Sälja bil via ombud

Hddrty
10 januari 2019 · 1 Inlägg

Jag la ut en annons på nätet för att sälja min bil. En som svarade vill skicka över pengar via banköverföring  och sedan ska en annan person, inte han själv, komma och hämta bilen. Hur fungerar det med ägarbytet då?

uhlin
10 januari 2019 · 2 834 Inlägg

Den som kommer och hämtar bilen får väl skriva på pappren isåfall.

Fast se upp säger jag. Hur mycket handlar det om i pengar? Antagligen mer än några tusen, rätt många gissar jag på.

Får du in pengarna på kontot är väl allt bra. Men kom ihåg att de ska sitta där med. Inte nåt papper på att det är överfört. Bara att dra tillbaka betalningen och du är då utan bil plus pengar.

Finns en massa om just detta.
Varningsklockor ringer

P.S. Sen vill nog seriösa köpare se bilen först innan nån sätter in pengar.

Senast redigerat av uhlin (10 januari 2019)

zemet
10 januari 2019 · 4 037 Inlägg

Låter misstänkt.
Skall han ändå skicka en kompis kan väll kompisen betala dig kontant eller göra en swish överföring på plats?
Be honom skicka med sitt körkort så kan du skriva bilen på honom direkt via mina fordon appen.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
spillolja
10 januari 2019 · 4 020 Inlägg

Om jag har en bil till salu, så skulle jag kräva att denna kommer och se den samt provkör den minst några km

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
zemet
10 januari 2019 · 4 037 Inlägg

Vissa folk är märkliga dock. Min kompis sålde sin ML350 till en man ifrån Stockholm.

Han gjorde en banköverföring på hela bilens värde, typ 250K. Och hämtade den 2 veckor senare.
Efter endast typ 1 telefonsamtal.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
janli
10 januari 2019 · 91 Inlägg
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
10 januari 2019 · 17 468 Inlägg

Hddrty skrev:
Jag la ut en annons på nätet för att sälja min bil. En som svarade vill skicka över pengar via banköverföring  och sedan ska en annan person, inte han själv, komma och hämta bilen. Hur fungerar det med ägarbytet då?

Där är själva "Scammen" i affären. DU kommer aldrig att få några pengar som tidigare inlägg vittnat om. Det som duger är Swish och du kan se pengarna på ditt konto innan ni skriver papper eller kontanter.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
10 januari 2019 · 4 917 Inlägg

Om man krånglar till det helt i onödan med en simpel affär så måste man se UPP..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Janneutanb
10 januari 2019 · 7 271 Inlägg

Äh, nu verkar alla komplicera till det.
Låt han göra banköverföringen och när du har pengarna på kontot så kommer hans polare och hämtar bilen.
Medan hans polare är där ringer du till blivande ägaren och får hans körkortsinfo så gör du ägarbyte via appen.
Du har pengarna och bilen skrivs över direkt.

Men OBSERVERA, pengarna SKA sitta på ditt konto eller i din hand innan bilen byter ägare och körs iväg. INGA UNDANTAG.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang