Byte säkring på en Mitsubishi Carisma 00

martin_355
18 januari 2019 · 43 Inlägg

Hej.

Jag har en Mitsubishi Carisma 00. Centrallåset verkar inte fungera som det ska. När jag låser upp förardörren med nyckel så är det bara den som låses upp. Ingen av de andra dörrarna låses upp.Men när jag låser dörren då låses alla dörrar. Vet in om det kan vara säkringen som strular. Tänkte att jag byter den. Det är säkring nr 12 i motorhuvudet.

Nu försöker jag byta säkring men det går inte att få loss den. Den sitter i en "säkringssbox"  säkringen går inte att dra ut. Använder en tång (liten).  Jag vet inte om jag gör fel. I vanliga fall drar man ut säkring upp så är det klart.
Det är alltså 3 säkringar i en "gul säkringsbox/låda". Totalt är det 18 säkringar tror jag.
Har googlat men hittar inget.

Försöker bifoga bilder för att lättare förstå, men går inte.

Hoppas någon kan hjälpa mig.

Tacksam för hjälp.

Utmarks-Loke
18 januari 2019 · 5 809 Inlägg

Jag vet inte hur man skall göra med säkringen men jag tror du kan glömma den i alla fall. Om låsen öppnar och stänger finns det ju ström så säkringen måste vara hel. Det är nog något med automatiken, jag vet inte om det styrs intern i centrallåset på en sådan bil eller om det sitter en gemensam styrbox för hela bilens elektroniska finesser? Men allra först skulle jag kolla så det inte är fel på någon gränslägesgivare i förardörrens lås som känner av när du vrider nyckeln åt ena hållet

martin_355
19 januari 2019 · 43 Inlägg

Hur hittar jag gränslägesgivaren. Är det något man kan fixa själv.

Meaganeowner
19 januari 2019 · 2 250 Inlägg

Jaaa, det beror ju lite på hur händig du är...

Hur ska vi andra kunna veta det? Genom att söka på ditt postnummer, kanske?

Att skriva, typ det klarar du, utan att veta din bakgrund och kunskap i bl a mekanik och elektronik är ju.....

Ja, skriv själv, vad du tror.. Typ, jag tror bla, bla, bla....


Eller som nån sa under WW2, tror jag det var : Friskt vågat, hälften vunnet...

- Seriöst... Finns det gränslägesgivare?
Vilka tillverkare/bilfabrikörer har det?

Kanske är som så att elektronik känner av när strömmen blir för stor och stänger av SPÄNNINGEN till hissmotor o s v.

Ja, vem vet...

Min bil, har jag läst mig till i bruksanvisningen att man kan låsa upp med nyckel i förardörren, men att det inte öppnar övriga. Detta om t ex batteriet är slut i fjärren...
Hur är det med just din bil?

Senast redigerat av Meaganeowner (19 januari 2019)

jaka54
19 januari 2019 · 5 677 Inlägg

Hej!
Ofta när centrallåset inte funkar så är det sladdar i dörren som är av (vid gångjärnet).

martin_355
19 januari 2019 · 43 Inlägg

Meganeowner Har redan läst i bukanvisningen angående fjärrkontrollen. Kan inte hitta något om det.

När låset fungerade som det skulle så låstes alla dörrar upp med nyckel.

Är hyfsat händiig om instruktioner finns.. Kan inte mycket om bilmek.

Senast redigerat av martin_355 (19 januari 2019)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang