För hög kompression ena banken.

Saab9-3_turbo
30 januari 2019 · 51 Inlägg

Tja!
Jag har stött på två motorer nu som har haft för hög kompression på en bank. båda motorerna är audi 3.2 fsi 2005-2008.

den ena motorn hade 17-18 bara på alla tre cylindrar på bank 2 och bank 1 hade 12-12.5 på alla cylindrar förutom en som var skuren.
på den andra motorn så hade ena banken 12.5 bar och andra 14.5 på alla cylindrar.

det korrekta värdet är 12.5  bar, så vad kan detta bero på?

Mvh

Senast redigerat av Saab9-3_turbo (30 januari 2019)

Nickeboii
30 januari 2019 · 762 Inlägg

Saab9-3_turbo skrev:
Tja!
Jag har stött på två motorer nu som har haft för hög kompression på en bank. båda motorerna är audi 3.2 fsi 2005-2008.

den ena motorn hade 17-18 bara på alla tre cylindrar på bank 2 och bank 1 hade 12-12.5 på alla cylindrar förutom en som var skuren.
på den andra motorn så hade ena banken 12.5 bar och andra 14.5 på alla cylindrar.

det korrekta värdet är 12.5  bar, så vad kan detta bero på?

Mvh

Lite snabb googling och jag fick fram att Audi 3.2 fsi  motorn har ett komrpressionsförhållande på 12.5:1, detta är inte samma sak som cylindertryck bara så att du har det i åtanke smile

Volvo 242 L "16 Ventiler" (1976)
Saab9-3_turbo
30 januari 2019 · 51 Inlägg

Nickeboii skrev:

Saab9-3_turbo skrev:
Tja!
Jag har stött på två motorer nu som har haft för hög kompression på en bank. båda motorerna är audi 3.2 fsi 2005-2008.

den ena motorn hade 17-18 bara på alla tre cylindrar på bank 2 och bank 1 hade 12-12.5 på alla cylindrar förutom en som var skuren.
på den andra motorn så hade ena banken 12.5 bar och andra 14.5 på alla cylindrar.

det korrekta värdet är 12.5  bar, så vad kan detta bero på?

Mvh

Lite snabb googling och jag fick fram att Audi 3.2 fsi  motorn har ett komrpressionsförhållande på 12.5:1, detta är inte samma sak som cylindertryck bara så att du har det i åtanke smile

yes det har jag koll på men cylindertrycket ska vara 12.5 bar om inte jag minns fel.
jag tänker om ena kedjan är slapp för att tex en glidskena har gått sönder vilket är vanligt på dom har motorerna. Att det skulle kunna orsaka att ventilerna öppnar försent.
jag har egentligen ingen aning spekulerar bara.

simlar
30 januari 2019 · 5 523 Inlägg

Att kompression är för hög beror ofta på olja eller bränsle i cylindrarna.
Antar du stänger av bränslet vid kompressionsprov?

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Saab9-3_turbo
30 januari 2019 · 51 Inlägg

simlar skrev:
Att kompression är för hög beror ofta på olja eller bränsle i cylindrarna.
Antar du stänger av bränslet vid kompressionsprov?

Ja det gjorde jag. Och det är bara ena motorn jag har gjort testet på den andra är en motor jag kanske ska köpa från en skrot och då är de dom som har gjort kompressionprovet.

Min motor är helt ner plockad och hittar fortfarande ingen orsak till det förutom att kamaxlarna på den banken stog fel.

simlar
30 januari 2019 · 5 523 Inlägg

Saab9-3_turbo skrev:

simlar skrev:
Att kompression är för hög beror ofta på olja eller bränsle i cylindrarna.
Antar du stänger av bränslet vid kompressionsprov?

Ja det gjorde jag. Och det är bara ena motorn jag har gjort testet på den andra är en motor jag kanske ska köpa från en skrot och då är de dom som har gjort kompressionprovet.

Min motor är helt ner plockad och hittar fortfarande ingen orsak till det förutom att kamaxlarna på den banken stog fel.

Står kamaxlarna fel så påverkar även det kompressionstrycket så kan mycket väl vara det som är orsaken till för hög kompression.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Saab9-3_turbo
30 januari 2019 · 51 Inlägg

simlar skrev:

Saab9-3_turbo skrev:

simlar skrev:
Att kompression är för hög beror ofta på olja eller bränsle i cylindrarna.
Antar du stänger av bränslet vid kompressionsprov?

Ja det gjorde jag. Och det är bara ena motorn jag har gjort testet på den andra är en motor jag kanske ska köpa från en skrot och då är de dom som har gjort kompressionprovet.

Min motor är helt ner plockad och hittar fortfarande ingen orsak till det förutom att kamaxlarna på den banken stog fel.

Står kamaxlarna fel så påverkar även det kompressionstrycket så kan mycket väl vara det som är orsaken till för hög kompression.

Okej som jag misstänkte.
Tack försvar smile

it_mutt Avstängd
31 januari 2019 · 10 388 Inlägg

För att klargöra (VAG:s egna siffror);

Kompressionstrycksvärden;

Ny; 11,0 ... 14,0 bar övertryck
Förslitningsgräns; 10,0 bar övertryck
Skillnad mellan cylindrarna max. 3,0 bar

Så det finns inte "ett korrekt värde", det är som ovan påpekat ett spann

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Saab9-3_turbo
31 januari 2019 · 51 Inlägg

it_mutt skrev:
För att klargöra (VAG:s egna siffror);

Kompressionstrycksvärden;

Ny; 11,0 ... 14,0 bar övertryck
Förslitningsgräns; 10,0 bar övertryck
Skillnad mellan cylindrarna max. 3,0 bar

Så det finns inte "ett korrekt värde", det är som ovan påpekat ett spann

Jaha okej det var nytt för mig. Hade för mig att jag läste på något forum att de skulle vara 12.5 men det behöver ju inte vara något att lita på.

it_mutt Avstängd
31 januari 2019 · 10 388 Inlägg

Saab9-3_turbo skrev:

it_mutt skrev:
För att klargöra (VAG:s egna siffror);

Kompressionstrycksvärden;

Ny; 11,0 ... 14,0 bar övertryck
Förslitningsgräns; 10,0 bar övertryck
Skillnad mellan cylindrarna max. 3,0 bar

Så det finns inte "ett korrekt värde", det är som ovan påpekat ett spann

Jaha okej det var nytt för mig. Hade för mig att jag läste på något forum att de skulle vara 12.5 men det behöver ju inte vara något att lita på.

Å andra sidan; 12,5 är ju mitt i spannet wink

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Saab9-3_turbo
31 januari 2019 · 51 Inlägg

it_mutt skrev:

Saab9-3_turbo skrev:

it_mutt skrev:
För att klargöra (VAG:s egna siffror);

Kompressionstrycksvärden;

Ny; 11,0 ... 14,0 bar övertryck
Förslitningsgräns; 10,0 bar övertryck
Skillnad mellan cylindrarna max. 3,0 bar

Så det finns inte "ett korrekt värde", det är som ovan påpekat ett spann

Jaha okej det var nytt för mig. Hade för mig att jag läste på något forum att de skulle vara 12.5 men det behöver ju inte vara något att lita på.

Å andra sidan; 12,5 är ju mitt i spannet wink

Ja det har du rätt i.
Då så kan man säga att den motor jag har köpt har "godkänd" komp. Det var inte helt korekta tester, kall motor osv så det är inga exakta siffro.
Där imot den andra motorn där jag hade ca 18 bar måste något vart tokigt.

Senast redigerat av Saab9-3_turbo (31 januari 2019)

it_mutt Avstängd
31 januari 2019 · 10 388 Inlägg

Saab9-3_turbo skrev:

it_mutt skrev:

Saab9-3_turbo skrev:

Jaha okej det var nytt för mig. Hade för mig att jag läste på något forum att de skulle vara 12.5 men det behöver ju inte vara något att lita på.

Å andra sidan; 12,5 är ju mitt i spannet wink

Ja det har du rätt i.
Då så kan man säga att den motor jag har köpt har "godkänd" komp. Det var inte helt korekta tester, kall motor osv så det är inga exakta siffro.
Där imot den andra motorn där jag hade ca 18 bar måste något vart tokigt.

ja du ligger ju inom max. skillnad där också (du har då 2, 3 är max). Och precis, jag har för mig VAG själva har noterat att oljan ska hålla minst 30c ex.vis.

18 bar är liiiiiiite mycket ja smile

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
2 februari 2019 · 13 729 Inlägg

när man gör ett komptest så kollar man att värdet är jämnt.   iövrigt är det meningslöst att få fram något ur ett komp test.    räcker med att startmotorn är sliten eller ett dåligt batteri osv så ändras värdena.

vid övriga tester gör man ett leakdown test för att få fram var ett problem ligger

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang