Volvo 740-88 fläkt ur funktion

Dahlberg03
30 januari 2019 · 23 Inlägg

Jag va ute och körde med fläkten på sen helt plötsligt slutade den gå, har kollat varenda säkring som har med fläkten att göra, kopplade på en switch då gick den på full hela tiden, fläktmotorn fungerar, är det fläktmotståndet eller är det något annat? Snabba svar tack

jaka54
30 januari 2019 · 5 716 Inlägg

Har för mig att det sitter en stor säkring bakom handskfacket på 740:an som styr fläktmotorn!

Aronson
30 januari 2019 · 914 Inlägg

Nej det finns ingen säkring bakom handskfacket.
Har du standardvärme eller har du manuell ac eller har du ECC ?

Dahlberg03
1 februari 2019 · 23 Inlägg

Aronson skrev:
Nej det finns ingen säkring bakom handskfacket.
Har du standardvärme eller har du manuell ac eller har du ECC ?

Har standardvärme

Aronson
1 februari 2019 · 914 Inlägg

Ok standardvärme,när det fläktmotståndet går sönder brukar fläkten fortfarande gå på högsta,,,men det händer även att fläkten lägger av helt när motståndet pajar.
Och att motståndet går sönder beror på att fläkten går tungt och drar mer ström än vad motståndet klara av i längden.
Så om motståndet är trasigt så måste du byta både fläkt och motstånd.
Mät så du får spänning till motståndet  när du vrider fläktströmställarn i de olika hastigheterna,,,får du spänning till motståndet i alla lägen men ingen spänning ut till fläkten så är fläktmotståndet gått sönder.

Dahlberg03
3 februari 2019 · 23 Inlägg

Aronson skrev:
Ok standardvärme,när det fläktmotståndet går sönder brukar fläkten fortfarande gå på högsta,,,men det händer även att fläkten lägger av helt när motståndet pajar.
Och att motståndet går sönder beror på att fläkten går tungt och drar mer ström än vad motståndet klara av i längden.
Så om motståndet är trasigt så måste du byta både fläkt och motstånd.
Mät så du får spänning till motståndet  när du vrider fläktströmställarn i de olika hastigheterna,,,får du spänning till motståndet i alla lägen men ingen spänning ut till fläkten så är fläktmotståndet gått sönder.

Jag har nu både bytt fläktmotstånd och fläkt men den startar fortfarande inte, har kollat säkringen, gjort allt jag vet kan va fel men den går fortfarande inte igång

Aronson
4 februari 2019 · 914 Inlägg

Får du spänning till fläktmotståndet  när du vrider strömställaren i de olika lägena,,,har du jord till fläktmotorn.
Sitter jordkabeln på plats ,,den borde gå till jordblecket vid höger a-stolpe dvs bakom motorstyrenheten.

Dahlberg03
2 mars 2019 · 23 Inlägg

Aronson skrev:
Får du spänning till fläktmotståndet  när du vrider strömställaren i de olika lägena,,,har du jord till fläktmotorn.
Sitter jordkabeln på plats ,,den borde gå till jordblecket vid höger a-stolpe dvs bakom motorstyrenheten.

Kan efter det då jag kommer hem

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang