Ang. ett "tap-ande" ljud från bromsen/hjulet

MansAx
21 januari 2019 · 60 Inlägg

Hej vänner!

Lämnade nyligen in min bil för byte av bromsklossar och skivor (ca 1 månad sedan) och bilen har nu stått still i ca 3 veckor. När jag körde igår började det låta "tap tap tap tap" från högre bakhjulet, mer när jag gasade upp och bromsar in.

Riktigt irriterande då bilen inte varit annat än problem för mig senaste tiden och det känns alltid lika jobbigt att ha med verkstaden att göra då jag ständigt känner mig grundlurad när jag är där.

Bilen är en Audi A3 från 2013. Någon smart/vänlig själ som kan ge mig lite tips på vad det kan vara? Kan jag gå till verkstaden och kräva att de fixar det eller kommer de behöver göra miljoner "diagnoser"? Kan tycka det borde vara någon garanti..

Tack!!

Mvh
Måns

MansAx
21 januari 2019 · 60 Inlägg

Bump smile

zemet
21 januari 2019 · 4 036 Inlägg

Lyft upp bakhjulet och snurra på det själv för hand så kan du nog lista ut själv vad det är. kanske är så enkelt att det slår i avgasröret eller en bromsslang eller liknande, Eller så är det ett kasst hjullager. Kostar ju inget för dig att lyfta upp bakhjulet så börja med det.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
21 januari 2019 · 4 917 Inlägg

Ja, eller lite is på fel ställe..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
MansAx
22 januari 2019 · 60 Inlägg

zemet skrev:
Lyft upp bakhjulet och snurra på det själv för hand så kan du nog lista ut själv vad det är. kanske är så enkelt att det slår i avgasröret eller en bromsslang eller liknande, Eller så är det ett kasst hjullager. Kostar ju inget för dig att lyfta upp bakhjulet så börja med det.

Tack! Du menar att bara lyfta upp bilen med en domkraft och kollar?

En kollega verkade ha samma problem efter att ha bytt bromsklossar och då hade de sagt att det var bromsoket som behövde rengöras? Vad tror du om det?


bagatellen skrev:
Ja, eller lite is på fel ställe..

Inte alls omöjligt, bilen har ju stått ute i ca 3 veckor orörd smile Men kan också vara oket

zemet
22 januari 2019 · 4 036 Inlägg

MansAx skrev:

zemet skrev:
Lyft upp bakhjulet och snurra på det själv för hand så kan du nog lista ut själv vad det är. kanske är så enkelt att det slår i avgasröret eller en bromsslang eller liknande, Eller så är det ett kasst hjullager. Kostar ju inget för dig att lyfta upp bakhjulet så börja med det.

Tack! Du menar att bara lyfta upp bilen med en domkraft och kollar?

En kollega verkade ha samma problem efter att ha bytt bromsklossar och då hade de sagt att det var bromsoket som behövde rengöras? Vad tror du om det?


bagatellen skrev:
Ja, eller lite is på fel ställe..

Inte alls omöjligt, bilen har ju stått ute i ca 3 veckor orörd smile Men kan också vara oket

Precis, lyft med domkraft och snurra. Eller utan domkraft om du är väldigt stark:D

Ja det är mycket möjligt att det bara är en liten sten som fastnat mellan bromskivan och bromskölden eller liknande. Behöver inte bli dyrt.

Kan du inte lokalisera ljudet med däcket på så testa ta av det och snurra utan.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Meaganeowner
22 januari 2019 · 2 250 Inlägg

Eller en rostkant längst ut på skivan.
Sliter snart in klossen å då kan det bli tyst.

Men visst kan du lyfta upp med domkraft?
Om inte, så är det dags att konsultera instruktionsboken vart domkraften ligger, att du ska klossa hjulen o s v. För har du handbromsen dragen, så går det inte att snurra bakhjul.

Snurra hjulet, gör du för hand, lämpligen med handskar på. Annars kan du bli skitig om fingrarna.


- Ang om att känna sig mer eller mindre blåst av verkstäder...

Finns ju ett alternativ. Börja skruva själv.
En Haynes rephandbok, för din bil, kan vara bra att ha.

I den står väl inte hur du polerar bilen, med
väl hur du åtgärdar diverse fel. Svåra som enkla.

Senast redigerat av Meaganeowner (22 januari 2019)

MansAx
22 januari 2019 · 60 Inlägg

zemet skrev:

MansAx skrev:

zemet skrev:
Lyft upp bakhjulet och snurra på det själv för hand så kan du nog lista ut själv vad det är. kanske är så enkelt att det slår i avgasröret eller en bromsslang eller liknande, Eller så är det ett kasst hjullager. Kostar ju inget för dig att lyfta upp bakhjulet så börja med det.

Tack! Du menar att bara lyfta upp bilen med en domkraft och kollar?

En kollega verkade ha samma problem efter att ha bytt bromsklossar och då hade de sagt att det var bromsoket som behövde rengöras? Vad tror du om det?


bagatellen skrev:
Ja, eller lite is på fel ställe..

Inte alls omöjligt, bilen har ju stått ute i ca 3 veckor orörd smile Men kan också vara oket

Precis, lyft med domkraft och snurra. Eller utan domkraft om du är väldigt stark:D

Ja det är mycket möjligt att det bara är en liten sten som fastnat mellan bromskivan och bromskölden eller liknande. Behöver inte bli dyrt.

Kan du inte lokalisera ljudet med däcket på så testa ta av det och snurra utan.

Tack! Haha, nej riktigt så stark är jag ej. Har däremot aldrig använt en domkraft.

Så då borde jag kunna fixa det själv, eller? Det låter inte som en sten, det låter mer som att någon slår på en kartong när hjulet snurrar på exakt samma ställe. Så alltså inte gnisslande, utan med "tap tap".

Meaganeowner skrev:
Eller en rostkant längst ut på skivan.
Sliter snart in klossen å då kan det bli tyst.

Men visst kan du lyfta upp med domkraft?
Om inte, så är det dags att konsultera instruktionsboken vart domkraften ligger, att du ska klossa hjulen o s v. För har du handbromsen dragen, så går det inte att snurra bakhjul.

Snurra hjulet, gör du för hand, lämpligen med handskar på. Annars kan du bli skitig om fingrarna.


- Ang om att känna sig mer eller mindre blåst av verkstäder...

Finns ju ett alternativ. Börja skruva själv.
En Haynes rephandbok, för din bil, kan vara bra att ha.

I den står väl inte hur du polerar bilen, med
väl hur du åtgärdar diverse fel. Svåra som enkla.

Jo, en handy-book för bilar hade jag inte dött av. Tror du att det kan vara skadligt för bilen att köra runt och hoppas att det slutar låta eller borde jag bara ta in den på verkstaden då det är mindre än en månad den var inlämnad att de borde fixa det gratis?

Meaganeowner
22 januari 2019 · 2 250 Inlägg

Tror...
Om det inte är ett brummande eller skorrande ljud, som det oftast blir vid lagerfel, så hade jag tagit risken att köra bilen till samma verkstad för reklamation.

Du har väl kvittot kvar? Garanti finns alltid på utfört arbete.
Tror det är 12 månader.

MansAx
22 januari 2019 · 60 Inlägg

Meaganeowner skrev:
Tror...
Om det inte är ett brummande eller skorrande ljud, som det oftast blir vid lagerfel, så hade jag tagit risken att köra bilen till samma verkstad för reklamation.

Du har väl kvittot kvar? Garanti finns alltid på utfört arbete.
Tror det är 12 månader.

Perfekt, tack.

Jag är mest orolig för att jag lämnar in bilen och de säger att det inte är deras fel och sen fixar det till en saftig peng..

Bilen var på service i november, 2 veckor innan jag lämnade in den till dem.

jaka54
22 januari 2019 · 5 719 Inlägg

Hej!
Det sitter  bromssköldar av stålplåt som ska skydda bromsskivorna  på alla hjulen...antagligen ligger en sköld emot skivan lite grand, det är ju lätt att komma åt den när man byter bromsbackar så att den böjer sig och ligger mot skivan....eller så är det, som sagts tidigare en sten som fastnat mellan skiva och bromssköld.
Hissa upp bilen och snurra på hjulen  och lyssna efter ljudet!

MansAx
23 januari 2019 · 60 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Det sitter  bromssköldar av stålplåt som ska skydda bromsskivorna  på alla hjulen...antagligen ligger en sköld emot skivan lite grand, det är ju lätt att komma åt den när man byter bromsbackar så att den böjer sig och ligger mot skivan....eller så är det, som sagts tidigare en sten som fastnat mellan skiva och bromssköld.
Hissa upp bilen och snurra på hjulen  och lyssna efter ljudet!

Hej Jaka!

Tack för ditt svar. Visst borde det vara något verkstaden borde ha löst när de bytte klossar och skivor för nästan 7000;- och jag bara kan lämna in den till dem så fixar de det?

Muckluck
23 januari 2019 · 248 Inlägg

Som jag tolkar ditt inlägg så körde du med bilen 1 vecka efter verkstadsbesöket? Lät den stå i 3 veckor?  Och oljudet kom när bilen stått still?
I min värld så har något kärvat/ frusit ihop, körde du i vägsalt innan du lät bilen stå i 3 veckor?
Brukar bli så när bilar står still!
Jag hade åkt antingen skruvat av hjulet och undersökt eller åkt ut och bromsat ordentlig !

MansAx
23 januari 2019 · 60 Inlägg

Muckluck skrev:
Som jag tolkar ditt inlägg så körde du med bilen 1 vecka efter verkstadsbesöket? Lät den stå i 3 veckor?  Och oljudet kom när bilen stått still?
I min värld så har något kärvat/ frusit ihop, körde du i vägsalt innan du lät bilen stå i 3 veckor?
Brukar bli så när bilar står still!
Jag hade åkt antingen skruvat av hjulet och undersökt eller åkt ut och bromsat ordentlig !

Hej,

Tack för svar!

Det stämmer, den stod 3 veckor efter t/r stockholm-skåne. Visst, det kan vara salt eller is men ljudet är inte så gnisslande eller skärande utan med som om du skulle spela trumma på en kartong smile

mb_pucken
23 januari 2019 · 5 087 Inlägg

Har bilen körts mycket efter att ljudet uppkommit? Tänkte om den stått länge så kan det blivit en rostfläck på skivan där belägget legat imot skivan. Då kan det hjälpa med ett par hårda inbromsningar.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
jaka54
23 januari 2019 · 5 719 Inlägg

Hej!
Du har inte domkraft så du kan snurra och lyssna på ett hjul i taget???

MansAx
24 januari 2019 · 60 Inlägg

mb_pucken skrev:
Har bilen körts mycket efter att ljudet uppkommit? Tänkte om den stått länge så kan det blivit en rostfläck på skivan där belägget legat imot skivan. Då kan det hjälpa med ett par hårda inbromsningar.

Så kan det vara, men när jag var ute och körde ett tag så blev det inte märkbart bättre.

jaka54 skrev:
Hej!
Du har inte domkraft så du kan snurra och lyssna på ett hjul i taget???

Jo, kan finnas en i bilen men har aldrig gjort det innan smile Däremot har jag hört rätt tydligt hur det låter när man kör. Får nog bara lämna in den,

zemet
24 januari 2019 · 4 036 Inlägg

MansAx skrev:

mb_pucken skrev:
Har bilen körts mycket efter att ljudet uppkommit? Tänkte om den stått länge så kan det blivit en rostfläck på skivan där belägget legat imot skivan. Då kan det hjälpa med ett par hårda inbromsningar.

Så kan det vara, men när jag var ute och körde ett tag så blev det inte märkbart bättre.

jaka54 skrev:
Hej!
Du har inte domkraft så du kan snurra och lyssna på ett hjul i taget???

Jo, kan finnas en i bilen men har aldrig gjort det innan smile Däremot har jag hört rätt tydligt hur det låter när man kör. Får nog bara lämna in den,

Men ta dig i kragen och lyft upp bilen med reservdomkraften först!  Det är ju barnsligt lätt!

Och om inte annat ett perfekt tillfälle att öva på istället för när du står i ösregn/snöstorm längst med E4an med dött batteri på telefonen i mörkret och behöver göra det i skarpt läge.

Gör du ett försök själv lär du dig hur man gör samt potentiellt sparar mycket pengar på denna reparationen eller en eventuell punktering i framtiden.

Eller så åker du till verkstaden och får betala 1000 kr felsökningaavgift samt har ingen aning om dem lurar på dig att du måste byta massa annat som egentligen inte behövdes.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
MansAx
24 januari 2019 · 60 Inlägg

zemet skrev:

MansAx skrev:

mb_pucken skrev:
Har bilen körts mycket efter att ljudet uppkommit? Tänkte om den stått länge så kan det blivit en rostfläck på skivan där belägget legat imot skivan. Då kan det hjälpa med ett par hårda inbromsningar.

Så kan det vara, men när jag var ute och körde ett tag så blev det inte märkbart bättre.

jaka54 skrev:
Hej!
Du har inte domkraft så du kan snurra och lyssna på ett hjul i taget???

Jo, kan finnas en i bilen men har aldrig gjort det innan smile Däremot har jag hört rätt tydligt hur det låter när man kör. Får nog bara lämna in den,

Men ta dig i kragen och lyft upp bilen med reservdomkraften först!  Det är ju barnsligt lätt!

Och om inte annat ett perfekt tillfälle att öva på istället för när du står i ösregn/snöstorm längst med E4an med dött batteri på telefonen i mörkret och behöver göra det i skarpt läge.

Gör du ett försök själv lär du dig hur man gör samt potentiellt sparar mycket pengar på denna reparationen eller en eventuell punktering i framtiden.

Eller så åker du till verkstaden och får betala 1000 kr felsökningaavgift samt har ingen aning om dem lurar på dig att du måste byta massa annat som egentligen inte behövdes.

Haha ja, jag får väl göra det smile Tack!

Använder man den domkraft som finns i bilen? Läste att det bara är nöd-domkraft och att en från typ Biltema är bättre.
Ska man ha parkeringsbroms och växel i när man lyfter upp för att snurra på hjulet?

zemet
24 januari 2019 · 4 036 Inlägg

MansAx skrev:

zemet skrev:

MansAx skrev:

mb_pucken skrev:
Har bilen körts mycket efter att ljudet uppkommit? Tänkte om den stått länge så kan det blivit en rostfläck på skivan där belägget legat imot skivan. Då kan det hjälpa med ett par hårda inbromsningar.

Så kan det vara, men när jag var ute och körde ett tag så blev det inte märkbart bättre.


Jo, kan finnas en i bilen men har aldrig gjort det innan smile Däremot har jag hört rätt tydligt hur det låter när man kör. Får nog bara lämna in den,

Men ta dig i kragen och lyft upp bilen med reservdomkraften först!  Det är ju barnsligt lätt!

Och om inte annat ett perfekt tillfälle att öva på istället för när du står i ösregn/snöstorm längst med E4an med dött batteri på telefonen i mörkret och behöver göra det i skarpt läge.

Gör du ett försök själv lär du dig hur man gör samt potentiellt sparar mycket pengar på denna reparationen eller en eventuell punktering i framtiden.

Eller så åker du till verkstaden och får betala 1000 kr felsökningaavgift samt har ingen aning om dem lurar på dig att du måste byta massa annat som egentligen inte behövdes.

Haha ja, jag får väl göra det smile Tack!

Använder man den domkraft som finns i bilen? Läste att det bara är nöd-domkraft och att en från typ Biltema är bättre.
Ska man ha parkeringsbroms och växel i när man lyfter upp för att snurra på hjulet?

Läs i din manual så bör det stå väl beskrivet vad och hur du skall göra, säkerhetsrisker , samt lyftpunkter.

Köp ingen domkraft för detta endamål, bilens domkraft räcker gott för ditt behov.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang