Saab 9-5 -06 Udda problem (slutat slira på kopplingen men SLÖ)

kwamex
31 januari 2019 · 221 Inlägg

Hej där! Skrev denna tråden för ett tag sedan: https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=327561

Bilen började slira på kopplingen helt plötsligt, vid gaspådrag så varvade den utan att något hände.
Beställde hem koppling och slavcylinder, testade bilen några gånger till och varje gång varvar den utan någon som helst effekt.

Får sedan hem sakerna, lämnar in den på verkstad. Han testar bilen och konstaterar att han inte märker något konstigt, den är som en vanlig slö 2.0t och slirar inte på kopplingen. Så jag åker ut i bilen - nu slirar den inte längre på kopplingen?! Den är fortfarande väldigt slö dock. Förra ägaren hade chippat den och den var riktigt rapp, betydligt rappare än min förra 2.3t.

Hur kan bilen helt plötsligt sluta slira på kopplingen? Och vad kan vara felet eftersom bilen är så slö?
Förra ägaren bytte turbon på verkstad vid 21k mil (nu gått 22k) så borde inte vara det? Det gick dock bara på 10k så borde ju vara en begagnad, men tvekar på att dom slänger i en som är så risig att den rasar 1000 mil senare..

turbonova gillar en riktig burnout
31 januari 2019 · 1 174 Inlägg

Går det att varva upp bilen? Utan växel i?

kwamex
31 januari 2019 · 221 Inlägg

turbonova skrev:
Går det att varva upp bilen? Utan växel i?

Ska testa detta.
Hur ska jag tolka
1) om det går
2) om det inte går?

turbonova gillar en riktig burnout
31 januari 2019 · 1 174 Inlägg

Tänkte om katten är täppt. På min så lossnade innanmätet på katten och blockerade.

kwamex
31 januari 2019 · 221 Inlägg

turbonova skrev:
Tänkte om katten är täppt. På min så lossnade innanmätet på katten och blockerade.

Det går att varva utan problem. Ska jag bara varva på och hoppas att skiten åker ut eller bör det inte vara någon fara då?
Han på verkstaden tyckte själv att bilen var lite varmare ibörjan, som att något blockerade. Dock tror han att det isåfall är vid den ljuddämparen närmast katten. Fast han sa åt mig att "Åk och gasa så mycket du bara kan så kanske det lossnar. Om det inte gör det så kan jag plocka bort och kika"

zemet
31 januari 2019 · 4 037 Inlägg

Lägg dig under bilen och ryck lite i avgas systemet och hör om det rasslar. Då bör du veta om det är katten som ligger och blockerar. Alternativt lossa en avgas klämma långt fram och se om den går bättre då.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang