Vw passat 1.8t 04 kommer inte upp i arbetstemp EJ TERMOSTATEN

vwpassat04
10 januari 2019 · 4 Inlägg

Hej!

Jag är så jävla trött på min passat. Jag går upp varje morgon och förstartar den ca 10-15min innan jag ska köra till jobbet. Det är en kort resa på 7km.

jag kör lugnt, varvar inte över 2500 rpm, men ändå kommer inte bilen upp i arbetstemp.

Dagar då det är är 2-3 plusgrader har den lättare för att komma upp, men när den börjar frysa ute så vill den bara inte.

Jag har bytt termostat för en månad sedan, har blandat 50% glykol, frostskydd ner till -38C.

Men ändå har bilen någon jävla förmåga att inte komma upp i arbetstemp

Har jag installerat termostaten fel? Fjädern pekar inåt mot blocket.


Uppskattar alla svar!

candyweiss
10 januari 2019 · 875 Inlägg

vwpassat04 skrev:
Hej!

Jag är så jävla trött på min passat. Jag går upp varje morgon och förstartar den ca 10-15min innan jag ska köra till jobbet. Det är en kort resa på 7km.

jag kör lugnt, varvar inte över 2500 rpm, men ändå kommer inte bilen upp i arbetstemp.

Dagar då det är är 2-3 plusgrader har den lättare för att komma upp, men när den börjar frysa ute så vill den bara inte.

Jag har bytt termostat för en månad sedan, har blandat 50% glykol, frostskydd ner till -38C.

Men ändå har bilen någon jävla förmåga att inte komma upp i arbetstemp

Har jag installerat termostaten fel? Fjädern pekar inåt mot blocket.


Uppskattar alla svar!

Tror du att du får bättre svar når du korspostar?

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
Utmarks-Loke
10 januari 2019 · 5 833 Inlägg

vwpassat04 skrev:
jag kör lugnt, varvar inte över 2500 rpm, men ändå kommer inte bilen upp i arbetstemp.

Detta förstår jag inte riktigt. Bilen borde naturligtvis bli varmare ju hårdare du kör? Om du fiskör tar det mycket längre tid.

Men hur vet du att bilen inte kommer upp i temperatur? Ingen värme i kupén? Visar mätaren för lite? Motorn kanske egentligen blir normalvarm fast du inte märker det för att något annat krånglar

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang