Byta positionsljus fram på Volvo V70 2012?

Orfeus
3 februari 2019 · 111 Inlägg

Jag såg idag att positionsljuset fram till min nyinköpta Volvo V70 från 2012 inte lyser på vänster sida (det ska lysa oranget). Den har Xeon strålkastare, men jag tänkte höra om det är svårt att byta lampan?

När jag har försökt byta vanliga halogenlampor på andra bilar förut har jag fått spunk - det känns som att det är så mycket som ska göras rätt - man ska ha rätt handtag.

Så hur är detta på Volvo och är det något jag vågar mig på?

Orfeus
3 februari 2019 · 111 Inlägg

Sidomarkeringsljus heter nog denna lampan tror jag

zzr94092
3 februari 2019 · 4 378 Inlägg

Öppna motorhuven, ovanför lyktorna, ser det ut som två tältpinnar på var sida,dom drar du bara rakt upp då "ramlar" lyktan ut en bit. Sen lirkar du enkelt ut den, lossa ett kontaktstycke så här du lyktan lös, resten ger sig,
En vanlig T10 5w.

Senast redigerat av zzr94092 (3 februari 2019)

Orfeus
3 februari 2019 · 111 Inlägg

Stort tack för svaret!
Är det lika enkelt som det låter och kommer lampan lätt på plats igen?

zzr94092
3 februari 2019 · 4 378 Inlägg

Jepp.inga konstigheter.

Orfeus
5 februari 2019 · 111 Inlägg

Jag gjorde ett nytt försök och nu är det löst! Jag behövde bara vara lite mer hårdhänt! ;-)


Nu har jag gjort ett försök! Jag känner mig riktigt korkad som inte gick i hamn med detta och som du skriver är det ju väldigt enkelt! Stor skillnad mot min tidigare bil där det var ett riktigt trassel att byta - så smart Volvo!

Men det som hände var att jag åkte in på ett parkeringshus i ett köpcentrum och fick loss lampan perfekt! Den stora strömkabeln till hela satsen satt som berget, så den finns jag inte loss alls. I så fall hade jag sett och kommit åt mycket bättre. Blinkerslampan kom jag åt enkelt och jag kunde också känna lampan till sidomarkeringsljuset. Det står i instruktionsboken att man bara ska dra i sladdarna och det gjorde jag, men den lossnade inte. Så jag blev lite rädd för att dra sönder kontakterna och fick avbryta.
Så jag tänkte höra - är det någon clips eller så på denna? Eller ska man vrida lampan eller något eller sitter bara hylsan löst så att det bara är att dra ut?

Jag kanske ska ruska lite mer i den stora kontakten sedan, men kan man ta lite olja eller fett eller något i kontakten så att den lossnar bättre i framtiden?

Senast redigerat av Orfeus (5 februari 2019)

Christian S
5 februari 2019 · 4 815 Inlägg

ja den lösningen för att sätta fast strålkastarna är kanon, tyvärr gick man ifrån det from nya XC90 så numera sitter 2 av 3 skruvarna som håller strålkastaren bakom softnosen så för att kunna lossa dom så måste den demonteras.

ja kontakten till strålkastaren kan sitta som berget, det gjorde den redan i fabriken så det har inget med att göra att den suttit där ett par år, för att lättare kunna trycka ner låsflärpen som håller kontaktstycket på plats så kan det underlätta om man först trycker kontaktstycket framåt (det hållet man trycker på den) för att sedan dra den bakåt.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
zzr94092
5 februari 2019 · 4 378 Inlägg

Den stora kontakten, "trycker du in så mycket du orkar" samtidigt så trycker du på knäppet på kontaktstycke.
Kan sitta som fan!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang