Inlägg

BusterL2 skrev:

Turbovin skrev:
Plockade ut en Golf med 1.4 TSI 150 hk i somras och den har gått 900 mil nu utan ett endaste ryck så att det skulle vara nåt normalt beteende för motortypen är ju rent skitsnack. Inga andra problem heller men det får väl tiden utvisa. Motorn är ojämförbar med den tidigare skiten med kamkedja, den saken är säker iaf.

Hej, kollade på VW hemsida så har din bil 1,5 liters motor .Isf snackar vi inte om samma motormodell, vet ej om du har kompressor eller ej .Men problemet med min bil är ett fel som Vw-Audi-Skoda -Seat haft tydligen långt tillbaka i tiden .Googla så hittar du , och det är tändspolarna, vad jag har förstått.
Ha det.

Nej den har fortfarande 1.4:an, det var kampanj på bilen där de antagligen gjorde slut på alla gamla 1.4:or. Det är inte nya 1.5 Evo i min bil trots årsmodell 2018.

Subaru Impreza STI Type R "AVCS 2.1l stroker" (2000)
BusterL2
12 januari 2019 · 19 Inlägg

Turbovin skrev:

BusterL2 skrev:

Turbovin skrev:
Plockade ut en Golf med 1.4 TSI 150 hk i somras och den har gått 900 mil nu utan ett endaste ryck så att det skulle vara nåt normalt beteende för motortypen är ju rent skitsnack. Inga andra problem heller men det får väl tiden utvisa. Motorn är ojämförbar med den tidigare skiten med kamkedja, den saken är säker iaf.

Hej, kollade på VW hemsida så har din bil 1,5 liters motor .Isf snackar vi inte om samma motormodell, vet ej om du har kompressor eller ej .Men problemet med min bil är ett fel som Vw-Audi-Skoda -Seat haft tydligen långt tillbaka i tiden .Googla så hittar du , och det är tändspolarna, vad jag har förstått.
Ha det.

Nej den har fortfarande 1.4:an, det var kampanj på bilen där de antagligen gjorde slut på alla gamla 1.4:or. Det är inte nya 1.5 Evo i min bil trots årsmodell 2018.

Jag bara undrar vad Audi menar med en egenskap, och att det inte utgör något fel om bilen går ryckigt. Tror att det är Audi som står för skitsnacket, nu när vi vet att det är ett nygammalt fel.

Senast redigerat av BusterL2 (12 januari 2019)

Turbovin Turbo lover
12 januari 2019 · 555 Inlägg

Har du cylinderavstängning - cylinder on demand på den? Det kan ju förklara lite märklig gång när det aktiveras i såna fall. Det har jag inte på min och den går då ryckfritt som sagt iaf så om det vore standardbeteende för motorfamiljen i sig hade jag väl märkt det även på en ny bil, vilket inte många hade accepterat för den delen heller.

Subaru Impreza STI Type R "AVCS 2.1l stroker" (2000)
BusterL2
12 januari 2019 · 19 Inlägg

Turbovin skrev:
Har du cylinderavstängning - cylinder on demand på den? Det kan ju förklara lite märklig gång när det aktiveras i såna fall. Det har jag inte på min och den går då ryckfritt som sagt iaf så om det vore standardbeteende för motorfamiljen i sig hade jag väl märkt det även på en ny bil, vilket inte många hade accepterat för den delen heller.

Hej , ingen cylinder avstängning på min bil, tror att Audi försökte göra det enkelt för sig när man anammade ordet "egenskap" och fick rätt i ARN. Om man skriver till ARN att det är en "egenskap" och att det inte utgör ett fel , så verkar det som det var avgörande och till fördel för Audi.

it_mutt Avstängd
12 januari 2019 · 10 388 Inlägg

BusterL2 skrev:

Turbovin skrev:
Har du cylinderavstängning - cylinder on demand på den? Det kan ju förklara lite märklig gång när det aktiveras i såna fall. Det har jag inte på min och den går då ryckfritt som sagt iaf så om det vore standardbeteende för motorfamiljen i sig hade jag väl märkt det även på en ny bil, vilket inte många hade accepterat för den delen heller.

Hej , ingen cylinder avstängning på min bil, tror att Audi försökte göra det enkelt för sig när man anammade ordet "egenskap" och fick rätt i ARN. Om man skriver till ARN att det är en "egenskap" och att det inte utgör ett fel , så verkar det som det var avgörande och till fördel för Audi.

Det var givetvis bara för att man valde att kalla det egenskap som ARN gick på Audis linje....

Nu får vi väl ändå skärpa till oss lite?

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
BusterL2
13 januari 2019 · 19 Inlägg

it_mutt skrev:

BusterL2 skrev:

Turbovin skrev:
Har du cylinderavstängning - cylinder on demand på den? Det kan ju förklara lite märklig gång när det aktiveras i såna fall. Det har jag inte på min och den går då ryckfritt som sagt iaf så om det vore standardbeteende för motorfamiljen i sig hade jag väl märkt det även på en ny bil, vilket inte många hade accepterat för den delen heller.

Hej , ingen cylinder avstängning på min bil, tror att Audi försökte göra det enkelt för sig när man anammade ordet "egenskap" och fick rätt i ARN. Om man skriver till ARN att det är en "egenskap" och att det inte utgör ett fel , så verkar det som det var avgörande och till fördel för Audi.

Det var givetvis bara för att man valde att kalla det egenskap som ARN gick på Audis linje....

Nu får vi väl ändå skärpa till oss lite?

Audi verkstaden som kollade min bil säger att dom även provkörde 2 likadana bilar och att även dom hade den ryckiga gången. Så vem är det som skall skärpa sig ?

it_mutt Avstängd
13 januari 2019 · 10 388 Inlägg

BusterL2 skrev:

it_mutt skrev:

BusterL2 skrev:

Hej , ingen cylinder avstängning på min bil, tror att Audi försökte göra det enkelt för sig när man anammade ordet "egenskap" och fick rätt i ARN. Om man skriver till ARN att det är en "egenskap" och att det inte utgör ett fel , så verkar det som det var avgörande och till fördel för Audi.

Det var givetvis bara för att man valde att kalla det egenskap som ARN gick på Audis linje....

Nu får vi väl ändå skärpa till oss lite?

Audi verkstaden som kollade min bil säger att dom även provkörde 2 likadana bilar och att även dom hade den ryckiga gången. Så vem är det som skall skärpa sig ?

Fast...vad har det med att påstå att "Audi vann hos ARN för att de kallade det för en "egenskap" att göra"? Då det var just det jag kommenterade.


Nej just...inget alls.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
BusterL2
13 januari 2019 · 19 Inlägg

it_mutt skrev:

BusterL2 skrev:

it_mutt skrev:
Det var givetvis bara för att man valde att kalla det egenskap som ARN gick på Audis linje....

Nu får vi väl ändå skärpa till oss lite?

Audi verkstaden som kollade min bil säger att dom även provkörde 2 likadana bilar och att även dom hade den ryckiga gången. Så vem är det som skall skärpa sig ?

Fast...vad har det med att påstå att "Audi vann hos ARN för att de kallade det för en "egenskap" att göra"? Då det var just det jag kommenterade.


Nej just...inget alls.

Det är så jag ser det , vad var det då som gjorde att jag förlorade ?Som jag ser det så borde Audi ha löst detta problem från första början. Bara att gå tillbaka några år i tiden och kolla historiken på liknande problem , med tändspolarna.

Senast redigerat av BusterL2 (13 januari 2019)

it_mutt Avstängd
13 januari 2019 · 10 388 Inlägg

BusterL2 skrev:

it_mutt skrev:

BusterL2 skrev:
Audi verkstaden som kollade min bil säger att dom även provkörde 2 likadana bilar och att även dom hade den ryckiga gången. Så vem är det som skall skärpa sig ?

Fast...vad har det med att påstå att "Audi vann hos ARN för att de kallade det för en "egenskap" att göra"? Då det var just det jag kommenterade.


Nej just...inget alls.

Det är så jag ser det , vad var det då som gjorde att jag förlorade ?Som jag ser det så borde Audi ha löst detta problem från första början. Bara att gå tillbaka några år i tiden och kolla historiken på liknande problem , med tändspolarna.

Du har väl beslutet och vad det grundar sig på?
Fast...det förklarar inte hoppet i ämnen...men iaf.

Tändspoleproblemet...Vilket syftar du på? Man hade från VAG:s sida problem med det i början på 2000-talet.  01-02-03-något. Dessa byttes också ut om kunden rullade in med sin bil.

Sen har det givetvis hänt att tändspolar går sönder iaf. Precis som på så många andra bilar och andra saker. Men, du menar att man vid denna Tändspolegate, när det nu var, även då undkom ARN:s rekommendationer genom att kalla det en egenskap?

Senast redigerat av it_mutt (13 januari 2019)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
caromania Forummoderator
13 januari 2019 · 9 296 Inlägg

Jag förstår frustrationen till 100%.

Audi verkar ha fått till som argument att deras bilar rycker, att det är normalt och ARN har gått på deras uppgifter. Som ägare, eller "offer" om man så vill, så blir det ju hyfsat lätt att bli irriterad över att en defekt som på grund av att den återspeglar sig så frekvent på flera exemplar ses som en norm för modellen.

"Köp en Audi. Den ryckiga egenskapen är lite av dess charm."

Nej mitt råd till TS är att sälja skiten och att köpa en annan bil, gärna från en annan tillverkare. Du kommer aldrig trivas med den där bilen ändå. Den är bränd hos dig.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
BusterL2
13 januari 2019 · 19 Inlägg

caromania skrev:
Jag förstår frustrationen till 100%.

Audi verkar ha fått till som argument att deras bilar rycker, att det är normalt och ARN har gått på deras uppgifter. Som ägare, eller "offer" om man så vill, så blir det ju hyfsat lätt att bli irriterad över att en defekt som på grund av att den återspeglar sig så frekvent på flera exemplar ses som en norm för modellen.

"Köp en Audi. Den ryckiga egenskapen är lite av dess charm."

Nej mitt råd till TS är att sälja skiten och att köpa en annan bil, gärna från en annan tillverkare. Du kommer aldrig trivas med den där bilen ändå. Den är bränd hos dig.

Där har du helt rätt, känns inte som min bil.

mag
13 januari 2019 · 259 Inlägg

Hallå ! Jag äger en 1,4 tsi 122 HP . Snart kört tio tusen mil och tycker den känns kanon i motorn men jag har kanske haft tur .......

it_mutt Avstängd
13 januari 2019 · 10 388 Inlägg

mag skrev:
Hallå ! Jag äger en 1,4 tsi 122 HP . Snart kört tio tusen mil och tycker den känns kanon i motorn men jag har kanske haft tur .......

Du har blivit blåst på "egenskapen", tyvärr.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang