VW eller Toyota

evoline
20 januari 2019 · 257 Inlägg

Hej,
Har nu lagt en budget på max 150.000kr, >2015 och kollar nu på dessa 2 bilar.
-VW Golf
-Toyota Auris

Toyota är ca 20.000 dyrare men hur är servicekostnaderna och är det stor skillnad på bränsleförbrukning?
Kollar både antingen med kombi eller utan.

Kör inte ofta men vill endå ha en bil som är ok.

Tack på förhand

Senast redigerat av evoline (20 januari 2019)

amazinjoey
20 januari 2019 · 1 138 Inlägg

Kör du inte mycket och vill ha en problemfri bilägande så köp japanskt eller koreansk. Kia ceed, toyota auris m.m

evoline
20 januari 2019 · 257 Inlägg

https://www.blocket.se/vastmanland/Toyo … amp;last=1

Kanske nåt liknande då, skulle vilja ha en annan färg.
Ser det bra ut på pappret, eller fattas det nåt som ni skulle vilja ha?
Vet bara att jag vill ha nerfällda backsäten.

amazinjoey
20 januari 2019 · 1 138 Inlägg

asså vad har ni för krav på bilen ,vad ska ni använda den till m.m...

evoline
20 januari 2019 · 257 Inlägg

amazinjoey skrev:
asså vad har ni för krav på bilen ,vad ska ni använda den till m.m...

-Bensin
-Plats för fiskespö på 210cm i bagaget eller sänkbara säten för att de ska få plats.
-Toyota eller VW, de andra märken är för dyra eller märken som ni inte verkar rekommendera (Opel, Renault...)

Annars har jag typ inga.
Kör en 20 år gammal Audi A6 utan ac, vill bara ha en annan bil som jag kan köra med ett bra tag.

Tacksam för all hjälp

Utmarks-Loke
20 januari 2019 · 5 809 Inlägg

Satsa på toyotan, den är kanske lite dyrare nu men de pengarna får du igen när du säljer den. Folkvagn har haft mycket problem under 00-talet, det är inte längre vad det en gång var.

Presidento Of World
20 januari 2019 · 3 306 Inlägg

Kolla på Auris HSD. Bra skit med automat. Billig i drift och pålitlig.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
evoline
20 januari 2019 · 257 Inlägg

VW var ca 1.000kr dyrare att försäkra för mig.
Men inuti ser den bättre ut än Toyota.

Kan ju inte så mycket om bilar och kör ju inte ens 1.000 mil per år, och ser man att VW är 20.000kr billigare blir man mer osäker.
Tänkte ha bilen tills den ger upp tror jag, så tänker inte så mycket på andrahandsvärdet.
Finns massa VW Golf combi men bara fåtal Toyota Auris combi.

Premium96
20 januari 2019 · 44 Inlägg

evoline skrev:
VW var ca 1.000kr dyrare att försäkra för mig.
Men inuti ser den bättre ut än Toyota.

Kan ju inte så mycket om bilar och kör ju inte ens 1.000 mil per år, och ser man att VW är 20.000kr billigare blir man mer osäker.
Tänkte ha bilen tills den ger upp tror jag, så tänker inte så mycket på andrahandsvärdet.
Finns massa VW Golf combi men bara fåtal Toyota Auris combi.

Jag tycker du ska provköra båda och välja den som passar dig bäst.
Volkswagens bilar är generellt sett bekvämare att köra än Toyota. Volkswagen har haft problem med vissa motorer, dock inget du bör oroa dig för om du köper en som är byggd efter 2015.

Jokabsson
20 januari 2019 · 1 172 Inlägg

Kolla även på KIA Cee’d kombi.
De har mer europeiska drag än Toyotas fordonsflotta. Sen är det lite billighetsfaktor på känslan även i KIA, men du får igen det med 7 års nybilsgaranti och en säkrare konstruktion än Volkswagens bensinare.

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
KenthIJ
21 januari 2019 · 1 429 Inlägg

För de pengarna bör du kunna hitta en riktigt bra Auris hybrid / HSD hos Toyota handlare .
Där får du ju även en åttaåring/ 15.000 mil "trygghetsgaranti"  på begagnat.
Toyota hybriderna har ju även låg skatt och Toyota brukar vara måna om sitt goda rykte vad det gäller driftsäkerhet och goodwill.

Hybriderna är ju ganska snåla i bensinförbrukning. Vi kör vår Auris TS HSD /hybrid 2014 på 4.9 blandad körning och på årsbasis ( alla årstider) när vi kollat vid pump ( använder fuelio appen) men... 
De är ju lite speciella att köra så provkör noga. Gillar man lugn och smidig körning så kan de vara kanon. Rekommenderar absolut att testa.

Men...  (igen) jag har iofs haft en VW Touran 2014 ( högbyggd Golf) som jag körde 9.000 problemfria mil. Dock med betydligt högre bensinförbrukning och skatt

Senast redigerat av KenthIJ (21 januari 2019)

evoline
21 januari 2019 · 257 Inlägg

Krävs det extra service eller nåt liknande som man måste tänka på när man har hybrid eller automat?

Garantin gäller bara om bilen görs service på auktoriserad verkstad, men vad kostar det att serva dessa bilar?

KIA verkar fin också, men hur är kvalitén jämfört med Toyota Auris?
https://www.blocket.se/stockholm/Kia_Ce … 11&w=1

Presidento Of World
21 januari 2019 · 3 306 Inlägg

Dom är nog billigare än en kia. Dom brukar ha hutlösa priser på allt förutom själva bilen.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
evoline
22 januari 2019 · 257 Inlägg

Presidento skrev:
Dom är nog billigare än en kia. Dom brukar ha hutlösa priser på allt förutom själva bilen.

Menar du att Toyota är billigare än Kia?
Och att reservdelar för Toyota är dyra men inte själva bilen?

Presidento Of World
22 januari 2019 · 3 306 Inlägg

evoline skrev:

Presidento skrev:
Dom är nog billigare än en kia. Dom brukar ha hutlösa priser på allt förutom själva bilen.

Menar du att Toyota är billigare än Kia?
Och att reservdelar för Toyota är dyra men inte själva bilen?

Jag menar att Toyota är kanske lite lite dyrare i inköp än te.x jämnårig kia. Men reservdelarna skiljer en del i pris, där kia är avsevärt dyrare enligt mig.

Dessutom är toyota med hybrid Mycket bil för pengarna ofta rätt bra utrustade från början. Och problemfria!

Jag har haft toyota hybrid länge. Bara kör. Har bytt en fjäder på den. (från ca 17 000 mil till nu 24700)

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
evoline
28 januari 2019 · 257 Inlägg

Vad säger ni om Volvo V40 mot Toyota Auris?
Ligger ungefär på samma pris.

amazinjoey
28 januari 2019 · 1 138 Inlägg

Toyotan är mer bekymmerfri, billigare att äga m.m

V40 är bra mycket roligare och bättre inredning samt chassi

KenthIJ
28 januari 2019 · 1 429 Inlägg

Service skall göras var 1.500 mil eller en gång per år. Har inte exakta priser i huvet men tror att de iaf inte är ovanligt dyra.
Auris är ju större och lastar mer än V 40,  iaf om man jämför  de bådas combimodeller, om det är viktigt för dig.
Auris förbrukar, trots sin större storlek, mindre bensin och är billigare i skatt  ( iaf Hsd/ Hybrid)

Men som sagt Auris är ju lite speciell att köra och kan behöva lite tillvänjning , ingen racer precis men väldigt "lättkörd"

evoline
28 januari 2019 · 257 Inlägg

Vill helst ha kombi modellen för den ser bättre ut och ger lite mer utrymme, men kan klara mig utan också.
Hybrid är så himla dyrt, tror det blir med bensin.

Kör ju knappt 500 mil per år, och bara varannan vecka till hemstaden.
Kanske det blir så mycket roligare med en nyare bil, att jag kommer upp i max 1.000 mil per år.
Kör heller inte över hastighetsgränsen, men skulle vara bra att kunna köra om lastbilar smile

Vill bara ha en bekymmerfri bil som har billiga reservdelar ifall nåt strular, samt inte drar så överdrivet mycket bensin.

rcy
28 januari 2019 · 1 705 Inlägg

evoline skrev:
Vill bara ha en bekymmerfri bil som har billiga reservdelar ifall nåt strular, samt inte drar så överdrivet mycket bensin.

Om det är dina krav, så måste jag instämma med alla som säger köp asiatiskt.
Man får säga vad man vill om asiatiska bilar, men dom har överlägsen driftsäkerhet och låg driftskostnad.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang