Motor byte Audi A6 C6 08

Saab9-3_turbo
21 januari 2019 · 51 Inlägg

Tja!
En cylinder har skurit på min audi 3.2 fsi och verkar tyvärr inte att gå och laga, Borra och fodra om gick ej efter som det skulle bli för varmt enligt vag, att reparera och lägga på nytt nikasil skulle gå upp mot 45 tusen.

Så nu är jag på jakt efter ett fräsht motorblock eller en hel motor fungerande eller med något mindre fel.

Är det möjligt att sätta dit tex en 2.0 tfsi motor utan allt för mkt jobb, tänker på all elektronik, motor fästen, växelådan och besiktning mm.
Om jag skulle hitta ett motorblock spelar det då någon roll om det kommer från en atomat eller manuel?

någon som gjort något liknade och vet ungefär vad det landar på i slutändan, lönar det sig på en bil som är värd 70-85 tusen?

Min bil är en Audi a6 3.2 fsi 6 växlad manuel 08a.

Mvh Lukas

Saab9-3_turbo
21 januari 2019 · 51 Inlägg

bagatellen skrev:
Motorskadegaranti, funderar jag på..
Men det kanske du inte hade..

gäller inte över 10 000 tusen mil tyvärr.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
21 januari 2019 · 4 917 Inlägg

Jag var inte snabb nog att radera mitt inlägg ser jag..smile
Kom att tänka på det var 2019 också..
Det bör väl finnas någon som passar på skrotarna.
Nu i halkan så bör väl något dyka upp tycker man ju..smile

Senast redigerat av bagatellen (21 januari 2019)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
21 januari 2019 · 17 380 Inlägg

Har du sett någon motor till salu? Det är ju strykande åtgång på dessa maskiner. Du måste ha en 3.2 igen. Annars kan inte bilen besiktigas.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Saab9-3_turbo
21 januari 2019 · 51 Inlägg

Jo visst finns det motorer men mest renoverade för 50 tusen och det kanske inte är dyrt men för dyrt för den här bilen iallafall.
Någon som har koll vad som behövs göras för att få det en motor från en atomat på min Manuela låda?

Senast redigerat av Saab9-3_turbo (21 januari 2019)

Utmarks-Loke
21 januari 2019 · 5 813 Inlägg

Saab9-3_turbo skrev:
Är det möjligt att sätta dit tex en 2.0 tfsi motor utan allt för mkt jobb, tänker på all elektronik, motor fästen, växelådan och besiktning mm.

För det första funkar det inte mot bilens elektronik utan omfattande omprogrammering, för det andra passar det knappast mot lådan så den måste du också byta och för det tredje kommer du inte kunna besikta. Men motorfästen lär gå enkelt att ordna i alla fall.

Saab9-3_turbo
21 januari 2019 · 51 Inlägg

Svarte_Orm skrev:

Saab9-3_turbo skrev:
Är det möjligt att sätta dit tex en 2.0 tfsi motor utan allt för mkt jobb, tänker på all elektronik, motor fästen, växelådan och besiktning mm.

För det första funkar det inte mot bilens elektronik utan omfattande omprogrammering, för det andra passar det knappast mot lådan så den måste du också byta och för det tredje kommer du inte kunna besikta. Men motorfästen lär gå enkelt att ordna i alla fall.

Då ger jag upp den iden direkt smile

jaka54
21 januari 2019 · 5 680 Inlägg

Hej!
Borde väl finnas motorer i tyskland?!

Saab9-3_turbo
21 januari 2019 · 51 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Borde väl finnas motorer i tyskland?!

Det tror jag nog jag får kolla runt lite smile

Cassius Hobbymekaniker
25 januari 2019 · 470 Inlägg

Svarte_Orm skrev:

Saab9-3_turbo skrev:
Är det möjligt att sätta dit tex en 2.0 tfsi motor utan allt för mkt jobb, tänker på all elektronik, motor fästen, växelådan och besiktning mm.

För det första funkar det inte mot bilens elektronik utan omfattande omprogrammering, för det andra passar det knappast mot lådan så den måste du också byta och för det tredje kommer du inte kunna besikta. Men motorfästen lär gå enkelt att ordna i alla fall.

Jag har svårt att tro att VAG är så korkade att dom inte försöker minimera antalet olika konfigurationer smile Normalt sett (jag ska inte svära på att detta är sanning) så brukar de vara "samma" kabelstam i alla modeller av samma kaross.

Mao, en 2.0TFSi från en A6a av samma sort bör bara vara att plugga ihop med befintlig el (givetvis måste ECU, hela kabelstammen etc vara med). Moderna bilar har dock ett stöldskydd där ecu och transponder (som brukar sitta i instrumenthuset) hänger ihop. Vilket då betyder att man behöver: Motor, komplett kabelstam för motorn, ECU's, instrumenthus, samt tändningslås och nycklar... Vill man komma runt de problemet får man skicka ECUn till någon kunnig som tar bort startspärren helt.

Audi sen har endast 2 bultmönster mot lådan. Ett som sitter på 95+% av alla bilar (däribland 2.0TFSi och 3.2 FSI), sen har dom ett som skiljer litegrann, det går fixa till så man får ihop det. De bultmönstret sitter på high end motorerna såsom 4.2 Biturbo, RS4 V8, V10an och deras varianter. Så den biten är "lugn".

Angående besiktningen sen. Det är fullt möjligt att typa om bilen, det krävs en regbesiktning dock, samt en del intyg som kan vara svårare att få fram. Kan faktiskt vara så att det är enklare att byta hela bromssystemet till ett från en 2.0 TFSi, samt även bakaxeln bara för att kunna ta de via SFRO som "ombyggt fordon" istället. Men det är lååångt från omöjligt smile

Sen kommer man aldrig ifrån att ett sånt byte av motor kommer göra bilen kanske mindre värd än vad den hade varit med en 3.2a..

Kolla ebay.de och ebay.co.uk efter motorer, då täcker du in hela europa och de borde finnas ett antal att välja mellan tycker jag. Vad dom kostar har jag ingen aning om, men att byta till 2.0tfsi blir fort 30+ i delar och besiktningar..


Jag tycker du ska höra dig för lite inom Porsche kretsar ang. reparation av loppet eller borrning och fodring. Där används samma typ av alusil i blocken och de motorerna går då renovera. Att det skulle bli "för varmt" är skitsnack, det kan dra med sig lite extra arbete med att borra och sätta i ett löst foder på en cylinder kommer inte generera sån värme att blocket slår sig.. även om blocket slår sig går de fixa. Tar bara tid (och pengar om kan inte kan göra de själv).

Kolla in den här killen t ex, som går loss så de står Härliga till med att svetsa i ett Ferrari V12 block (och toppar, och växellåda, och allt annat därikring): https://grassrootsmotorsports.com/forum … 959/page1/

1976 Kadett C, V8
1991 Audi V8, RS4 motor
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Opel Kadett C Pro Retro "Patinaräsern" (1976)
Saab9-3_turbo
25 januari 2019 · 51 Inlägg

Tack för ett bra och lärorikt svar smile
Det med växelådan så menar du väl inte att en motor från en atomat kommer pass på min manuela låda? Eller är det så enkelt att jag bara behöver flytta över koplingen?

Att det skulle bli för varmt med stål foder var inte under själva arbetet (vet inte om det var det du mena men)
anledningen är att stål foder leder inte bort värme lika bra som aluminiumet och där av blir det varmare. smile

Senast redigerat av Saab9-3_turbo (25 januari 2019)

it_mutt Avstängd
26 januari 2019 · 10 388 Inlägg

Cassius skrev:

Svarte_Orm skrev:

Saab9-3_turbo skrev:
Är det möjligt att sätta dit tex en 2.0 tfsi motor utan allt för mkt jobb, tänker på all elektronik, motor fästen, växelådan och besiktning mm.

För det första funkar det inte mot bilens elektronik utan omfattande omprogrammering, för det andra passar det knappast mot lådan så den måste du också byta och för det tredje kommer du inte kunna besikta. Men motorfästen lär gå enkelt att ordna i alla fall.

Jag har svårt att tro att VAG är så korkade att dom inte försöker minimera antalet olika konfigurationer smile Normalt sett (jag ska inte svära på att detta är sanning) så brukar de vara "samma" kabelstam i alla modeller av samma kaross.

Mao, en 2.0TFSi från en A6a av samma sort bör bara vara att plugga ihop med befintlig el (givetvis måste ECU, hela kabelstammen etc vara med). Moderna bilar har dock ett stöldskydd där ecu och transponder (som brukar sitta i instrumenthuset) hänger ihop. Vilket då betyder att man behöver: Motor, komplett kabelstam för motorn, ECU's, instrumenthus, samt tändningslås och nycklar... Vill man komma runt de problemet får man skicka ECUn till någon kunnig som tar bort startspärren helt.

Audi sen har endast 2 bultmönster mot lådan. Ett som sitter på 95+% av alla bilar (däribland 2.0TFSi och 3.2 FSI), sen har dom ett som skiljer litegrann, det går fixa till så man får ihop det. De bultmönstret sitter på high end motorerna såsom 4.2 Biturbo, RS4 V8, V10an och deras varianter. Så den biten är "lugn".

Angående besiktningen sen. Det är fullt möjligt att typa om bilen, det krävs en regbesiktning dock, samt en del intyg som kan vara svårare att få fram. Kan faktiskt vara så att det är enklare att byta hela bromssystemet till ett från en 2.0 TFSi, samt även bakaxeln bara för att kunna ta de via SFRO som "ombyggt fordon" istället. Men det är lååångt från omöjligt smile

Sen kommer man aldrig ifrån att ett sånt byte av motor kommer göra bilen kanske mindre värd än vad den hade varit med en 3.2a..

Kolla ebay.de och ebay.co.uk efter motorer, då täcker du in hela europa och de borde finnas ett antal att välja mellan tycker jag. Vad dom kostar har jag ingen aning om, men att byta till 2.0tfsi blir fort 30+ i delar och besiktningar..


Jag tycker du ska höra dig för lite inom Porsche kretsar ang. reparation av loppet eller borrning och fodring. Där används samma typ av alusil i blocken och de motorerna går då renovera. Att det skulle bli "för varmt" är skitsnack, det kan dra med sig lite extra arbete med att borra och sätta i ett löst foder på en cylinder kommer inte generera sån värme att blocket slår sig.. även om blocket slår sig går de fixa. Tar bara tid (och pengar om kan inte kan göra de själv).

Kolla in den här killen t ex, som går loss så de står Härliga till med att svetsa i ett Ferrari V12 block (och toppar, och växellåda, och allt annat därikring): https://grassrootsmotorsports.com/forum … 959/page1/

Ganska ointressant tillägg från min sida men; nej, det brukar inte, varesig hos vag eller någon annan, vara "samma kabelstam inom samma modell".

Det finns väl möjligen en "grundstam", men sen är det individuellt, utifrån motor, utrustning osv osv.

Lådorna varierar en del, och är tyvärr inte riktigt så enkelt grupperade. Med variationer i monteringsdetaljerna utifrån chassinummer

Och visst går det att hitta motorer...om det är lönt för en 3.2:a....skulle gissa på "nope".

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Cassius Hobbymekaniker
28 januari 2019 · 470 Inlägg

Saab9-3_turbo skrev:
Tack för ett bra och lärorikt svar smile
Det med växelådan så menar du väl inte att en motor från en atomat kommer pass på min manuela låda? Eller är det så enkelt att jag bara behöver flytta över koplingen?

Att det skulle bli för varmt med stål foder var inte under själva arbetet (vet inte om det var det du mena men)
anledningen är att stål foder leder inte bort värme lika bra som aluminiumet och där av blir det varmare. smile

Från auto till manuell får du flytta över svänghjul, koppling och troligen stödlagret för växellådan som sitter i centrum av veven.

it_Mutt: Motorns kabelstam till ECU'n följer ju motorernas modeller, möjligen med variation i längd beroende på vilken modell den sitter i, det som från bilen kopplas till den stammen brukar följa karossmodellen för att minimera antalet olika artikelnummer vid tillverkningen. En del extrautrustning kräver andra artikelnummer men även där är många kabelstammar förberedda för saker som inte är monterade. (Volvo jobbar så här, jag har svårt att tro att andra välkända fabrikat inte skulle göra detsamma smile)

En 2.0TFSI från en -07 A6 bör således vara en klart enklare operation att montera i en 3.2 FSI -07 A6 än en 2.0TFSi -07 från en A4 smile

1976 Kadett C, V8
1991 Audi V8, RS4 motor
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Opel Kadett C Pro Retro "Patinaräsern" (1976)
it_mutt Avstängd
28 januari 2019 · 10 388 Inlägg

Cassius skrev:

Saab9-3_turbo skrev:
Tack för ett bra och lärorikt svar smile
Det med växelådan så menar du väl inte att en motor från en atomat kommer pass på min manuela låda? Eller är det så enkelt att jag bara behöver flytta över koplingen?

Att det skulle bli för varmt med stål foder var inte under själva arbetet (vet inte om det var det du mena men)
anledningen är att stål foder leder inte bort värme lika bra som aluminiumet och där av blir det varmare. smile

Från auto till manuell får du flytta över svänghjul, koppling och troligen stödlagret för växellådan som sitter i centrum av veven.

it_Mutt: Motorns kabelstam till ECU'n följer ju motorernas modeller, möjligen med variation i längd beroende på vilken modell den sitter i, det som från bilen kopplas till den stammen brukar följa karossmodellen för att minimera antalet olika artikelnummer vid tillverkningen. En del extrautrustning kräver andra artikelnummer men även där är många kabelstammar förberedda för saker som inte är monterade. (Volvo jobbar så här, jag har svårt att tro att andra välkända fabrikat inte skulle göra detsamma smile)

En 2.0TFSI från en -07 A6 bör således vara en klart enklare operation att montera i en 3.2 FSI -07 A6 än en 2.0TFSi -07 från en A4 smile

Nej, det brukar det inte. Har plockat ner för många VAG-kärror i småbitar för att kunna hålla med där.

Och nej, det sitter inga extrakablar och annat bråte för extrautrsutning om inte bilen har det. Spelar ingen roll hur "enkel" utrustningen är.

Ta min A4 ex.vis. Lamporna i dörrarna (den som lyser rött bakåt för att uppmärksamma andra och puddle light:en) sitter där. Men inte kablarna. Varför? För se det ingår i belysningspaketet, som är standard i vissa länder, men inte där min är importerad från. Således; inga kablar.

Så nej, det funkar inte så på en VAG-kärra (och så så många andra).

Det finns ex.vis 4 olika "grund"kabelstammar för motorrummet....bara till 2.0:an.
På det har vi sen variationer i kontaktstycken. "Vid denna utrustning sitter denna kontakten här, vid en annan utrustning sitter istället denna kontakten här" och så vidare.
Dessa "grundkabelstammar" är sen YTTERLIGARE varierade beroende på huruvida det är en automat eller en manuell.
Detta är sen inte heller "hela" stammen till motorrummet, utan sen finns det YTTERLIGARE 4 varianter till motorn i sig, det ger en kombination på 16 olika kabelstammar....inte växellådstyp inräknat. Och det är bara till 2.0:an.

- - - Edit - - -

Nej, jag är inte sur, bara trött wink

Senast redigerat av it_mutt (28 januari 2019)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Cassius Hobbymekaniker
29 januari 2019 · 470 Inlägg

16 olika varianter bara för 2.0an i en specifik kaross, eller för "alla" 2.0or?

Är de 16 i en specifik kaross har dom gått "fel väg" smile Jag har inte pillat alltför mycket i nyare Audis, jag har dock monterat farthållare i en A3 2001, där var 80% "fördraget" trots att 1.6an knappt såldes med farthållare.
Audi 100 C4 vet jag också av egen erfarenhet att de mesta var "samma", har haft både en fullutrustad 2.8Q -91 och en snik 2.6Q -94.

94an hade kontakter för både AC, elhissar och eltaklucka. Elhissarna och eltakluckans kontakter satt dock under instrumentbrädan så man fick komplettera med kablaget mellan huvudstammen och motorer/brytare. Samma gällde kliman, de fanns möjlighet att koppla på klimans kontakter på huvudstammen, dock inte direkt bakom mittkonsolen utan en bit åt sidan.

Volvo vet jag jobbar så här idag eftersom jag har bekanta som jobbar på med internlogistiken där, huvudstammen är förberedd för de mesta och sen är det förgreningar till tillkommande utrustning. Allt för att minimera artiklarna som ska processas.

Därav antog jag att Audi och VAG också fortsatt på samma spår varpå ett sånt här motorbyte inte behöver vara alltför invecklat om man väljer "rätt" delar smile

1976 Kadett C, V8
1991 Audi V8, RS4 motor
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Opel Kadett C Pro Retro "Patinaräsern" (1976)
it_mutt Avstängd
29 januari 2019 · 10 388 Inlägg

Cassius skrev:
16 olika varianter bara för 2.0an i en specifik kaross, eller för "alla" 2.0or?

Är de 16 i en specifik kaross har dom gått "fel väg" smile Jag har inte pillat alltför mycket i nyare Audis, jag har dock monterat farthållare i en A3 2001, där var 80% "fördraget" trots att 1.6an knappt såldes med farthållare.
Audi 100 C4 vet jag också av egen erfarenhet att de mesta var "samma", har haft både en fullutrustad 2.8Q -91 och en snik 2.6Q -94.

94an hade kontakter för både AC, elhissar och eltaklucka. Elhissarna och eltakluckans kontakter satt dock under instrumentbrädan så man fick komplettera med kablaget mellan huvudstammen och motorer/brytare. Samma gällde kliman, de fanns möjlighet att koppla på klimans kontakter på huvudstammen, dock inte direkt bakom mittkonsolen utan en bit åt sidan.

Volvo vet jag jobbar så här idag eftersom jag har bekanta som jobbar på med internlogistiken där, huvudstammen är förberedd för de mesta och sen är det förgreningar till tillkommande utrustning. Allt för att minimera artiklarna som ska processas.

Därav antog jag att Audi och VAG också fortsatt på samma spår varpå ett sånt här motorbyte inte behöver vara alltför invecklat om man väljer "rätt" delar smile

För motorkod BPJ i en C6:a ex.vis (dvs just specifika för C6:an), har du 4 olika grundstammar för motorrummet; 2 för automat vs. manull, 2 för höger samt vänsterstyrt. På detta har du ytterligare 4 revideringar vid diverse chassinummer. Hur mycket det skiljer vid revideringarna, låter jag vara osagt. Det är alltså då för BPJ "standard" 2.0 bensinmotor. Tar du en titt på en 2.0 diesel är det ännu värre. för, 2.0-dieseln finns i sig som ett par varianter, vilket resulterar i tio olika "grundkabelstammar". Så motorrummets kabelstam varierar (inte så förvånande iofs) beroende på specifik motorkod och revidering.

Kabelstammarna för själva motorn BORDE vara den samma, så länge det är samma motorkod och revidering.

Tittar man på en 3.2:a så har den då i sin tur 6 olika grundkabelstammar, specifika för C6:an; höger/vänsterstyrt, manuell/cvt/automat. På detta är där sju (!) olika revideringar vid olika chassinummer.



Det var absolut mer fördraget "förr".

"Idag" (nu har jag inte rivit ner någon flång ny Audi ännu iofs) är det inte så. Som påpekat tidigare; har du ex.vis inte belysningspaketet, så är inget kablage fördraget. Ja, kontrollboxen sitter där och du kan koppla in dig på den, den styr ju annat också, så den kan du inte gärna ta bort.

En så enkel sak som om du har ljusövervakning/lamp"monitor" eller inte, det är olika ljusvred för detta, och tro mig, de är inte i närheten av likadana förutom på framsidan.
Har du inte elhissar bak på en A4 (det var inte standard bak ett bra tag på A4:orna), så nej, det är inte fördraget. Har du inte automatisk avbländbar innerspegel, så nej, det är inte fördraget. Har du inte stereon med sub i bagaget...så nej, inga kablar fördragna. Har du inte nivåsensor för spolarvätskan; nej, inga kablar, och ingen givare på plats. Och så vidare och så vidare.

Nu har jag blandat hej vilt bland årsmodeller och modeller här, men, nej. fördraget är det inte.

Sen kan man då påpeka att både 2.6:an och 2.8:an (C4:orna) har mer grundutrustningn är ex.vis en 2.0:a

Gällande A3:an...ja...du hade INTE sagt det samma om du skulle montera farthållaren på en 97/98. 01:an har egas, därav den enorma förenklingen med att eftermontera farthållare. Eller testa att montera MFSW wink

Med tanke på mängden bilar VAG trycker ut, så har de nog och antagligen räknat på, och kommit fram till, att "en kabelstam med allt förberett" inte är ekonomiskt försvarbart. Och just därför finns det ju mest troligt också ett "par" grundkabelstammar för bilen.

Sen ska man också komma ihåg, att beroende på land/världsdel, så ÄR vissa saker standard. Belyningspaketet som jag tagit upp, är standard i Sverige, antagligen hela norden. Men då inte i ex.vis Tyskland (eller ja, det var inte det "förr"). Det gör ju också att för det (belysningspaketet) finns (kanske) bara en kabelstam för hela norden/norra europa/osv för en specifik bilmodell.

Sen kan man givetvis fundera på hur det ser ut på andra sidan ex.vis ECU:n: är det "en grundstam" där? Möjligt, så mycket tänker jag inte engagera mig att jag börjar rota i reservdelslistorna

Senast redigerat av it_mutt (29 januari 2019)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Saab9-3_turbo
29 januari 2019 · 51 Inlägg

Tja! Jag hittade en motor som kommer från en a6 3.2 fsi manuel och allt ser ut att stämma. Men när jag pratade med säljaren så säger han att jag måste ha en motor från en automat efter som mitt svänghjul kommer inte passa annars. Kan det verkligen stämma, tycker det låter jävligt konstigt. Samma växellåds nummer och allt.

it_mutt Avstängd
29 januari 2019 · 10 388 Inlägg

Saab9-3_turbo skrev:
Tja! Jag hittade en motor som kommer från en a6 3.2 fsi manuel och allt ser ut att stämma. Men när jag pratade med säljaren så säger han att jag måste ha en motor från en automat efter som mitt svänghjul kommer inte passa annars. Kan det verkligen stämma, tycker det låter jävligt konstigt. Samma växellåds nummer och allt.

Det är samma växellådskod på båda "bilarna"?

Har ju visserligen kommit lite revideringar efter hand, men mig veterligt finns det bara ett svänghjul för en 3.2:a (AUK) med manuell låda.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Saab9-3_turbo
29 januari 2019 · 51 Inlägg

it_mutt skrev:

Saab9-3_turbo skrev:
Tja! Jag hittade en motor som kommer från en a6 3.2 fsi manuel och allt ser ut att stämma. Men när jag pratade med säljaren så säger han att jag måste ha en motor från en automat efter som mitt svänghjul kommer inte passa annars. Kan det verkligen stämma, tycker det låter jävligt konstigt. Samma växellåds nummer och allt.

Det är samma växellådskod på båda "bilarna"?

Har ju visserligen kommit lite revideringar efter hand, men mig veterligt finns det bara ett svänghjul för en 3.2:a (AUK) med manuell låda.

Båda motorerna har motorkod AUK och båda växelådorn har koden GMV.

Det här var det han svara.

"det är något med lådan som skiljer tyvärr, ditt svänghjul kommer inte att passa på den andra motorn.
Det stod anmärkning på din motor, att det var för Automat, men det kan nog vara att just din låda tolkas som samma modell som automatlådorna som skall passa på just din motormodell."

Senast redigerat av Saab9-3_turbo (29 januari 2019)

it_mutt Avstängd
29 januari 2019 · 10 388 Inlägg

Saab9-3_turbo skrev:

it_mutt skrev:

Saab9-3_turbo skrev:
Tja! Jag hittade en motor som kommer från en a6 3.2 fsi manuel och allt ser ut att stämma. Men när jag pratade med säljaren så säger han att jag måste ha en motor från en automat efter som mitt svänghjul kommer inte passa annars. Kan det verkligen stämma, tycker det låter jävligt konstigt. Samma växellåds nummer och allt.

Det är samma växellådskod på båda "bilarna"?

Har ju visserligen kommit lite revideringar efter hand, men mig veterligt finns det bara ett svänghjul för en 3.2:a (AUK) med manuell låda.

Båda motorerna har motorkod AUK och båda växelådorn har koden GMV.

Det här var det han svara.

"det är något med lådan som skiljer tyvärr, ditt svänghjul kommer inte att passa på den andra motorn.
Det stod anmärkning på din motor, att det var för Automat, men det kan nog vara att just din låda tolkas som samma modell som automatlådorna som skall passa på just din motormodell."

Ja det skiljer visserligen i diameter på svänghjulen...men, det låter ju märkligt.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang