Marlboroman's 240 -90 GL Turbo

En 240 med B230FK och M90. Nu blir det uppgradering till 19T.
  • 94 Följare
  • 120 628 Visningar
  • Uppdaterades senast 24 mars
Marlboroman
11 oktober 2021 · 8 229 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-1338d57015fad0b2214db3569ddc2c5e.jpg
Skulle bara snygga till eldragningen lite tänkte jag. Och när man väl börjar rota i sånt så kan man vara nere i ett djupare hål än vad man tänkt sig.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-eba405ed067be409bf9f7df1194e1222.jpg
Hittade en kabel vars funktion jag inte riktigt kunde begripa och efter att den plockats bort vart det ingen skillnad vad jag kunnat se och märka än så länge. Alltid lika spännande att försöka lista ut varför något sånt här gjorts och om det behövs fortfarande. Men det är skönt att få bort sånt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-1cee5a814d1d977456a9264239db008c.jpg
Nya kabeldragning på tvären framför kylaren.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-49d8a3352adb68a7401b76ea95800d2f.jpg
Kapade av fästet till tutorna och svetsade ihop bitarna för att kunna flytta ner dem för att ge plats åt en luftstyrning.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-82ef913eae3a10e84be413bd79e19b66.jpg
Stört mig på att det varit öppet mellan kylaren och frontplåten ett tag. Dels så är det inte så snyggt, och dels så vore det bra att tvinga luften mer mot kylarna.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-1ed7ae026c89049d5fb8dd8b71072db1.jpg
Hittade en bit aluminium i hyffsat rätt storlek i gömmorna som bockades och Volvo hade ju redan tagit upp ett par hål i frontplåten som kunde användas för att fästa min luftstyrning. Så nu ser man inte in i motorrummet genom grillen nå längre heller.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
stingray-ragge
11 oktober 2021 · 1 506 Inlägg

Marlboroman skrev:
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-1338d57015fad0b2214db3569ddc2c5e.jpg
Skulle bara snygga till eldragningen lite tänkte jag. Och när man väl börjar rota i sånt så kan man vara nere i ett djupare hål än vad man tänkt sig.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-eba405ed067be409bf9f7df1194e1222.jpg
Hittade en kabel vars funktion jag inte riktigt kunde begripa och efter att den plockats bort vart det ingen skillnad vad jag kunnat se och märka än så länge. Alltid lika spännande att försöka lista ut varför något sånt här gjorts och om det behövs fortfarande. Men det är skönt att få bort sånt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-1cee5a814d1d977456a9264239db008c.jpg
Nya kabeldragning på tvären framför kylaren.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-49d8a3352adb68a7401b76ea95800d2f.jpg
Kapade av fästet till tutorna och svetsade ihop bitarna för att kunna flytta ner dem för att ge plats åt en luftstyrning.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-82ef913eae3a10e84be413bd79e19b66.jpg
Stört mig på att det varit öppet mellan kylaren och frontplåten ett tag. Dels så är det inte så snyggt, och dels så vore det bra att tvinga luften mer mot kylarna.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-1ed7ae026c89049d5fb8dd8b71072db1.jpg
Hittade en bit aluminium i hyffsat rätt storlek i gömmorna som bockades och Volvo hade ju redan tagit upp ett par hål i frontplåten som kunde användas för att fästa min luftstyrning. Så nu ser man inte in i motorrummet genom grillen nå längre heller.

Blev bra med plåten 👍
Klart bättre om man får luften genom kylaren än bredvid

Marlboroman
14 oktober 2021 · 8 229 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-88c7fa7b5f1962b293503169cd2685e8.jpg
Har varit ut och åkt för vad jag är rätt säker på var sista gången för i år. Nu står den i garaget nytvättad och redo för en inventering av vad som behöver köpas och fixas i vinter. Några punkter är dock klara sedan tidigare:

-Plocka ner växellådan för byte av bakre vevaxeltätning.
-Högtalare i framdörrarna
-Gå igenom hardy/knutkors/stödlager i jakt på källan till vibrationer
-Justera pinjongvinkel
-Ta ner bakaxel för byte av 2 bussningar samt svetsa förstärkningsöron på fästena till momentstagen
-Svetsa ett litet hål i ena reservhjusbaljan
-Listen runt framrutan lär sättas fast eller bytas till en classic-list

Sen finns det en massa andra saker jag skulle vilja göra - som vanligt. Men vi får väl se vad tillgången på tid och pengar säger i slutänden.

stingray-ragge skrev:
Blev bra med plåten 👍
Klart bättre om man får luften genom kylaren än bredvid

Det vart inte riktigt som jag hade tänkt från början, men det verkar fungera bra.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
caromania Forummoderator
16 oktober 2021 · 9 296 Inlägg

Jäkligt snygg!

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Marlboroman
26 oktober 2021 · 8 229 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-1689ec5de5a34d0a646d1225cdbbcb2b.jpg
Liten tuva stjälper stort lass. Upptäckte när jag tvättade innan den ställdes in att det bubblade runt ventilen. En vecka senare så var det helt klart lågt tryck i däcket såg jag. Började titta närmare och det verkar som att ventilen inte vart dragen genom fälgen riktigt hela vägen. Men det var så lite av "läppen" på ventilen som inte satt som den skulle att jag inte såg det förens jag hade hjulet uppe på en bänk. Men när man kom åt ventilen så läkte det hörbart. Drog ventilen utåt och nu verkar det vara tätt. Men ska hålla koll.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-96185ed315dd0ba8e26c45a27fa8cfd6.jpg
Köpt på mig en M90. Lär ju i vilket fall plocka ner M47'an för att byta vevaxeltätningen så då kan man väl lika gärna passa på att krångla till det lol Men det får jag återkomma till längre fram. Det är en hel del saker jag lär köpa förutom själva lådan för att det ska funka.

caromania skrev:
Jäkligt snygg!

Tackar smile

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Marlboroman
25 februari 2022 · 8 229 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-ba63dd7d90978e67373e6d6f531dc9b1.jpg
Det var ett tag sedan det hände nåt, med 240'n i alla fall.... Lagom när jag trodde att jag skulle börja plocka ner bilen för vintern så vart jag sjuk. Totalt klubbad ett par veckor. Första dagen jag vart friskskriven sms'ar brorsan och talar om han har problem med sin bil och att det inte går att få i växlarna.
Provkör och konstaterar att den låter lite konstigt och ibland går växlarna i och ibland inte. Ställer upp bilen på pallbockar och det låter apokalyptiskt från växellådan och det syns att den inte driver konstant. Oljan såg ut som jag hade vaskat guld yikes Visar sig att ett lager till axeln som håller pinjongdrevet och femman(?) hade gett upp och börjat käka upp huset på lådan. Hela axeln gick att flytta 7-8mm i sidled. Så nu har jag bytt en låda i en S60 och vet hur det är samt obducerat en M56'a

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-492184949d8130de667311a71f140143.jpg
Sen kom det egentliga planerade sidoprojektet i form av min farbrors PV vars växellåda låste sig så det bara gick att backa. Ner med lådan på den, byta koppling, öppna lådan och byta växellådskudde bland annat. Även kylarslangar fick bytas, förgasaren renoverades och ventilspelet ställdes. Förhoppningsvis så är det bara att toppa upp vätskor och kanske justera kopplingen kvar, men vädret har inte tillåtet provtur än så länge.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-bd8be67383fac16fa0372dd87f500f1e.jpg
Under tiden jag skruvat med andras bilar så har det i alla fall börjat trilla in lite saker. Sprang över en A-kam för småslantar och kunde inte stå emot. Har en hel drös med småsaker ligger och väntar hemma. Och mer delar dyker upp i veckan så det går att få upp lite tempo igen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-6566250df394725d5db3de4c99b17c15.jpg
Men till slut har jag i alla all kunnat börja på riktigt med att försöka byta låda i 240'n. Dränerat lådan på olja och slipat bort ett par klackar. Växellådsbalk har jag förberett så långt det går innan lådan sitter på plats. Har börjat korta växellänkaget med.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-b30abda44b40b8da58666b9e385a8dd9.jpg
Fick ner M47'an idag. Härnäst så är det testmontering av nya balken och sedan är det dags att brotta upp M90'n och göra klar balken och testa länkaget när jag kortat den andra delen också.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Putteliten
25 februari 2022 · 9 074 Inlägg

Varför A-kam för? Bättre med GLT kam på en turbo.

Marlboroman
25 februari 2022 · 8 229 Inlägg

För att den är vassare (även om det är ett starkt ord i sammanhanget) än T och den var billig. En V eller nån variant därutav hade väl varit trevligt förstås, men denna fanns på samma ställe som andra grejer jag behövde. Ibland avgör tillfälligheter.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Lucif3r
25 februari 2022 · 2 208 Inlägg

A-kam är ju en bra allround kam, den saknar ju bara lite "ompf" i dom högre registren... Men med dagens bränslepriser vem f-n har råd att åka på så höga varv big_smile

volvoqq Lastbilsmekaniker
25 februari 2022 · 5 135 Inlägg

Lucif3r skrev:
A-kam är ju en bra allround kam, den saknar ju bara lite "ompf" i dom högre registren... Men med dagens bränslepriser vem f-n har råd att åka på så höga varv big_smile

😂 trodde det växelbytet var vid varvstoppet😂

Marlboroman
27 februari 2022 · 8 229 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-023c9e5341db58d9e5649c33730fc3dd.jpg
Det var inte enkelt att hänga upp lådan på egen hand, men det gick till slut. Så långt allt väl. Göra klar växellådsbalken och spakstället är det som kommer härnäst. När det är klart kan jag plocka ner lådan igen och byta bakre packboxen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-13574c25300971ac9fb193bf125d53ff.jpg
Ena delen av spakstället är klar. Första planen var att få den svetsad, men det var bara att glömma. Det går att löda med zink(?), men jag valde att göra sådär istället. Problemet jag har nu är att jag glömde sätta dit den innan jag hängde upp lådan. Och den sitter med en sprint som inte riktigt går att ut på plats utan att bryta lådan i sidled. Har dock fått dit armen och sprinten är väl 2/3 igenom, men den vill inte gå igenom hela vägen.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Marlboroman
6 mars 2022 · 8 229 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-ba23f1a3f570fe9d909cb7a5cb0bb168.jpg
Växellådsbalken ombyggd och klar förutom färg.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-35240e3f8b61d046d077d31c00c7754d.jpg
Nu hänger lådan på plats och spakstället är delvis klart. Fick korta alu-delen lite mer för att få det att passa bättre. Nu är det pinnen som byter växel som lär kortas, sen ska det gå att växla. Och när det väl är klart så är väl tanken att plocka ur motor och låda för att byta koppling och bakre vevaxeltätning. Lite väl kanske att plocka ur allt för det, men då kan man passa på att göra rent ordentligt och det är enklare att hålla på.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Marlboroman
13 mars 2022 · 8 229 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-15f4358c32e10995aff7c0829179b5c3.jpg
Efter en hel del experimenterande med längd och vridning på denna rackaren så kan man till slut växla. En lång delgängad M12 kapades för att kunna ta den ogängade delen som skarvbit. Helsvets, lite färg och nya bussningar så är spakstället klart

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-a378daea7c22493bfe622dc883d5eace.jpg
Skönt att kunna prova att växla, nu börjar det kännas som att det är på rätt väg. Även fast nästa stora steg är att ta ur motor + låda ur bilen. Får troligen lamellen imorgon och då finns allt till kopplingen hemma.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
MFred
14 mars 2022 · 164 Inlägg

Följer med spänning! Riktigt tjusig kärra 😊

Marlboroman
20 mars 2022 · 8 229 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-dbce3a17f93200fc3611bf3dc584ee4f.jpg
Efter att ha borrat ur punktsvetsarna och plockat bort frontplåten för att förenkla operationen så var det dags att plocka ur motor + låda.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-7ab43a1f03590a3099edf71352296d76.jpg
Inga större bekymmer att få ur den och jag hade kommit ihåg att lossa allt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-0d1e9ddf04fbcd59494b1d1ae334a459.jpg
Hmm, lika bra att ta tillfället i akt och tvätta även om det inte ser hemskt ut egentligen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-3698d6c887fc8084b2eb314801432738.jpg
Efter en hel del avfettning i 3 omgångar. Vart rätt ok, men det var så mycket ingrott att jag tänker göra ett försök till och se om det går att få bort det sista.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Putteliten
20 mars 2022 · 9 074 Inlägg

Va?! Plockar du bort frontplåt för att få ur motor och låda? Det var en massa onödigt jobb det. Hossar du bilen en bit så får du ur prylarna ändå. Japp jag har gjort det många gånger kan ja lova! 💪🏻

Marlboroman
20 mars 2022 · 8 229 Inlägg

Det i mitt tycke lilla extra jobb som krävs för att ha en demonterbar frontplåt och för att minska behovet att lyfta högt och vinkla hela rasket gjorde att jag valde att göra så. Har lyft ur någon motor med plåten kvar förr, men nu var det dags att prova nåt nytt. Och går det snabbare / enklare till nästa gång så var det värt det cool

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Marlboroman
26 mars 2022 · 8 229 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-2acb2fce8d2c0f391495f69d7551404a.jpg
Vart att tvätta igen i motorrummet och nu är jag nöjd. Saknas bara lite vax eller så för att förenkla rengöring framöver.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-72e43518093d5589c285ae9bf4a070ee.jpg
Bytt olja i bakaxeln och packningen till kåpan som fick lite ny färg.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-78cc9f320be5ba44f10a963673792b72.jpg
Dags att plocka av svänghjulet för att byta packboxen och för att kunna sätta motorn i stativ. Det är då jag upptäcker att en bultarna backat ut ett par varv och en annan sitter knappt någonting. Dem övriga 6 verkade sitta som dem skulle.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-724a2dcd00fb57912b3824352ffe0b24.jpg
Ny packbox + packning till kåpan och en del skrubbande för att få rent.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-a7f2733071d01dfca7f72f01ddbf4ee9.jpg
Lika bra att göra samma sak med kåpan fram. Under kamremmen är det en vägg som är ingjuten i kåpan. Och i all oljig gegga där så låg en liten lampa med hållare..??!

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Cuefa Ain't no place like home...
27 mars 2022 · 4 628 Inlägg

Arkeologisk utgrävning!
Spännande med lampan... 🤔

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Marlboroman
27 mars 2022 · 8 229 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-d2b5f42e28d495349e8d77ccfc1fb0ab.jpg

Cuefa skrev:
Arkeologisk utgrävning!
Spännande med lampan... 🤔

Hade väl kunnat bli riktigt dumt. En av kamremskåporna var borta när jag köpte bilen så den bör ha trillat ner under tiden den kåpan varit borta, men exakt när det har skett kan man ju bara spekulera om.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-dd5ac6df6623db7e6c237ddb03cb2993.jpg
Kammen på plats. Får se om man märker någon skillnad i slutänden.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-457be6c20a507009a808e9e11b2cce30.jpg
Meckat kardan. kombinerat 2 kardaner för att få ihop en. Bakre delen är från 240 och främre från 740. Men den främre delen lär kortas för att det ska passa. Men det är på gång och jag hoppas kunna lämna iväg kardanen i veckan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-3e1c070f1be2735994dc860b99ed6178.jpg
Fick inte hem ett paket med grejer som jag behövde innan helgen, så då får man passa på att snygga till lite saker istället.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang