Felkod Saab 9-5 2,3 turbo

Beccus
20 januari 2019 · 7 Inlägg

Jag har en Saab 9-5 årsmodell -00 där motorlampan lyser. Första gången vi felsökte så visade den att det var spjällhuset, den byttes till en bättre begagnad. Nu när lampan skulle släckas så kom det upp nya felkoder, bla B2C05. Har googlat men hittar inte vad det kan vara. Bilen kan vara lite tjurig vid start, men går sen utan problem, motorljudet är jämnt och fint, varvtalet är som det ska. Den andra felkoden som kom upp visade att det är nåt med ACC´n så ska kalibrera den sen, vet inte om dessa koder hör ihop på nåt sätt. Tändkassetten är bytt förra året. Nån kunnig som kan ha nån bra idé om vad det kan vara?

amazinjoey
20 januari 2019 · 1 139 Inlägg

Motorkoder dyker upp som PXXXX...  läs felkoden och visa här, de kan va allt mellan himmel och jord...

Beccus
20 januari 2019 · 7 Inlägg

Jag var själv inte ut med till bilen, men den som var med skrev B2c05 till mig, men är felkoderna bara Pxxx så är det ju inte konstigt jag inte hittar nåt... B1600 kom upp oxå men det hade med styrenheten till ACC att göra.. nu jobbar den killen som hara datan natt så får vänta ett par dar med att läsa av igen

Beccus
7 februari 2019 · 7 Inlägg

Har felsökt igen och det är spjällhuset, igen. Byttes nyligen men det var väl dåligt med oxå så ska göra ett nytt försök att byta.

Har dykt upp annat problem som jag upptäckte förra veckan. Skulle öppna bagageluckan, men den går inte upp, senare samma dag upptäckte jag att även tutan har slutat att fungera. Gick genom säkringarna, alla är hela. Testade att köpa nytt relä idag, bytte den som går till tutan för den visste jag var den sitter. Fungerade en gång sen gick den inte igen. Men reläet till bakluckan hittar jag inte, den ska sitta i motorrummet så långt vet jag. Nån som har en aning? Nåt annat man kan titta efter om det inte funkar att byta den, och vad ska jag göra med tutan? Vet inte om det är nåt som kan synas om man gör en ny felsökning?

amazinjoey
12 februari 2019 · 1 139 Inlägg

Beccus skrev:
Har felsökt igen och det är spjällhuset, igen. Byttes nyligen men det var väl dåligt med oxå så ska göra ett nytt försök att byta.

Har dykt upp annat problem som jag upptäckte förra veckan. Skulle öppna bagageluckan, men den går inte upp, senare samma dag upptäckte jag att även tutan har slutat att fungera. Gick genom säkringarna, alla är hela. Testade att köpa nytt relä idag, bytte den som går till tutan för den visste jag var den sitter. Fungerade en gång sen gick den inte igen. Men reläet till bakluckan hittar jag inte, den ska sitta i motorrummet så långt vet jag. Nån som har en aning? Nåt annat man kan titta efter om det inte funkar att byta den, och vad ska jag göra med tutan? Vet inte om det är nåt som kan synas om man gör en ny felsökning?

Inte ovanligt att tutan dör, kolla ifall ström kommer fram till tutan.
Skulle dock prova lossa batteripolen helt först å koppla tbx.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang