Vänsterhänta mekaniker

rcy
30 januari 2019 · 1 705 Inlägg

Många Formel1-team anställer ju hälften vänsterhänta mekaniker, eftersom dom får en mer ergonomisk vinkel när dom står på rätt sida av bilen. Jagar man tusendels sekunder så spelar allt roll. smile
Men det har alltså inte något med verktygen att göra, utan vilken sida av bilen man ska jobba på.

Cargo1980
30 januari 2019 · 245 Inlägg

Growe skrev:
Första frågan jag har till trådskaparens vem har lurat i dig att man inte klarar något för att man är vänsterhänt.   Min erfarenhet efter 40år som vänsterhänt är att det bara är fördelar när man mekar.     Eftersom man använder högern till mycket normalt sätt typ växlar rycker handbromsen osv så har man god motorik i båda händerna    vilket bara är posetivt.   Enda gång jag känt att det är dåligt att vara vänsterhänt är när man skriver med något son färgar av sig.  Men nu är det 2019 så vem använder en penna?

Folk snackar runt bordet på jobbet att vänsterhänta oftast är klumpiga och opraktiska och oftast har skrivbortsjobb då dom är mer teoretiska av sig. Reagerade på det dom sa, därav tråden.

granadadr
30 januari 2019 · 7 286 Inlägg

det enda verktyg jag kan tänka mig är LITE mer besvärligt är väl vinkelslipen,, men dem gånger jag anv dem i vä känns det försumbart, smile 

som sagt möjligtvis skjutmåttet men går ju att anv hö hand för det,, är ju inget specifikt för den hanteringen,, är ju mkt man får göra med BÅDA händerna som mekaniker,  det enda jag har lite problem med är att borra med vä hand,, blir fel

Growe Fri fart för ett fritt folk!
30 januari 2019 · 13 733 Inlägg

granadadr skrev:
det enda verktyg jag kan tänka mig är LITE mer besvärligt är väl vinkelslipen,, men dem gånger jag anv dem i vä känns det försumbart, smile 

som sagt möjligtvis skjutmåttet men går ju att anv hö hand för det,, är ju inget specifikt för den hanteringen,, är ju mkt man får göra med BÅDA händerna som mekaniker,  det enda jag har lite problem med är att borra med vä hand,, blir fel

Det är ju inte så att höger armen är borta för att man är vänsterhänt..   Faktist aldrig märkt att det skulle vara svårare.   Jag tror att en vänsterhänt är betydligt bättre med högerhanden än vad en högerhänt är med vänsterhanden.   Tex kör jag med datormusen med höger handen  rycker handbromsen och växlar med höger handen osv.   Tror en högerhänt får mindre känsla med vänster armen.. Min när polarn hade en fel styrd 850 och han kunde inte åka och leka med handbromsen med vänsterhand. Så jag satt på passagerar sidan och löste sånt..  Vi fick bra flyt efter en vinter.. Säkert inget farligt alla

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
rcy
31 januari 2019 · 1 705 Inlägg

Cargo1980 skrev:

Growe skrev:
Första frågan jag har till trådskaparens vem har lurat i dig att man inte klarar något för att man är vänsterhänt.   Min erfarenhet efter 40år som vänsterhänt är att det bara är fördelar när man mekar.     Eftersom man använder högern till mycket normalt sätt typ växlar rycker handbromsen osv så har man god motorik i båda händerna    vilket bara är posetivt.   Enda gång jag känt att det är dåligt att vara vänsterhänt är när man skriver med något son färgar av sig.  Men nu är det 2019 så vem använder en penna?

Folk snackar runt bordet på jobbet att vänsterhänta oftast är klumpiga och opraktiska och oftast har skrivbortsjobb då dom är mer teoretiska av sig. Reagerade på det dom sa, därav tråden.

Om man slår ut ett medel på en miljon personer så kanske det går att finna ett litet, litet statistiskt underlag för det dom säger, men det betyder ju inte på något vis att *alla* vänsterhänta skulle vara klumpiga eller teoretiska.
Det är ju som att påstå att dom flesta kineser pratar inte engelska, därför finns det ingen i Kina som pratar engelska. Fullkomligt idiotiskt påstående. smile

Jag vet ett flertal vänsterhänta som är mekaniker, och dom är alla minst lika duktiga som dom högerhänta, i vissa fall även bättre. Att utgå från att vänsterhänta är en speciell typ av människor är ju bara...1600-tal typ. big_smile

it_mutt Avstängd
31 januari 2019 · 10 388 Inlägg

rcy skrev:

Cargo1980 skrev:
Folk snackar runt bordet på jobbet att vänsterhänta oftast är klumpiga och opraktiska och oftast har skrivbortsjobb då dom är mer teoretiska av sig. Reagerade på det dom sa, därav tråden.

Om man slår ut ett medel på en miljon personer så kanske det går att finna ett litet, litet statistiskt underlag för det dom säger, men det betyder ju inte på något vis att *alla* vänsterhänta skulle vara klumpiga eller teoretiska.
Det är ju som att påstå att dom flesta kineser pratar inte engelska, därför finns det ingen i Kina som pratar engelska. Fullkomligt idiotiskt påstående. smile

Jag vet ett flertal vänsterhänta som är mekaniker, och dom är alla minst lika duktiga som dom högerhänta, i vissa fall även bättre. Att utgå från att vänsterhänta är en speciell typ av människor är ju bara...1600-tal typ. big_smile

Det finns vissa studier som faktiskt visar att vänsterhänta har lättare för matte. Framförallt under skoltiden. Men, det är inte riktigt så enkelt, det har att göra med preferenser. Många skriver med höger hand, men använder vänsterhanden till saker som "normalt" (i förhållande till den "stora massan högerhänta) sett inte är förknippade med högerhänta (kastar ex.vis bollar med, vinkar med och så vidare). Man har också hittat en koppling mellan att vara vänsterhänt och ha en mer utvecklad högra hjärnhalva. Samtidigt ska man då också påpeka att bara 1/3 av personerna med en mer utvecklad höger hjärnhalva är vänsterhänta. Så, det i sig betyder inte sådär sypermycket. Men, en mer utvecklad högra hjärnhalva bidrar till mer utvecklade kognitiva funktioner.

Så var kommer det därifrån då? Antagligen från att många framstående "teoretiska personer" (nej, inte personer som bara finns i teorin wink  ) har varit vänsterhänta.

Så...nu har jag jobbat vad jag ska för idag.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
V4Bergman
3 februari 2019 · 140 Inlägg

Det enda jag kommer på så är det en del kraftvektyg som exempelvis vinkelslip som kan vara lite besvärligare som vänsterhänt. Dock vet jag inte om jag ska betraktas som en äkta vänsterhänt då jag är född högerhänt men blev vänsterhänt efter en allvarlig hjärnhinneinflammation som nästan kostade mig livet och fick en skada på vänstra hjärnhalvan. Därav har jag bättre motorik i vänstern och gör därmed de flesta precisionsarbeten som skruva och skriva med vänster. Men ska jag bära ett däck blir det i regel högern. smile Beskriver min hänthet som vänster = skalpellen, höger = knölpåken. wink

SAAB = Snor Alltid Alla Brudar
Saab 96 V4 "Idun" (1974)
Saab 9-3 Aero "Trud" (2000)
caromania Forummoderator
3 februari 2019 · 9 296 Inlägg

Det är väl såvitt jag vet fakta att vänsterhänta råkar ut för fler arbetsplatsolyckor pga att verktyg, redskap etc ofta är konstruerade för högerhänta. Frugan svor tex häromdagen över att en ny kastrull vi köpt bara har en ”pip” på ena sidan och om man då håller kastrullen med vänster hand så måste man hälla ”åt fel håll”.

Ang vinkelslip så kan man väl oftast (alltid?) flytta över handtaget till andra sidan? Iofs kommer ju avtryckaren på pekfingersidan då, inte under tummen.

Farsan var vänsterhänt men fick lära sig använda högern. De tejpade t ex fast pennan i höger hand när han gick i skolan. Han tvingades även kasta handgranat med fel hand i lumpen, men bara en gång. wink

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
V4Bergman
3 februari 2019 · 140 Inlägg

caromania skrev:
Det är väl såvitt jag vet fakta att vänsterhänta råkar ut för fler arbetsplatsolyckor pga att verktyg, redskap etc ofta är konstruerade för högerhänta. Frugan svor tex häromdagen över att en ny kastrull vi köpt bara har en ”pip” på ena sidan och om man då håller kastrullen med vänster hand så måste man hälla ”åt fel håll”.

Ang vinkelslip så kan man väl oftast (alltid?) flytta över handtaget till andra sidan? Iofs kommer ju avtryckaren på pekfingersidan då, inte under tummen.

Farsan var vänsterhänt men fick lära sig använda högern. De tejpade t ex fast pennan i höger hand när han gick i skolan. Han tvingades även kasta handgranat med fel hand i lumpen, men bara en gång. wink

Gällande anekdoter så fick jag sämre betyg på momentet kalligrafi eftersom jag inte kan skriva med högern. Och därmed inte kunde använda de där gammeldagsa bläckpennorna som man doppade i bläck för de fanns bara i högerutförande. 😜

SAAB = Snor Alltid Alla Brudar
Saab 96 V4 "Idun" (1974)
Saab 9-3 Aero "Trud" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang