Volvo 240 87:a B230K, startar ej längre.

Entombed
20 januari 2019 · 1 Inlägg

Hej!

Ska försöka hålla detta kort.
Har under en längre tid haft problem med min 240 vid kallt väder. Svårstartad och bluddrar väldigt mycket innan den blivit varm.
Startade direkt utan bluddringar efter att den stått med motorvärmare på i några timmar.

Nu i veckan har det blivit till det sämre.
Först ville den inte starta alls, trodde då att bränsleslangarna hade fryst. Luktade nämligen ingen bensin i förgasaren. Har inte tillgång till garage så jag spillde i K-sprit samt T-röd i tanken.
Och vips gick den igång, bluddrigt från början och sköt ur avgasröret. Men förgasaren fick bensin och den gick fint.

Tog en sväng med den, och som förut gick den kanon efter att den blivit varm.
Dock dagen efter på morgonen då jag skulle till jobbet fick jag verkligen gnugga igång den, och bluddrigt var det. Men tänkte att det löser sig bara jag kommer iväg som vanligt. Så var inte fallet.
Det måste ha gått på max 3 cylindrar. Kom max upp i 40km/h och tog mig knappt upp för backar.

Tog mig hem iaf den dagen, knappt. Och sen dess har den inte gått igång.
Hade 2 veckor innan bytt tändkablar, rotor och fördelare. Gick felfritt i en vecka då. Sen började problemen igen. Tänkte att det skulle vara ett tändningsproblem, att jag hade strulat med tändningsföljden.
Men det ska väl vara 1-3-4-2? Eller är jag helt ute och cyklar?

Är högst okunnig så förklara gärna på idiotspråk om ni har någon idé vad felet kan bero på.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
20 januari 2019 · 4 917 Inlägg

Har du kollat inuti fördelaren  EFTER att du bytt?
Dvs om det du bytte sitter fast och inte har ändrat på sig.
Tänker då på även nocken och lyfthöjden. .

Senast redigerat av bagatellen (20 januari 2019)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Tampongpunkarn
22 januari 2019 · 786 Inlägg

Kolla så Förgasaren sitter faktist fast! Sjukt vanligt att dessa börjar lossa på sina muttrar.
Håll koll på Alla vakuumslangar.
ett tips är ju att inte hälla i Varken T-röd eller k-sprit. Annars kan det också vara Nålventilen som är kass.

Skulle nog även kolla över fördelaren igen, Fukt leder te mycket problem.

Det staten inte tjänar på är olagligt.
Ljuger man för staten så är det ett brott, ljuger staten för oss så kallas det politik.
Volvo 240 projektet! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=276361
Volvo 245 Projektet! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=282813
kunghippe
23 januari 2019 · 197 Inlägg

kolla så du inte har rosthål på bensinfiltert så den läcker o suger luft

Volvo 740 (1986)
Grunden1700
23 januari 2019 · 168 Inlägg

Kolla fördelaren igen. Och som tampongpunkarn skrev kolla alla vakuumslangar. Sen så skulle jag även ta en titt på kamremmen så att den inte har hoppat någon kugg även fast det inte låter som att den har orsakat just detta.

Senast redigerat av Grunden1700 (23 januari 2019)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang