Volvo 740 GL -86

Den gamla 740:in

Hybrid_

  • 21 Följare
  • 982 Visningar
  • Uppdaterades senast 18 februari
Forum- och sitemoderator · 11 499 Inlägg
Skrivet 31 januari · Inlägg av trådskaparen #1

Japp. Den gamla 740:in. Det är en Volvo 740GL från 1986. B230A kopplat till en M47 växellåda. Inte världens snabbaste bil men den är helt rostfri och går perfekt. Så fortsättning följer...

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
Forum- och sitemoderator · 11 499 Inlägg
Skrivet 31 januari · Inlägg av trådskaparen #2

Tog in den gamla trotjänaren idag på jobbet. Ska kolla över allmän status.

https://www1.garaget.org/gallery/images/90/89434/89434-aed8aa9757658b8838e614d6233eb26e.jpg

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
Forum- och sitemoderator · 11 499 Inlägg
Skrivet 31 januari · Inlägg av trådskaparen #3

Kylarvätskan var en blandning av vatten och rost. Fryspunkten låg på noll grader. Den tömdes ut och alla slangar samt motorn spolades igenom. Även kupéelement där det samlats en del skit. Värmen var sådär i bilen. Nu fyllt med blå glykol och vatten 50/50. Fryspunkten gick ner till -40 grader. Efter provkörning visade det sig att värmen kom mycket fort och var brännhet efter någon minut. Förvisso hade bilen stått i hallen i cirka 1.5 timmar men klar förbättring.


https://www1.garaget.org/gallery/images/90/89434/89434-1003497fc16ec718915f675799b1d452.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/90/89434/89434-d2183199cfee33e2d7b4795af9ca9e2a.jpg

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
Forum- och sitemoderator · 11 499 Inlägg
Skrivet 31 januari · Inlägg av trådskaparen #4

En liten titt under med en kulhammare så verkar det som den klarat sig bra även undertill.


https://www1.garaget.org/gallery/images/90/89434/89434-fb5fbe542ab8433f62987592a7de595d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/90/89434/89434-023353f2a0ede55aa506c775464e37c2.jpg

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
Forummoderator · 7 575 Inlägg
Skrivet 31 januari #5

Kanoners. Och sjysst avgas verkar den ju ha? Nu får jag se till att fixa liv i svarta Rovern så vi kan rejsa våra åttitalare sen!

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Forum- och sitemoderator · 11 499 Inlägg
Skrivet 31 januari · Inlägg av trådskaparen #6

En syn som miljoner svenskar känner igen... Jag var lite fascinerad över hur tyst den går. Men en googling bekräftade att en sådan gammal sossebil går rätt tyst i cirka 80 km/h jämfört med nya slädar. Den låter lite plågad i farter ner mot 70 km/h på 5:an så där märks dess ålder. Den gillar inte att gå ner på  1100 Rpm. En ny bil har inga problem där. Men ändå...

https://www1.garaget.org/gallery/images/90/89434/89434-895c30958c93757fa3d0b031a95b92e7.jpg

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
Forum- och sitemoderator · 11 499 Inlägg
Skrivet 31 januari · Inlägg av trådskaparen #7

caromania skrev:
Kanoners. Och sjysst avgas verkar den ju ha? Nu får jag se till att fixa liv i svarta Rovern så vi kan rejsa våra åttitalare sen!

740:n är trög. Mycket trög. Du vinner nog lätt där. Ska beställa nya tändkablar, rotor, fördelare osv. Stift har jag nya redan. Låg i handskfacket. Men mer än 112Hk lär jag inte få. Fast det räcker, kan köra brett i varje kurva nu när snön ligger. Behöver inte ens klättra över 2500 rpm för detta...

Jupp, Avgas är nytt. Besiktning sker i morgon. Håll tummarna.

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
Forummoderator · 7 575 Inlägg
Skrivet 1 februari #8

Den lär ju gå igenom! Självklart kan det ju finnas något osynligt som en led eller liknande men där är ju dessa guld, 150spänn på Biltema så är det fixat.

Ska bli spännande att höra vad den drar. Med manuell och rulla fram i 85km/h så lär den ju inte suga i sig allt för jäkligt.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
79 Inlägg
Skrivet 1 februari #9

Vilket fynd du har gjort! Den måste ju dra 0 liter/mil. Ser på tankmätaren att det är ytterligare en miljövänlig 740 som kan köra utan bensin.

Forum- och sitemoderator · 11 499 Inlägg
Skrivet 1 februari · Inlägg av trådskaparen #10

Givetvis fungerar inte tankmätaren. Men skit samma. Kör alltid med full tank och på trippen. Den är ett senare problem.

Det var besiktning idag som sagt. Bilen fick beröm "Har besiktigat bilar idag som är 25 år yngre än denna och i betydligt sämre skick". Trevligt att höra. Men det blir återbesök... Höger bakhjul gick knappt att rulla. Anliggande broms. Köper det. Bilfan har ju rullat 6-8 mil sedan 2016... Ska ta isär bromsarna bak på tisdag. Har min lyft på jobbet att tillgå. Så inte beläggen helt försvinner då bilen nu brukas varje dag. Kör annan bil över helgen.

I morgon gäller dock att få ur den obrukbara stereon från 80-talet samt montera den Alpine-stereo med mikrofon som ska upp i A-stolpen som jag har liggande från tidigare pendlarbil. Lyssnar ofta på ljudbok i bilen och bra att kunna prata i telefon utan att hålla i telefonen.

På morgondagens agenda står: Smörja upp chokevajern. Den är lite trög. Byta stereon. 

Ska köpa:
- Bromsbelägg bak.
- Nya torkarblad.
- Torkarblad till höger framlampa. Fick ta bort armen så den inte repar glaset.
- Kabel från Volvo original till ISO. (84-579 på Biltema)
- Kopiera nyckeln för jag har bara 1 nyckel.
- Plåtfälgar med navkapslar från en -88.

Tur att den är rostfri för jag varken kan eller vill svetsa. Tycker den är väldigt trött. Kanske ska vara så? Sista 740:n jag hade var en turbo. Ska se om man kan klocka den på 0-100 km/h imorgon. Lite problem just nu då snön vräker ner och den viftar glatt på baken vid minsta gaspådrag.

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
Forummoderator · 7 575 Inlägg
Skrivet 2 februari #11

Härligt! Då är det bara att gratulera. Förresten, du kanske behöver införskaffa en rejäl rutig keps modell ”äldre herre” som funkar ihop med din nya image: 30 år gammal Volvo där det spelas ljudbok? wink

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Lastbilsmekaniker · 3 381 Inlägg
Forum- och sitemoderator · 11 499 Inlägg
Skrivet 6 februari · Inlägg av trådskaparen #13

volvoqq skrev:
Ser ut att vara väll om händetagen smile

Man tackar!

Ja, den är fin men matt i lacken. Det kommer. Har ju barn och annat som ska fixas. Men gillar och pyssla med den gamla trotjänaren. Nu fungerar även torkaren på höger framlampa! Ska köpa nya torkare till dessa klenoder!

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
Skrap · 2 014 Inlägg
Skrivet 7 februari #14

Fint! smile Kul med rostfritt

Titta gärna in min sida och lägg en kommentar :)
Forum- och sitemoderator · 11 499 Inlägg
Skrivet 11 februari · Inlägg av trådskaparen #15

Köpt strömbrytare, vattenpump och dioder idag. Smälthylsor och kablar finns redan hemma. Tänkte montera en parkeringsvärmare. Det lär vara ett ovanligt tillbehör på en 740...

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
Forum- och sitemoderator · 11 499 Inlägg
Skrivet måndag 19:17 · Inlägg av trådskaparen #16

Blev lite smågodis i helgen. Ska bli trevligt att byta torkarna imorgon... De gamla är: gamla.

https://www1.garaget.org/archive/90/89434/415786/415786-3915711.jpg

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
577 Inlägg
Skrivet Igår 12:13 #17

Parkeringsvärmare? Det har jag aldrig hört smile

Lastbilsmekaniker · 3 381 Inlägg

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll

Senast i forumet

Diskussionsforum


Projekt


Evenemang