Ford Focus 1.8 flexifuel dränks i bensin

Preben55
26 januari 2019 · 7 Inlägg

Min Focus stannade när jag skulle åka iväg i går, och jag fick inte igång den igen. Stiften var blöta så jag torkade dom och provade igen med samma resultat. Jag provade då om stiften fick gnista, vilket de gjorde.
När jag skulle montera stiften igen, upptäckte jag att där stod bränsle på kolvtopparna, detta sög jag upp med en liten pump jag har, och där stod lika mycket i alla cylindrarna.
Jag lät den stå utan stift över natten och provade igen, det räckte med ett kort startförsök, så var det likadant igen.
Min gissning är BTR; men jag är inte så kunnig i insprutning.
Bilen är en 06:a som har gått 20.000 mil, jag kör på E85 på sommaren och bensin på vintern.
Jag läste även av felkoder, men där fanns ingen.

Nån som har tips?

NIzmO Ollikkala Racing
27 januari 2019 · 1 724 Inlägg

Länge sen jag skruvade på dom men var inte ovanligt att dom sura ner sig, enklaste är att byta stift och ta bort minuspolen (kanske 30min) för att nolla bränsleadaptionen och sen köra på lite högre varv nån mil eller två (läs lägre växel inte fort som attan).

Vill inte det funka bytte vi endel fuelrails med spridare, Ford hade reducerat pris på dessa pga att det var känt fel, ca 1200:- har jag för mig men vet inte vad dom kostar idag.

- Time Attack -
Nissan Cherry turbo "Pulsar Turbo ET" (1986)
Nissan 200sx rs13 "Time attack edition" (1989)
Nissan Cherry "Turbo JDM" (1986)
Preben55
27 januari 2019 · 7 Inlägg

Tack, det ska provas! Där sitter Brisk stift i den, jag kan ju börja med dom till en början och se om det hjälper. :-)

Preben55
28 januari 2019 · 7 Inlägg

Det hjälpte inte, jag får väl börja leta spridare och prova med det. Är det special till flexifuel?

NIzmO Ollikkala Racing
28 januari 2019 · 1 724 Inlägg

Ja ska vara speciella till flexifuel.

- Time Attack -
Preben55
29 januari 2019 · 7 Inlägg

Nu funkar den, den startade efter ett tag med fullgas.
Tack för hjälpen.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang