Seat Alhambra 2001 med ATM motor (2,0liter,115hk),vevhusventilation

mach1-70
3 februari 2019 · 73 Inlägg

Jag har en gammal Seat Alhambra som nu på vintern luktar lite bränd olja ibland.Jag misstänker att det kan ha och göra med problem med igensatt vevhusventilation eftersom det är ganska mycket kondenssmörja (som grädde) i ventilkåpan och oljelocket är kladdigt. Kollat oljestickan och där ser det bra ut. Har tidigare haft ett flertal BMW där det var vanligt förekommande att det blev stopp i slangar och i själva separatorn.
Kan inte hitta nåt när jag sökt på nätet om detta, i varje fatt inte på denna motormodell(ATM)
Det är just nu inget problem,utan det har luktat bränt ett par gånger som försvunnit efter tag. Det verkar komma när det är minusgrader. Bilen nyligen besiktad och fanns inga tecken på något oljeläckage eller nåt.
Måste tillägga att bilen körs nästan bara extremt korta sträckor ( till o från barnens skola,typ 5 km tor),och verkar ha en dålig termostat eftersom det tar lång tid att få värme i bilen, även fast tempmätaren står på normalt. Tänkte byta den och spola rent kylsystemet när jag får tillgång till garage, och då även försöka göra rent vevhusventilationen.
Så tacksam för tips och synpunkter om vad som kan vara orsaken, eller om jag ska låta det vara !!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang