Köpt begagnad bil som läcker någonting

automaten
3 februari 2019 · 10 Inlägg

Jag köpte en bil för några dagar sedan och märkte idag en pöl på parkeringen med någon vätska som jag inte kan identifiera. Kändes rätt torr och snön som låg bredvid blev lite ljusröd av det. Tänkte kolla upp det imorgon varifrån det kommer. Tips?

Min egentliga fråga är vad som gäller här. Jag köpte bilen hos en bilhandlare. Bilen är cirka 15år gammal men väldigt fint skick i övrigt. Ska de åtgärda detta?

Brådhis * Voff voff *
3 februari 2019 · 10 244 Inlägg

Var under bilen var pölen?

Röd vätska är tex: ATF-olja, bromsvätska och ibland glykol. Så möjliga saker det kan vara: bromsar, servo, automatlåda eller kylsystemet.

Det blir eventuellt lite enklare om du skriver vad det är för bil och tex hur långt den gått.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Sabang
3 februari 2019 · 170 Inlägg

Tycker ABSOLUT att du ska ta den tillbaka till handlaren.
Röd olja brukar väl vara växellåda eller hydralolja (rätta mig om jag har fel)

automaten
3 februari 2019 · 10 Inlägg

Golf 4 automat, ungefär 15 tusen mil. Står man framför bilen så är väl pölen rätt i mitten, kanske en meter in.

Om jag tar kontakt med handlaren, vad kan jag begära då?

Senast redigerat av automaten (3 februari 2019)

Sabang
3 februari 2019 · 170 Inlägg

Att det tar in den på verkstad och åtgärdar felet UTAN kostnad för dej

Brådhis * Voff voff *
3 februari 2019 · 10 244 Inlägg

automaten skrev:
Golf 4 automat, ungefär 15 tusen mil. Står man framför bilen så är väl pölen rätt i mitten, kanske en meter in.

Om jag tar kontakt med handlaren, vad kan jag begära då?

Röd vätska mitt under en bit in låter som automatlådan. Mitt råd är nog också att prata med handlaren om detta.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Utmarks-Loke
3 februari 2019 · 5 809 Inlägg

Kan även vara styrservot som läcker. Borde vara ganska enkelt att se under bilden vad som är kladdigt

automaten
3 februari 2019 · 10 Inlägg

Känns ju märkligt det här då den är besiktad för en månad sedan och servad för tre veckor sedan hos ett annat företag. Som förra ägaren åkte till.

Och det var ingenting under bilen hos handlare, det kollade jag då.

Senast redigerat av automaten (3 februari 2019)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
3 februari 2019 · 17 376 Inlägg

De kan vara snälla och åtgärda saken men de behöver i lagens mening inte göra något alls.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
automaten
3 februari 2019 · 10 Inlägg

Hybrid_ skrev:
De kan vara snälla och åtgärda saken men de behöver i lagens mening inte göra något alls.

Konsumentköplagen?

Mack855
3 februari 2019 · 1 354 Inlägg

Så vitt jag förstått det så är bilhandlare tvungna enligt lag att åtgärda fel som gör en bil trafikfarlig. Så stryk katten medhårs så att säga men stå på dig och försök få en kompromiss av något slag om de vägrar, växellåda är väl ingenting som gör bilen trafikfarlig. Obrukbar ja-trafikfarlig nae.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
3 februari 2019 · 17 376 Inlägg

Mack855 skrev:
Så vitt jag förstått det så är bilhandlare tvungna enligt lag att åtgärda fel som gör en bil trafikfarlig. Så stryk katten medhårs så att säga men stå på dig och försök få en kompromiss av något slag om de vägrar, växellåda är väl ingenting som gör bilen trafikfarlig. Obrukbar ja-trafikfarlig nae.

Riktigt. Bilen ska vara trafiksäker vid köp. Ålder spelar roll med. en bil som är 15-20 gammal anses vara i slutet av sin livscykel och då får man vara beredd på det mesta.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
automaten
3 februari 2019 · 10 Inlägg

"Konsumentköplagen styr vad som kan betraktas som fel på bilen. Det som avtalades när bilen köptes har stor betydelse. Bilen ska alltid vara trafiksäker när du köper den. Är den inte det räknas det alltid som ett fel. Du kan välja att köpa en bil som inte är trafiksäker men då måste du och säljaren ha kommit överens om detta vid köptillfället. Fel som visar sig inom sex månader efter att du tagit emot bilen ska anses ha funnits vid köpet, om inte säljaren kan motbevisa det."

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
3 februari 2019 · 17 376 Inlägg

automaten skrev:
"Konsumentköplagen styr vad som kan betraktas som fel på bilen. Det som avtalades när bilen köptes har stor betydelse. Bilen ska alltid vara trafiksäker när du köper den. Är den inte det räknas det alltid som ett fel. Du kan välja att köpa en bil som inte är trafiksäker men då måste du och säljaren ha kommit överens om detta vid köptillfället. Fel som visar sig inom sex månader efter att du tagit emot bilen ska anses ha funnits vid köpet, om inte säljaren kan motbevisa det."

Korrekt. Trafiksäker. Att den blivit inkontinent inverkar inte på säkerheten som Mack nämnde.
Misstänker att det var en liten firma du köpte bilen av?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
automaten
3 februari 2019 · 10 Inlägg

Hybrid_ skrev:

automaten skrev:
"Konsumentköplagen styr vad som kan betraktas som fel på bilen. Det som avtalades när bilen köptes har stor betydelse. Bilen ska alltid vara trafiksäker när du köper den. Är den inte det räknas det alltid som ett fel. Du kan välja att köpa en bil som inte är trafiksäker men då måste du och säljaren ha kommit överens om detta vid köptillfället. Fel som visar sig inom sex månader efter att du tagit emot bilen ska anses ha funnits vid köpet, om inte säljaren kan motbevisa det."

Korrekt. Trafiksäker. Att den blivit inkontinent inverkar inte på säkerheten som Mack nämnde.
Misstänker att det var en liten firma du köpte bilen av?

Vad är fel?

Här är några fall när en bil kan anses vara felaktig:
•Om skicket avviker från vad som står i avtalet eller från vad säljaren muntligen utlovat, eller från utfästelser i någon annan handling som överlämnats till köparen (till exempel varudeklaration). Säljaren kan också bli ansvarig för uppgifter som någon i tidigare säljled (till exempel generalagenten) lämnat i sin marknadsföring om inte uppgiften har rättats före köpet.

•När bilen är i sådant skick att den inte skulle godkännas utan anmärkning vid kontrollbesiktning.

•Om säljaren inte har gett information om hur bilen ska skötas genom att till exempel inte lämna med en instruktionsbok och bilen till följd av detta går sönder. Självfallet gäller samma sak om säljaren har gett felaktiga instruktioner.

Även det här kan betraktas som fel:
•Om säljaren visste eller borde ha förstått att köparen skulle använda bilen för ett särskilt ändamål och den sedan inte går att använda som köparen har tänkt. Det kan till exempel, gälla då en bil ska användas för att dra en husvagn och säljaren levererar en bil som husvagnen inte får kopplas till.


Edit: kom på att oljeläckage endast underkänts om det droppar. Men:

"Befintligt skick

•Om en bil visar sig vara i sämre skick än du, med hänsyn till bland annat pris, ålder och körsträcka, haft anledning att räkna med, anses den också felaktig. Vid försäljning av begagnade bilar brukar säljarna ofta skriva att "Bilen säljs i befintligt skick". Sådana klausuler innebär alltså inte att säljaren fritas från allt ansvar beträffande skicket."

Även:
"Sexmånadersregeln

Sedan den 1 juli 2002 gäller att fel som visar sig inom sex månader efter leveransen ska anses ha funnits vid köpet, om inte säljaren kan motbevisa detta. Det kan säljaren till exempel göra genom att visa upp ett testprotokoll från tiden före köpet som visar att felet inte fanns där då."

Senast redigerat av automaten (3 februari 2019)

automaten
3 februari 2019 · 10 Inlägg

Ingen liten firma.

it_mutt Avstängd
3 februari 2019 · 10 388 Inlägg

Fast, det går igenom besiktningen oavsett vad den läcker. Speciellt om det är så pass lite också.


Och jag skulle gissa på kylarvätskan. Som "ska" vara röd i en Golf.

En smårutten slang, en klämma som gett sig, oljekylaren som gett upp (inte direkt ovanligt, de är i alijumjum och ger upp efter ett "tag") eller liknande.

Senast redigerat av it_mutt (3 februari 2019)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
automaten
3 februari 2019 · 10 Inlägg

Dolt fel?

candyweiss
3 februari 2019 · 863 Inlägg

it_mutt skrev:
Fast, det går igenom besiktningen oavsett vad den läcker. Speciellt om det är så pass lite också.

Det stämmer väl ändå inte?

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
it_mutt Avstängd
3 februari 2019 · 10 388 Inlägg

candyweiss skrev:

it_mutt skrev:
Fast, det går igenom besiktningen oavsett vad den läcker. Speciellt om det är så pass lite också.

Det stämmer väl ändå inte?

Jodå, eller nej, inte oavsett vad den läcker. Men i de exempel som är aktuella här.

Att en bil droppar olja ger en notering/bra att veta. Har blåst en oljetrycksgivaregivare -inne på- bilprovningen och tömde väl ut 1 liter eller två på golvet. Fick en notering om "mindre oljeläckage" wink Fine, där var man hygglig, det är inget att säga om det.

Men så länge det inte är några större mängder det handlar om, så glider den igenom besiktningen.

Jag gissar iaf på kylarvätska, absolut vanligast förekommande. Ja, om man inte klippt ett farthinder eller liknande då förstås

Senast redigerat av it_mutt (3 februari 2019)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang