Motor byte Audi A6 C6 08

viccoA
29 januari 2019 · 3 109 Inlägg

Saab9-3_turbo skrev:
Jo visst finns det motorer men mest renoverade för 50 tusen och det kanske inte är dyrt men för dyrt för den här bilen iallafall.
Någon som har koll vad som behövs göras för att få det en motor från en atomat på min Manuela låda?

Om du köper en likadan motor som du redan har så behåller du befintliga boxar, kabelstammar etc. Är det något som skiljer mellan manuell och automat innan sprängkåpa/låda har du ju din gamla motor att plocka delarna från. Verkar märkligt om det skulle vara olika block för automat och manuell, är det så har du problem.

Senast redigerat av viccoA (29 januari 2019)

it_mutt Avstängd
29 januari 2019 · 10 388 Inlägg

viccoA skrev:

Saab9-3_turbo skrev:
Jo visst finns det motorer men mest renoverade för 50 tusen och det kanske inte är dyrt men för dyrt för den här bilen iallafall.
Någon som har koll vad som behövs göras för att få det en motor från en atomat på min Manuela låda?

Ingenting, om du köper en likadan motor som du redan har så behåller du befintliga boxar, kabelstammar etc. Är det något som skiljer mellan manuell och automat innan sprängkåpa/låda har du ju din gamla motor att plocka delarna från.

Som redan konstaterat är det olika kabelstammar mellan manuell och automat.

- - - Edit - - - -

Glöm det där....tankevurpa

Senast redigerat av it_mutt (29 januari 2019)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
viccoA
29 januari 2019 · 3 109 Inlägg

it_mutt skrev:

viccoA skrev:

Saab9-3_turbo skrev:
Jo visst finns det motorer men mest renoverade för 50 tusen och det kanske inte är dyrt men för dyrt för den här bilen iallafall.
Någon som har koll vad som behövs göras för att få det en motor från en atomat på min Manuela låda?

Ingenting, om du köper en likadan motor som du redan har så behåller du befintliga boxar, kabelstammar etc. Är det något som skiljer mellan manuell och automat innan sprängkåpa/låda har du ju din gamla motor att plocka delarna från.

Som redan konstaterat är det olika kabelstammar mellan manuell och automat.

- - - Edit - - - -

Glöm det där....tankevurpa

Jo, kabelstammarna kvittar om inte kontakterna är olika.
Skiljer blockets gjutning sig har man ju problem, har aldrig varit med om det innan men säger skroten det stämmer det kanske.

it_mutt Avstängd
29 januari 2019 · 10 388 Inlägg

viccoA skrev:

it_mutt skrev:

viccoA skrev:

Ingenting, om du köper en likadan motor som du redan har så behåller du befintliga boxar, kabelstammar etc. Är det något som skiljer mellan manuell och automat innan sprängkåpa/låda har du ju din gamla motor att plocka delarna från.

Som redan konstaterat är det olika kabelstammar mellan manuell och automat.

- - - Edit - - - -

Glöm det där....tankevurpa

Jo, kabelstammarna kvittar om inte kontakterna är olika.
Skiljer blockets gjutning sig har man ju problem, har aldrig varit med om det innan men säger skroten det stämmer det kanske.

Tankevurpan bestod i att man skulle byta låda också. Då är det inte samma (kabelstam). Men, nu är det ju motorn, och den i sig är ju samma, och den låda som finns i bilen idag, stannar ju. Annars hade man fått ändra och dona lite.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Saab9-3_turbo
29 januari 2019 · 51 Inlägg

Ringde Audi idag och det är inte automat och manuel som är skillnaden på motorerna. 2007 så fick motorn ett nytt artikel nummer och vad som skiljer motorerna åt visste dom inte.

it_mutt Avstängd
29 januari 2019 · 10 388 Inlägg

Saab9-3_turbo skrev:
Ringde Audi idag och det är inte automat och manuel som är skillnaden på motorerna. 2007 så fick motorn ett nytt artikel nummer och vad som skiljer motorerna åt visste dom inte.

Spännande...tittade lite snabbt i vår egen kära delkatalog för vag. Samma vagnr på motorn 2006-08 (kollade inte mer än de tre åren).

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Saab9-3_turbo
29 januari 2019 · 51 Inlägg

Får tacka för alla bra svar!
Hitta en hel del motorer på en sida som heter gtvmotors.se och väntar på prisförslag från dom.
Dom håller till i litauen men har en svensk sida och erbjuder 3 månaders garanti. Jag har aldrig hört om dom men är det någon här som haft och göra med dom och vet om dom är pålitliga?

Senast redigerat av Saab9-3_turbo (29 januari 2019)

it_mutt Avstängd
29 januari 2019 · 10 388 Inlägg

Saab9-3_turbo skrev:
Får tacka för alla bra svar!
Hitta en hel del motorer på en sida som heter gtvmotors.se och väntar på prisförslag från dom.
Dom håller till i litauen men har en svensk sida och erbjuder 3 månaders garanti. Jag har aldrig hört om dom men är det någon här som haft och göra med dom och vet om dom är pålitliga?

Nope


Ta en titt på tyska ebay också. Inte ovanligt att du får en renoverad motor där med 1 års garanti. Inte för att det kommer löna sig att skicka tillbaka den, MEN, det säger väl något om hur moto9rn blivit genomgången iaf smile

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Cassius Hobbymekaniker
30 januari 2019 · 470 Inlägg

Jag har extremt svårt att tro att man gjort några större ändringar på blocket mot lådan. En skillnad som skulle kunna vara är att lådans svep kortats för att passa fler/andra motorer varpå en distansring lagts till för en del specifika kombinationer. Men nu byter du ju inte låda så tror inte de är något problem.

Ang. svänghjulet sen, att använda olika vevaxlar för automat och manuell... nä, de tror jag icke! smile VAG, tillskillnad från t ex Saab (Som under mitten av 90-talet reviderade något stag i framvagnen 3ggr på en årsmodell och sen endast sålde en revidering som reservdel vilket resulterade i att man fick byta halva framvagnen när de var dags) brukar inte skifta sånna delar på en pågående motorgeneration. Dom kan ha ändrat sig (som med kabelstammarna) men en sån grej nja...

1976 Kadett C, V8
1991 Audi V8, RS4 motor
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Opel Kadett C Pro Retro "Patinaräsern" (1976)
Myhran
30 januari 2019 · 452 Inlägg

Cassius skrev:
Jag har extremt svårt att tro att man gjort några större ändringar på blocket mot lådan. En skillnad som skulle kunna vara är att lådans svep kortats för att passa fler/andra motorer varpå en distansring lagts till för en del specifika kombinationer. Men nu byter du ju inte låda så tror inte de är något problem.

Ang. svänghjulet sen, att använda olika vevaxlar för automat och manuell... nä, de tror jag icke! smile VAG, tillskillnad från t ex Saab (Som under mitten av 90-talet reviderade något stag i framvagnen 3ggr på en årsmodell och sen endast sålde en revidering som reservdel vilket resulterade i att man fick byta halva framvagnen när de var dags) brukar inte skifta sånna delar på en pågående motorgeneration. Dom kan ha ändrat sig (som med kabelstammarna) men en sån grej nja...

Det är just en sådan sak vag Ian göra! Inte alls säkert de är så på denna motor men 1.8T med manuell eller automat skiljer vevaxlarna åt så det inte går att monter svänghjul/converter platta.

Med vänlig hälsning,

Cassius Hobbymekaniker
31 januari 2019 · 470 Inlägg

Myhran skrev:
Det är just en sådan sak vag Ian göra! Inte alls säkert de är så på denna motor men 1.8T med manuell eller automat skiljer vevaxlarna åt så det inte går att monter svänghjul/converter platta.

Med vänlig hälsning,

Allvarligt? Jag får kanske omvärdera min åsikt om VAG snart :S

Vill minnas att svänghjul från Golft GTi MK1 ska passa på 1.8T (nu pratar vi åter igen om 20 år gamla motorer som "nyast" men..)

Jävligt konstigt tänk om man vill maximera vinst vilket de flesta företag brukar vilja göra..

1976 Kadett C, V8
1991 Audi V8, RS4 motor
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Opel Kadett C Pro Retro "Patinaräsern" (1976)
it_mutt Avstängd
31 januari 2019 · 10 388 Inlägg

Cassius skrev:

Myhran skrev:
Det är just en sådan sak vag Ian göra! Inte alls säkert de är så på denna motor men 1.8T med manuell eller automat skiljer vevaxlarna åt så det inte går att monter svänghjul/converter platta.

Med vänlig hälsning,

Allvarligt? Jag får kanske omvärdera min åsikt om VAG snart :S

Vill minnas att svänghjul från Golft GTi MK1 ska passa på 1.8T (nu pratar vi åter igen om 20 år gamla motorer som "nyast" men..)

Jävligt konstigt tänk om man vill maximera vinst vilket de flesta företag brukar vilja göra..

Skiljer väl 3cm i storlek på de där svänghjulen...säger mitt minne mig. Men, det är inte omöjligt (att mitt minne sviker mig och att de är lika stora).

Det är ju lätt att tänka "så omständligt". Fast...som kablarna vi pratade om innan. Sparar man, för sakens skull, säg totalt 10m kabel i varje bil, genom att kunna ge den "bara precis den kabelstam som behövs" (då kontakter genomföringar och allt annat borträknat), och sen ser till att för....10-15 år sen pressade man ut 21.000 fordon...per dag....det blir myyyyyyycket kabel ...och en hel del slantar.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Saab9-3_turbo
31 januari 2019 · 51 Inlägg

Har nu hittat och köpt en motor med rätt artikelnummer. Så problemet löst.
Tack för alla svar!

it_mutt Avstängd
31 januari 2019 · 10 388 Inlägg

Saab9-3_turbo skrev:
Har nu hittat och köpt en motor med rätt artikelnummer. Så problemet löst.
Tack för alla svar!

Och nu när du har motorn lättillgänglig, gör de förebyggande åtgärder som går för en 3.2 smile

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Saab9-3_turbo
31 januari 2019 · 51 Inlägg

it_mutt skrev:

Saab9-3_turbo skrev:
Har nu hittat och köpt en motor med rätt artikelnummer. Så problemet löst.
Tack för alla svar!

Och nu när du har motorn lättillgänglig, gör de förebyggande åtgärder som går för en 3.2 smile

Precis! Blir byte av spännarna och kedjor.
Och göra rent insugskanalerna och ventilena från koluppbyggnad smile

it_mutt Avstängd
31 januari 2019 · 10 388 Inlägg

Saab9-3_turbo skrev:

it_mutt skrev:

Saab9-3_turbo skrev:
Har nu hittat och köpt en motor med rätt artikelnummer. Så problemet löst.
Tack för alla svar!

Och nu när du har motorn lättillgänglig, gör de förebyggande åtgärder som går för en 3.2 smile

Precis! Blir byte av spännarna och kedjor.
Och göra rent insugskanalerna och ventilena från koluppbyggnad smile

Bra där. Skulle ju vara lagom roligt för dig att trycka i den och SEN komma på att "om man skulle...." wink

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
jaka54
31 januari 2019 · 5 682 Inlägg

Hej!
Vad betingade den för pris?

Saab9-3_turbo
31 januari 2019 · 51 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Vad betingade den för pris?

15 000kr lite hög kompression på ena banken. Mistäker att timingen inte riktigt står rätt. Men den skulle gå bra annars.

Har gjort en tråd på felsöknigs forumet om hög komp om någon är intresserad eller har ett bättre svar smile

Senast redigerat av Saab9-3_turbo (31 januari 2019)

Cassius Hobbymekaniker
1 februari 2019 · 470 Inlägg

it_mutt skrev:

Cassius skrev:

Myhran skrev:
Det är just en sådan sak vag Ian göra! Inte alls säkert de är så på denna motor men 1.8T med manuell eller automat skiljer vevaxlarna åt så det inte går att monter svänghjul/converter platta.

Med vänlig hälsning,

Allvarligt? Jag får kanske omvärdera min åsikt om VAG snart :S

Vill minnas att svänghjul från Golft GTi MK1 ska passa på 1.8T (nu pratar vi åter igen om 20 år gamla motorer som "nyast" men..)

Jävligt konstigt tänk om man vill maximera vinst vilket de flesta företag brukar vilja göra..

Skiljer väl 3cm i storlek på de där svänghjulen...säger mitt minne mig. Men, det är inte omöjligt (att mitt minne sviker mig och att de är lika stora).

Det är ju lätt att tänka "så omständligt". Fast...som kablarna vi pratade om innan. Sparar man, för sakens skull, säg totalt 10m kabel i varje bil, genom att kunna ge den "bara precis den kabelstam som behövs" (då kontakter genomföringar och allt annat borträknat), och sen ser till att för....10-15 år sen pressade man ut 21.000 fordon...per dag....det blir myyyyyyycket kabel ...och en hel del slantar.

3cm i diameter kan de absolut skilja, där handlar de ju mer om vilken koppling man vill ha. Jag tänkte mer på att det går skruva dit, de är ändå 25 år mellan motorerna jag syftade på. Ett större svänghjul kanske inte lirar med en äldre låda t ex.

Sant, men problematiken som uppstår rent logistiskt med att få rätt stam till rätt bil alla gånger, att tillverka mindre serier i fler varianter etc. Dom har säkert räknat på saken, problemet är väl bara som vanligt att det är ekonomer som räknat på det och inte haft den holistiska insynen på processen som krävs för att kunna värdera hanteringen av alla extra artikelnummer. Det är med andra ord lätt att vara dumsnål, även om man sparar in pengar i kabel för varje extra producerad bil ökar ju tillverkningskostnaderna sett till meter kabel för varje variant, handpåläggningen vid sortering, kontroll av att rätt del artikelnummer kommer till rätt enhet osv osv osv. Säg att det tar 10 sek extra för varje artikelnummer vid sortering, 10 sek extra vid kontroll när de leverars ut till montagestationen, 30 sek extra för montören som ska kolla så han/hon tar rätt del. Utöver det kanske du behöver bygga ut sorteringssystemet för hanteringen. Och det är bara en bråkdel av de följder som få på fabriken! Tappar du på hela kedjan kanske 10 minuter i arbetstid per extra artikel så drar de fort i väg.

Men som sagt, dom som räknar på sånna här ekonomiska effektiviseringar har nog sällan ens varit i fabrkerna och sett hela kedjan så helhets perspektivet finns inte smile

1976 Kadett C, V8
1991 Audi V8, RS4 motor
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Opel Kadett C Pro Retro "Patinaräsern" (1976)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang