Vänsterhänta mekaniker

Cargo1980
29 januari 2019 · 245 Inlägg

Har vi några vänsterhänta bilintresserade meckare här inne eller känner ni några? Upplever ni några svårigheter i garaget när ni håller på gällande exempelvis verktyg och sådant? Hur är det med att svetsa? Funderar att studera till detta och jag är vänsterhänt.

Linuslundin88
29 januari 2019 · 2 Inlägg

Är vänsterhänt hobbymekare men är även s.k ambidextros dvs kan använda både höger och vänster vid behov. skall även tillägga att jag jobbar som svetsare och svetsar med antingen h eller v vid behov smile

Cargo1980
29 januari 2019 · 245 Inlägg

Linuslundin88 skrev:
Är vänsterhänt hobbymekare men är även s.k ambidextros dvs kan använda både höger och vänster vid behov. skall även tillägga att jag jobbar som svetsare och svetsar med antingen h eller v vid behov smile

Intressant, skriver du med vänstern? Fungerar det bra att svetsa med vänstern?

rcy
29 januari 2019 · 1 705 Inlägg

Cargo1980 skrev:
Har vi några vänsterhänta bilintresserade meckare här inne eller känner ni några? Upplever ni några svårigheter i garaget när ni håller på gällande exempelvis verktyg och sådant? Hur är det med att svetsa? Funderar att studera till detta och jag är vänsterhänt.

Jag kan inte komma på ett enda verktyg som är direkt "höger- eller vänsterhänt" faktiskt.

Saab 9-3 "svarten" (2004)
Audi A6 Allroad "biitörbo fyrrhjula" (2002)
Saab 9-3 Aero "the sissy" (2002)
viccoA
29 januari 2019 · 3 109 Inlägg

rcy skrev:

Cargo1980 skrev:
Har vi några vänsterhänta bilintresserade meckare här inne eller känner ni några? Upplever ni några svårigheter i garaget när ni håller på gällande exempelvis verktyg och sådant? Hur är det med att svetsa? Funderar att studera till detta och jag är vänsterhänt.

Jag kan inte komma på ett enda verktyg som är direkt "höger- eller vänsterhänt" faktiskt.

Precis, är själv vänsterhänt och har inte märkt av några verktyg som enbart passar högerhänta.

Cargo1980
29 januari 2019 · 245 Inlägg

rcy skrev:

Cargo1980 skrev:
Har vi några vänsterhänta bilintresserade meckare här inne eller känner ni några? Upplever ni några svårigheter i garaget när ni håller på gällande exempelvis verktyg och sådant? Hur är det med att svetsa? Funderar att studera till detta och jag är vänsterhänt.

Jag kan inte komma på ett enda verktyg som är direkt "höger- eller vänsterhänt" faktiskt.

Några finns det allt, sen är ju exempelvis en motorsåg vanligtvis för högerhänta, saxar, gersåg etcetera. Är ju dock ingen man använder vid bilmekaniska operationer :-)

Linuslundin88
29 januari 2019 · 2 Inlägg

Cargo1980 skrev:

Linuslundin88 skrev:
Är vänsterhänt hobbymekare men är även s.k ambidextros dvs kan använda både höger och vänster vid behov. skall även tillägga att jag jobbar som svetsare och svetsar med antingen h eller v vid behov smile

Intressant, skriver du med vänstern? Fungerar det bra att svetsa med vänstern?

Japp skriver med vänster. Det funkar väl okej lite vingligare men fullt hanterbart. Men om jag får välja så använder jag helst höger till det mesta , utom att skriva om det skall gå att läsa:P

Cargo1980
29 januari 2019 · 245 Inlägg

Linuslundin88 skrev:

Cargo1980 skrev:

Linuslundin88 skrev:
Är vänsterhänt hobbymekare men är även s.k ambidextros dvs kan använda både höger och vänster vid behov. skall även tillägga att jag jobbar som svetsare och svetsar med antingen h eller v vid behov smile

Intressant, skriver du med vänstern? Fungerar det bra att svetsa med vänstern?

Japp skriver med vänster. Det funkar väl okej lite vingligare men fullt hanterbart. Men om jag får välja så använder jag helst höger till det mesta , utom att skriva om det skall gå att läsa:P

Men det går väl att lära sig det mesta som sagt var :-)

rcy
29 januari 2019 · 1 705 Inlägg

Cargo1980 skrev:

Linuslundin88 skrev:
Är vänsterhänt hobbymekare men är även s.k ambidextros dvs kan använda både höger och vänster vid behov. skall även tillägga att jag jobbar som svetsare och svetsar med antingen h eller v vid behov smile

Intressant, skriver du med vänstern? Fungerar det bra att svetsa med vänstern?

Vad gäller just svetsning så måste jag säga att även om jag är högerhänt så är det inte alls ovanligt att jag svetsar med vänstern. Mycket beror ju på positioneringen, vinkel, plats och hur man kommer åt, ibland är det helt enkelt mer ergonomiskt eller helt enkelt tvunget att använda vänster hand.
Svetsutrustningen i sig är ju inte på något vis anpassad efter vare sig höger- eller vänsterhänta så där spelar det ingen roll.

simlar
29 januari 2019 · 5 516 Inlägg

Jag arbetar som mekaniker på heltid och har gjort det nu i 3år och har absolut inga problem som vänsterhänt, ibland är det t.o.m en fördel.
Jag gör allt som vänsterhänt förutom då jag använder datorn utan då föredrar jag att ha datormusen i höger hand.

Det finns väldigt många vänsterhänta mekaniker så är du intresserad av yrket så kör på säger jag smile

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Cargo1980
29 januari 2019 · 245 Inlägg

simlar skrev:
Jag arbetar som mekaniker på heltid och har gjort det nu i 3år och har absolut inga problem som vänsterhänt, ibland är det t.o.m en fördel.
Jag gör allt som vänsterhänt förutom då jag använder datorn utan då föredrar jag att ha datormusen i höger hand.

Det finns väldigt många vänsterhänta mekaniker så är du intresserad av yrket så kör på säger jag smile

Kul att höra :-)

jompazx
29 januari 2019 · 291 Inlägg

Vad jag kan komma på är väl det värsta man kan stöta på är att nått handtag på ett spärrskaft som är egonomiskt formad för högerhanden men inte passar lika bra i vänstern eller att spaken på en pelarborr sitter på höger sida. Samt vänsterhänta kan ofta använda högerhanden hyffsat(bättre än en högerhänt använder vänster handen), för att man då och då träffar på högeranpassade saker typ saxar, och blir mer eller mindre ambidextrosa. du kommer nog inte ha några besvär och vafan om det skulle va nått en gång (vilket jag inte tror) så be en arbetskamrat med just det lilla specialtillfället isåfall

Senast redigerat av jompazx (29 januari 2019)

Hilmer
29 januari 2019 · 1 776 Inlägg

Som mekaniker är det en stor fördel om man kan använda båda händerna, det är många saker som inte ens går att genomför eller komma åt om man är begränsad till enbart en hand, men i de flesta fall tror jag man kan arbeta upp känslan för att arbeta med båda.
De allra flesta verktyg eller annan utrustning passar både för höger och vänsterhänta.
Jag skriver med höger och anses väl då vara högerhänt, men jag använder den handen som passar bäst för uppgiften och det spelar ingen roll vilken hand det är. Vissa saker är jag bättre på med höger, andra grejer är vänster bästa alternativet.

Utmarks-Loke
29 januari 2019 · 5 809 Inlägg

jompazx skrev:
Vad jag kan komma på är väl det värsta man kan stöta på är att nått handtag på ett spärrskaft som är egonomiskt formad för högerhanden men inte passar lika bra i vänstern eller att spaken på en pelarborr sitter på höger sida. Samt vänsterhänta kan ofta använda högerhanden hyffsat(bättre än en högerhänt använder vänster handen), för att man då och då träffar på högeranpassade saker typ saxar, och blir mer eller mindre ambidextrosa. du kommer nog inte ha några besvär och vafan om det skulle va nått en gång (vilket jag inte tror) så be en arbetskamrat med just det lilla specialtillfället isåfall

Just pelarborren tror jag inte blir något problem, det känns i alla fall som att jag som högerhänt lika gärna kunde dragit i den spaken med vänstern

Skjutmåttet har ju skalan på fel sida om man använder vänstern men det tror jag också man ganska lätt kan leva med. Men det finns vissa släggor som har huvudet vridet några grader för att passa perfekt för en högerhänt och de blir ju några grader värre än neutral för en vänsterhänt. Såna släggor skulle man nog undvika.

trubbelturbo
29 januari 2019 · 1 442 Inlägg

rcy skrev:

Cargo1980 skrev:
Har vi några vänsterhänta bilintresserade meckare här inne eller känner ni några? Upplever ni några svårigheter i garaget när ni håller på gällande exempelvis verktyg och sådant? Hur är det med att svetsa? Funderar att studera till detta och jag är vänsterhänt.

Jag kan inte komma på ett enda verktyg som är direkt "höger- eller vänsterhänt" faktiskt.

Detta för att ta ett exempel:
http://i.imgur.com/o53VY.png

(Förlåt... wink)

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
Meaganeowner
29 januari 2019 · 2 250 Inlägg

Vissa yxor, t ex för bilning (formande av timmerstockar) i samband med timmring av hus är av tradition för högerhänta.

En jag känner är högerhänt. För dryga 20 år sedan var det då en begränsning i jobbet att hantera datormusen, samtidigt som han behövde göra annat (med högerhanden). Så därför tränade han upp hanterandet av datormusen med just vänster hand.
Jobbet gick mycket lättare.

Cargo1980
29 januari 2019 · 245 Inlägg

trubbelturbo skrev:

rcy skrev:

Cargo1980 skrev:
Har vi några vänsterhänta bilintresserade meckare här inne eller känner ni några? Upplever ni några svårigheter i garaget när ni håller på gällande exempelvis verktyg och sådant? Hur är det med att svetsa? Funderar att studera till detta och jag är vänsterhänt.

Jag kan inte komma på ett enda verktyg som är direkt "höger- eller vänsterhänt" faktiskt.

Detta för att ta ett exempel:
http://i.imgur.com/o53VY.png

(Förlåt... wink)

Hehe denna ständiga mobbing av vänsterhänta. Förr i tiden ansågs man helt retarded om man var vänsterhänt.

rcy
30 januari 2019 · 1 705 Inlägg

Meaganeowner skrev:
Vissa yxor, t ex för bilning (formande av timmerstockar) i samband med timmring av hus är av tradition för högerhänta.

Korrekt, men jag har aldrig sett en mekaniker använda en sådan yxa så det ser jag inte som ett hinder.

Jag kanske ska klargöra att när jag sa att jag inte kunde komma på ett enda verktygs som är anpassat för höger- eller vänsterhänta så menade jag givetvis verktyg som används av mekaniker.
Som gammal snickare vet jag mycket väl att det finns massor med verktyg som *är* anpassade för en viss hand när man jobbar med trä, men det ser jag som helt irrelevant i den här tråden.

Mekaniker != snickare.

Kafferepet
30 januari 2019 · 36 Inlägg

Som den hyffast glada hobbymekaniker jag är och väldigt vänsterhänt, så har jag inte stött på verktyg som jag inte kan använda, än smile

Growe Fri fart för ett fritt folk!
30 januari 2019 · 13 669 Inlägg

Första frågan jag har till trådskaparens vem har lurat i dig att man inte klarar något för att man är vänsterhänt.   Min erfarenhet efter 40år som vänsterhänt är att det bara är fördelar när man mekar.     Eftersom man använder högern till mycket normalt sätt typ växlar rycker handbromsen osv så har man god motorik i båda händerna    vilket bara är posetivt.   Enda gång jag känt att det är dåligt att vara vänsterhänt är när man skriver med något son färgar av sig.  Men nu är det 2019 så vem använder en penna?

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang