Audi A4 2.0tdi 2011: Vad är fel?? Spännrulle knackar ?

Jkk
17 januari 2019 · 22 Inlägg

Spännrulle knackar/vibrerar på tomgång & bilen låter som en traktor.

Spännrullarna är bytta och nya, generator frihjul remskiva är bytt. Remmen är ny (1580).

Känns som att remmen är för lång. Men tydligen skall remmen vara 1580.

Bilen är en Audi A4 2.0tdi 2011...

Nån som kan komma med ett hjälpande svar?? cool

Senast redigerat av Hybrid_ (2 februari 2019)

Muckluck
17 januari 2019 · 248 Inlägg

Säker på att det är spännrulle som låter?
Så att det inte är svänghjulet som håller på att ge upp?

Jkk
18 januari 2019 · 22 Inlägg

Har en film där man ser tydligt. Men kan ej ladda upp den här....

Jkk
18 januari 2019 · 22 Inlägg

Här är en film....

https://youtu.be/7ZCe6TsE-oU

Djo
18 januari 2019 · 10 157 Inlägg

Är det rätt spänn rulle sitter den rätt om så är det nå fel på den sådär mycket ska den inte studsa å slå iallafall.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Jkk
18 januari 2019 · 22 Inlägg

Djo skrev:
Är det rätt spänn rulle sitter den rätt om så är det nå fel på den sådär mycket ska den inte studsa å slå iallafall.

Vi har bytt spännrulle 2 gånger och det har inte blivit någon skillnad...

Djo
18 januari 2019 · 10 157 Inlägg

Jkk skrev:

Djo skrev:
Är det rätt spänn rulle sitter den rätt om så är det nå fel på den sådär mycket ska den inte studsa å slå iallafall.

Vi har bytt spännrulle 2 gånger och det har inte blivit någon skillnad...

Något måste vara fel verkligen säker på att den sitter rätt ?

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Jkk
18 januari 2019 · 22 Inlägg

Det är en mekaniker som monterat så nog sitter den rätt. Original spännrullen studsade också innan vi bytte första gången. Går den ens att montera fel?

Muckluck
18 januari 2019 · 248 Inlägg

https://m.youtube.com/watch?v=jopf28cVQYI

Verkar finnas många orsaker till problemet!

En bekant hade samma problem som du och i det fallet så var det svänghjulet som var boven!
Men som sagt verkar finnas många orsaker!

Djo
19 januari 2019 · 10 157 Inlägg

Jkk skrev:
Det är en mekaniker som monterat så nog sitter den rätt. Original spännrullen studsade också innan vi bytte första gången. Går den ens att montera fel?

Knepigt knepigt

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Meaganeowner
19 januari 2019 · 2 250 Inlägg

Inte svänghjulet väl? Det sitter ju i andra änden på motorn.
Snarare remskivan på veven. Den som driver remmen.

På min Renault kan man inte lossa den utan vidare, för t ex kontroll! Centrumbulten  låser där både remskivan och drevet till kamremmen, utan kil. Nollningen av motorn går åt pipan, om inte drevet till kamremmen är låst med t ex kil, till veven.
Då ändras drivningen till kamremmen!

Hur det är på din Audi vet jag inte.

Är stora skruven i remskivan ordentligt dragen. Ska väl momentdras...

Sitter väl en gummidämpare i centrum på remskivan. Tydligen har det hänt att dessa gått sönder. Liknande har varit uppe på forumet tidigare:

"Problem med multiremsbyte, gick sönder på en gång. Skoda felicia pickup 1.9d"

Men det kan aldrig vara fel att lossa remmen och undersöka remskivan. Bänd o bryt. Ska inte röra sig.

Ser även på videon att remmen flyttar sig i sided! Alltså måste något ändra sig.

Jag tror stark på det jag skrev ovan.

.

Senast redigerat av Meaganeowner (19 januari 2019)

Muckluck
19 januari 2019 · 248 Inlägg

När dubbelmasse. Svänghjulet går sönder kan det bli som på filmen, även om det sitter på andra sidan motorn!

Jkk
19 januari 2019 · 22 Inlägg

Remskivan för veven är inte bytt.... Får ta och kika på det.
Svänghjulet är inte heller bytt.

På filmen är bilen kall och då knackar och studsar spännrullen som värst. När bilen är varm så knackar den inte lika mycket.

Jkk
2 februari 2019 · 22 Inlägg

Nu är även remskivan för veven bytt. Fortfarande samma problem. När bilen har stått i varm garage knackar den inte mycket.... Men när den är kall så då slår den mycket....

Kan tillägga att det även finns en felkod för "luftfilter bypass ventil".... Vad nu det ska ha med detta att göra.

kiorf
11 november 2019 · 199 Inlägg

Fått nån ordning på det? Har exakt samma på min b8 2.0tdi..

Jkk
6 januari 2020 · 22 Inlägg

kiorf skrev:
Fått nån ordning på det? Har exakt samma på min b8 2.0tdi..

Nej tyvärr....Kör me den ännu. På Audi säger dom att det bara kan vara frihjulet så skall testa byta i hopp om de är fabrikationsfel i den förra.....

kiorf
7 januari 2020 · 199 Inlägg

Jkk skrev:

kiorf skrev:
Fått nån ordning på det? Har exakt samma på min b8 2.0tdi..

Nej tyvärr....Kör me den ännu. På Audi säger dom att det bara kan vara frihjulet så skall testa byta i hopp om de är fabrikationsfel i den förra.....

Okej, jag har just bytt spännaren. Men ljudet är kvar..  Och har ett nytt frihjul liggandes som jag ska byta nu i dagarna. Haha sjukt detta ljud.. för mig slutar ljudet om jag tillexempel slår av storförbrukare av ström som fläkten i bilen. Så jag har iaf fått fram att när generatorn behöver ladda mindre så försvinner ljudet.

Byter frihjulet och återkommer.

Cuefa Ain't no place like home...
7 januari 2020 · 4 628 Inlägg

kiorf skrev:

Jkk skrev:

kiorf skrev:
Fått nån ordning på det? Har exakt samma på min b8 2.0tdi..

Nej tyvärr....Kör me den ännu. På Audi säger dom att det bara kan vara frihjulet så skall testa byta i hopp om de är fabrikationsfel i den förra.....

Okej, jag har just bytt spännaren. Men ljudet är kvar..  Och har ett nytt frihjul liggandes som jag ska byta nu i dagarna. Haha sjukt detta ljud.. för mig slutar ljudet om jag tillexempel slår av storförbrukare av ström som fläkten i bilen. Så jag har iaf fått fram att när generatorn behöver ladda mindre så försvinner ljudet.

Byter frihjulet och återkommer.

Hade en kund som var förbi strax innan jul med exakt samma problem.
Jag tipsade honom om att testa ett nytt frihjul till generatorn.
Han hade bytt det innan men bytte igen på min inrådan, det löste problemet.
Antingen var det ett begagnat och defekt frihjul han hade monterat eller så var det ett nytt som var defekt från fabrik.
Han köpte ett begagnat från skroten för o testa och det löste problemet.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
nil00ker
27 januari 2020 · 1 Inlägg

Jkk skrev:

kiorf skrev:
Fått nån ordning på det? Har exakt samma på min b8 2.0tdi..

Nej tyvärr....Kör me den ännu. På Audi säger dom att det bara kan vara frihjulet så skall testa byta i hopp om de är fabrikationsfel i den förra.....

Hej!

Har någon av er fått till detta ljud. Jag har exakt samma på min A6 2,0 Tdi, exakt samma ljud som på filmerna och spännaren hoppar mycket. Jag har i helgen bytt spännare och frihjul i hopp om att något av det skulle vara fel men ljudet består...
Ljudet kommer främst då bilen är kall det uppmkommer ej då jag haft den i varmgarage. Ljudet blir värre när jag lägger i R och den är kall, det uppkommer direkt när jag startar men ökar då jag lägger i R.
Är det svänghjulet ändå?

Senast redigerat av nil00ker (27 januari 2020)

Raaay
9 december 2020 · 2 Inlägg

Precis samma med min A4 från 2011, har bytt spännare och frihjulet.
Någon som vet vad det kan vara?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang