Bränsletillsatser

V4Bergman
3 februari 2019 · 140 Inlägg

Denna fråga är tvådelad.

Ena är om oktanboosters är något att lita på eller inte och hur man doserar dem då de sällan har en doseringsbubbla som exempelvis blyersättningsflaskorna har. Undrar eftersom min bil går bäst på 98 oktan som tyvärr blir svårare och svårare att få tag i.

Andra är om ni har märkt av någon skillnad med någon form av bränsletillsats som ska rengöra bränslesystemet liknande Redline SI1 och liknande från STP? Enligt PLUS för några år sedan var de flesta av dem mer eller mindre ren fotogen.

SAAB = Snor Alltid Alla Brudar
Saab 9-3 Aero "Trud" (2000)
Saab 96 V4 "Idun" (1974)
caromania Forummoderator
3 februari 2019 · 9 296 Inlägg

Både och kan väl egentligen betecknas som båg. Oktanbooster höjer oktanen men inte som lekmannen tror. Det står ”tre punkter” vilket betyder att den höjer från 95 till 95,3. Bättre då att fortsätta leta efter 98 eller v-power.

Tillsatser i bensinen ska ju egentligen inte heller funka eller vara nödvändiga men jag som gärna testar sånt skit kan svära på att Redline si-1 ger en mer stabil gång och generellt gör så bilen går bättre. Jag har kört det i två bilar och kände av en förbättring i båda fallen. Kan vara inbillning dock men jag tror inte det. Stp eller K-i akut gör ingen skillnad däremot. (Enligt min erfarenhet på mina bilar.) Jag har iofs en solskenshistoria där brorsan fick totalstopp i någon del av bränslesystemet på sin Audi 100 2.3. 10 flaskor K-i akut löste problemet. VAG ville ha tiotusentals kronor för att ”laga” felet.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
candyweiss
3 februari 2019 · 876 Inlägg

V4Bergman skrev:
Denna fråga är tvådelad.

Ena är om oktanboosters är något att lita på eller inte och hur man doserar dem då de sällan har en doseringsbubbla som exempelvis blyersättningsflaskorna har. Undrar eftersom min bil går bäst på 98 oktan som tyvärr blir svårare och svårare att få tag i.

Andra är om ni har märkt av någon skillnad med någon form av bränsletillsats som ska rengöra bränslesystemet liknande Redline SI1 och liknande från STP? Enligt PLUS för några år sedan var de flesta av dem mer eller mindre ren fotogen.

Tror knappt att någon säljer oktanbooster mer då det visat sig vara ren lögn.
Häll i lite fotogen i stället för dyr bränsletillsats.

Senast redigerat av candyweiss (3 februari 2019)

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
V4Bergman
3 februari 2019 · 140 Inlägg

caromania skrev:
Både och kan väl egentligen betecknas som båg. Oktanbooster höjer oktanen men inte som lekmannen tror. Det står ”tre punkter” vilket betyder att den höjer från 95 till 95,3. Bättre då att fortsätta leta efter 98 eller v-power.

Tillsatser i bensinen ska ju egentligen inte heller funka eller vara nödvändiga men jag som gärna testar sånt skit kan svära på att Redline si-1 ger en mer stabil gång och generellt gör så bilen går bättre. Jag har kört det i två bilar och kände av en förbättring i båda fallen. Kan vara inbillning dock men jag tror inte det. Stp eller K-i akut gör ingen skillnad däremot. (Enligt min erfarenhet på mina bilar.) Jag har iofs en solskenshistoria där brorsan fick totalstopp i någon del av bränslesystemet på sin Audi 100 2.3. 10 flaskor K-i akut löste problemet. VAG ville ha tiotusentals kronor för att ”laga” felet.

V-power har vi aldrig haft häromkring. smile Och nu har vi ingen Shellmack alls utan de två som fanns har blivit omvandlade till GULF. smile Jag vet tre mackar iallafall som har 98 än så länge varav den ena är den lokala macken.

SAAB = Snor Alltid Alla Brudar
Saab 96 V4 "Idun" (1974)
Saab 9-3 Aero "Trud" (2000)
jaka54
3 februari 2019 · 5 729 Inlägg

Hej!
Köpte spridrarrengöring ...märkte ingen skillnad mot tidigare.

candyweiss
3 februari 2019 · 876 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Köpte spridrarrengöring ...märkte ingen skillnad mot tidigare.

Jag har också testat allt från Biltemas till riktigt dyr, märkte inte heller någon skillnad.

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
Slim
3 februari 2019 · 340 Inlägg

Snake oil!!

Redline Si1 är den enda tillsats jag upplevt hjälpa och kan ses som ett enkelt försök att slippa göra rent en förgasare tex.

Boosters mm ger jag däremot inte mycket för.

Janneutanb
3 februari 2019 · 7 271 Inlägg

Vet att jag sett någon booster som faktiskt fungerar men tror det var i Australien som det testet var ifrån och minns inte vilken produkt det var.

Men rent generellt så är det inget att rekommendera.

357wigilant
4 februari 2019 · 11 Inlägg

Tillsatser finns ju med i bränslet som både rengör och smörjer spridarna.
Men om akut ryckig gång skulle uppstå, då hjälper inte rengöringsmedlet i bränslet.
Man får köpa dundermedel som rengör ledningarna akut med så lite soppa kvar i tanken.

Senast redigerat av 357wigilant (4 februari 2019)

V4Bergman
4 februari 2019 · 140 Inlägg

357wigilant skrev:
Tillsatser finns ju med i bränslet som både rengör och smörjer spridarna.
Men om akut ryckig gång skulle uppstå, då hjälper inte rengöringsmedlet i bränslet.
Man får köpa dundermedel som rengör ledningarna akut med så lite soppa kvar i tanken.

Det är det jag misstänkte. Men tänkte att det är alltid bra att höra vad andra säger. Och ännu mindre nytta lär det göra i en förgasare.

Kan tillägga att även om jag inte köper det alls så påstod säljaren från Redline att deras SI1 även konserverar bränslet för enligt honom tappade bensin några delar av sin oktanhalt redan efter två veckor. Nog för att den nya bensinen inte håller lika länge som den på 80-talet men så fort gamlas inte bensin bort.

Senast redigerat av V4Bergman (4 februari 2019)

SAAB = Snor Alltid Alla Brudar
Saab 96 V4 "Idun" (1974)
Saab 9-3 Aero "Trud" (2000)
357wigilant
4 februari 2019 · 11 Inlägg

Om du skall ställa av bilen en längre tid tex över vintern då måste du köpa fuel stabilizer och hälla i tanken.
När det är lite i tanken häller du i en eller två flaskor fuel stabilizer och tankar upp bilen, sedan låter du bilen gå på tomgång så dundermedlet rör om i grytan sedan ställa av bilen över vintern.

V4Bergman
4 februari 2019 · 140 Inlägg

Jo det blir ju annat när man exempelvis vinterförvarar bilen. Dock inte så snabbt förfall som de ville få till det. ^^

SAAB = Snor Alltid Alla Brudar
Saab 9-3 Aero "Trud" (2000)
Saab 96 V4 "Idun" (1974)
Spider101
söndag 19:46 · 27 Inlägg

caromania skrev:
Både och kan väl egentligen betecknas som båg. Oktanbooster höjer oktanen men inte som lekmannen tror. Det står ”tre punkter” vilket betyder att den höjer från 95 till 95,3. Bättre då att fortsätta leta efter 98 eller v-power.

Tillsatser i bensinen ska ju egentligen inte heller funka eller vara nödvändiga men jag som gärna testar sånt skit kan svära på att Redline si-1 ger en mer stabil gång och generellt gör så bilen går bättre. Jag har kört det i två bilar och kände av en förbättring i båda fallen. Kan vara inbillning dock men jag tror inte det. Stp eller K-i akut gör ingen skillnad däremot. (Enligt min erfarenhet på mina bilar.) Jag har iofs en solskenshistoria där brorsan fick totalstopp i någon del av bränslesystemet på sin Audi 100 2.3. 10 flaskor K-i akut löste problemet. VAG ville ha tiotusentals kronor för att ”laga” felet.

Den högst högsta siffran jag sett på en Oktan booster var 70 poäng

Denna

https://sijab.com/shop/vp-racing/vp-rac … ed-946-ml/

Spider101
söndag 19:50 · 27 Inlägg

V4Bergman skrev:
Jo det blir ju annat när man exempelvis vinterförvarar bilen. Dock inte så snabbt förfall som de ville få till det. ^^

Finns de som säger att bränslet Kan börja oxidera redan efter tre månader

Men Bränslestabiliserare Påstås minska det  problemet

Spider101
söndag 19:57 · 27 Inlägg

357wigilant skrev:
Om du skall ställa av bilen en längre tid tex över vintern då måste du köpa fuel stabilizer och hälla i tanken.
När det är lite i tanken häller du i en eller två flaskor fuel stabilizer och tankar upp bilen, sedan låter du bilen gå på tomgång så dundermedlet rör om i grytan sedan ställa av bilen över vintern.

En amerikan på YouTube som berättar om vilka bilar som är hållbara och inte så  hållbara säger allt om du använder etanolbränslet så ska du helst använda bränslestabilisator
Att det  ska vara bra för livslängden på motorn

Spider101
söndag 20:04 · 27 Inlägg

V4Bergman skrev:

357wigilant skrev:
Tillsatser finns ju med i bränslet som både rengör och smörjer spridarna.
Men om akut ryckig gång skulle uppstå, då hjälper inte rengöringsmedlet i bränslet.
Man får köpa dundermedel som rengör ledningarna akut med så lite soppa kvar i tanken.

Det är det jag misstänkte. Men tänkte att det är alltid bra att höra vad andra säger. Och ännu mindre nytta lär det göra i en förgasare.

Kan tillägga att även om jag inte köper det alls så påstod säljaren från Redline att deras SI1 även konserverar bränslet för enligt honom tappade bensin några delar av sin oktanhalt redan efter två veckor. Nog för att den nya bensinen inte håller lika länge som den på 80-talet men så fort gamlas inte bensin bort.

Finns dock de som menar att du ska  köpa diesel eller bensin på mackar med hög omsättning

Etanol problemet är väl att Längst ner kan vattnet och etanolen hamna . Och att resultatet kan bli att du helt enkelt får högre etanol halt än vad som står på pumpen

Spider101
söndag 20:18 · 27 Inlägg

V4Bergman skrev:

caromania skrev:
Både och kan väl egentligen betecknas som båg. Oktanbooster höjer oktanen men inte som lekmannen tror. Det står ”tre punkter” vilket betyder att den höjer från 95 till 95,3. Bättre då att fortsätta leta efter 98 eller v-power.

Tillsatser i bensinen ska ju egentligen inte heller funka eller vara nödvändiga men jag som gärna testar sånt skit kan svära på att Redline si-1 ger en mer stabil gång och generellt gör så bilen går bättre. Jag har kört det i två bilar och kände av en förbättring i båda fallen. Kan vara inbillning dock men jag tror inte det. Stp eller K-i akut gör ingen skillnad däremot. (Enligt min erfarenhet på mina bilar.) Jag har iofs en solskenshistoria där brorsan fick totalstopp i någon del av bränslesystemet på sin Audi 100 2.3. 10 flaskor K-i akut löste problemet. VAG ville ha tiotusentals kronor för att ”laga” felet.

V-power har vi aldrig haft häromkring. smile Och nu har vi ingen Shellmack alls utan de två som fanns har blivit omvandlade till GULF. smile Jag vet tre mackar iallafall som har 98 än så länge varav den ena är den lokala macken.

Vet inte hur det är i Sverige men tydligen är det lag Kanada och USA att Bensin bolaget måste ha Rengörande tillsatser i bensinen
Åsikten är väl helt enkelt att det blir mer dåliga avgaser från en bilmotor som är skitig Och om inte bensinen sprejas in i motorn som den ska
Alltså till exempel på grund av beläggning i insprutataren .  Men jag har ju sett på YouTube hur  en del  bilmotorer kan se ut på insidan  så de  tillsatserna bensinbolagen använder  verkar inte vara så bra och vill du ha starkare koncentration får du köpa den dyrare bensinen
Men även i den så kan bensinbolagen säga att du måste tanka bilen tre gånger för att den ska få effekt och med  tre gånger kanske de menar tre fulla tankar ?  . Sen är ju problemen med direktinsprutning på en del bilar att den är gjord på det sättet Allt är bränslet  aldrig passerar ventilen . Och där en del av  avgaserna- körs in i motorn igen genom att passera ventilen. ska ju bli mindre utsläpp om den förbränns igen  . Resultat ventilerna kan vara kraftigt kolbelagda . Det  som kan hjälpa mer eller mindre är  ventil rengörare som du sprayar in I insuget på motorn medan den går 
Typ 3000 RPM i 15 minuter

Senast redigerat av Spider101 (söndag 20:22)

Spider101
söndag 20:25 · 27 Inlägg

V4Bergman skrev:

357wigilant skrev:
Tillsatser finns ju med i bränslet som både rengör och smörjer spridarna.
Men om akut ryckig gång skulle uppstå, då hjälper inte rengöringsmedlet i bränslet.
Man får köpa dundermedel som rengör ledningarna akut med så lite soppa kvar i tanken.

Det är det jag misstänkte. Men tänkte att det är alltid bra att höra vad andra säger. Och ännu mindre nytta lär det göra i en förgasare.

Kan tillägga att även om jag inte köper det alls så påstod säljaren från Redline att deras SI1 även konserverar bränslet för enligt honom tappade bensin några delar av sin oktanhalt redan efter två veckor. Nog för att den nya bensinen inte håller lika länge som den på 80-talet men så fort gamlas inte bensin bort.

Tänk på ventilen också men där finns det problem på en del motorer passerar bränslet huvudtaget aldrig ventilerna enligt vad som sägs och då ser de ju ut som de gör det också

Då måste du helt enkelt för huvudtaget få dem någorlunda rena använda ventil rengörare som du alltså sprayar in i insuget på motorn

Blästring  kanske ännu bättre men också dyrare

Jesper328
söndag 21:51 · 2 371 Inlägg

Blästring av ventiler är alltid bäst.

Nu är ju medlena man duschar in i insuget inte speciellt effektiva, men om de hade varit det;
Vart tar allt sot vägen när det väl släpper ifrån ventil och insugskanaler? smile
Sot är hårt och är inget jag vill ha in i mina cylinderlopp.

Har man ingen bläster så kan man ta en borrmaskin och mula in buntband i chucken så att det blir en roterande plastborste.. typ.. men det funkar. big_smile

Senast redigerat av Jesper328 (söndag 21:52)

Up the RA
Crankshaft1992
för 16 timmar sedan · 9 Inlägg

En grej som jag har funderat över när det gäller direktinsprutare som iallafall 90% av nyare bilar är (2000 och framåt) är, hinner egentligen oavsett hur bra eller dålig tillsatsen är rengöra munstyckena något under den korta tiden som det sprutas in? För direktinsprutare sprutar väl nästan in bränslet strax innan tändning så det blir nästan som lite samma insprutningsprincip som på en diesel?

Som svar på var sotet tar vägen är väl att det förhoppningsvis brinner upp i förbränningen och åker ut via avgassystemet. smile

Saab V4 "Skrutten" (1974)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang