Köpte fullservad bil från 2011 för 8 månader sedan. Lagning av dolt fel kostar mer än inköpspris. Råd tack.

niska
4 februari 2019 · 264 Inlägg

Hej!

Jag köpte en fullservad Ford S-max från 2011 av en bilhandlare för 8 månader sedan för 84000 kr. Vid köpetillfället sa säljaren att den inbyggda parkeringsvärmaren fungerade - men av naturliga skäl kunde vi inte testa den ordentligt. När det blev vinter upptäckte vi att parkeringsvärmaren inte fungerade.

Vi tog då bilen till Ford-verkstad som upptäckte att anledningen var att det fanns motorolja i kylvätskebehållaren och att denna spridit sig i systemet, bl.a. till parkeringsvärmaren. Killen på verkstaden tog en sticka och satte ner i kylvätskebehållaren och den blev helt kletig av oljan. Verkstaden har inte gjort någon omfattande undersökning av bilen, utan har endast konstaterat olja i kylvätskebehållaren.

Verkstaden tog riktigt lång tid på sig att ge oss pris på vad lagning skulle kosta. Men i mitten på januari kom de loss på ett pris: 90000 kr. Detta var mer än vad vi gav för Forden. I verkstadens pris ingår byte av hela motorn, ny parkeringsvärmare m.m. m.m. De säger också att ytterligare kostnader kan tillkomma.

Det är oklart varför det är motorolja i kylvätskebehållaren och när den hamnat där. Vi har gått igenom serviceprotokollen och hittar ingen indikation på att något skulle varit fel. Jag har t.o.m. ringt och pratat med märkersversktaden som gjort senaste servicen (i augusti 2017) - och de säger att de skulle märkt om det funnits motorolja i kylvätskebehållaren.

Säljaren säger nu till oss att de kan ta tillbaka Forden och ge oss pengarna tillbaka. De säger dessutom att verkstadens pris är orimligt och att de kan laga Forden själva till betydligt lägre pris. Men att de vill ge oss en snabb lösning, och det är därför de erbjuder oss pengarna tillbaka.

Jag har spanat på blocket senaste veckan och hittar inte någon motsvarande S-max till samma pris (vår har panoramatak, läderklädsel m.m.). Så lämnar vi tillbaka Forden till säljaren så kommer vi bli utan bil under en period - vi har inte råd att lägga ut mer på bil just nu.

Jag har pratat med konsumentvägledare - de säger att vi skall vara glada över att vi kan få pengarna tillbaka av säljaren.

Jag undrar vad ni skulle gjort i vår situation. Hade ni krävt en ersättningsbil av säljaren? (är det ens ett rimligt krav?) Hade ni gått till en annan verkstad? (den vi gått till är en riktigt stor Ford-återförsäljare/verkstad). Hade ni tagit pengarna tillbaka och försökt hitta en motsvarande bil själva? Eller hade ni gjort något annat?

Till råge på allt säger verkstaden nu att vi överhuvudtaget inte borde köra Forden. Så just nu står den bara i garaget. Denna vecka har jag fått låna svärfars bil, men det är bara en tillfällig lösning...

Tacksam för synpunkter/råd.

Senast redigerat av niska (4 februari 2019)

Nu: Kia Picanto 2017
Tidigare: Ford S-Max 2.0 TDCi 2011
Tidigare: VW Passat B5 Variant (3BG) 1.8T 2005
sura56
4 februari 2019 · 14 Inlägg

Får du pengarna tillbaka efter 8 mån, så är det väl inget att fundera på. Jag skulle lämnat tillbaka den på direkten.

pucko97
4 februari 2019 · 93 Inlägg

Lämna tillbaka bilen och få pengarna tillbaka och vara glada över att bilen har hållit i 8 månader(det är praktiskt taget gratis leasingbil, värde typ 25000kr). Mycket schysst bilhandlare.

-jimmy
4 februari 2019 · 377 Inlägg

Lämna tillbaka skiten o va nöjd.

Bennybira
4 februari 2019 · 480 Inlägg

Lämna tillbaka möget. Inte ett dolt fel nödvändigtvis, kan ha uppkommit efter.
Välkommen till bil-lotteriet.

Ge gärna namnet på handlaren så jag kan köpa min nästa bil där!!!! En riktigt sweet deal!

Fiat 127 (1977)
zemet
4 februari 2019 · 4 035 Inlägg

Låter som en riktigt bra bilhandlare, Köp din nästa bil där med skulle jag säga.

Jag kan säga att jag köpte min bil för 50K mer än du och jag fick ingen hjälp av den stora rikstäckande bilfirman jag köpte min på när hjullagret gav sig efter 150 mil och 2 månader.

torsen
4 februari 2019 · 7 231 Inlägg

Kan bara gratulera till att du haft gratis bil i 8 månader.
Allvarligt talat, gillar du bilen så låt bilfirman fixa den.

jaka54
4 februari 2019 · 5 716 Inlägg

Hej!
Att du har olja i kylvätskebehållaren beror  antagligen på att topplockspackningen har  gått sönder!
Bara ta bort toppen och kolla och sätta dit ny packning.
Sen tappa ur all kylvätska,  spola genom systemet med trädgårdsslangen och i med ny kylvätska.
Inte f.. tar jag 90000kr för något så enkelt!

Presidento Of World
4 februari 2019 · 3 322 Inlägg

Jag börjar gilla Jaka! Allt är så enkelt..

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
4 februari 2019 · 17 455 Inlägg

Presidento skrev:
Jag börjar gilla Jaka! Allt är så enkelt..

Så sant. Tänk om dagens bilar vore så enkla big_smile

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Janneutanb
4 februari 2019 · 7 271 Inlägg

Motorbyte pga olja i kylarvätskan?...
Ja det är ju ett sätt att lösa det iofs. Varför inte köra den till skroten på en gång?
Herregud...
Att få lämna tillbaka bilen utan kostnad efter 8 månader är definitivt ovanligt och helt otroligt snällt av bilfirman!

Gillar du bilen så låt dom laga den.

Lasse62
4 februari 2019 · 292 Inlägg

Trasig oljekylare är inte helt ovanligt, då får man gärna olja i kylvattnet.
Topplockspackning är nog mer sällsynt och lätt att kolla

Growe Fri fart för ett fritt folk!
4 februari 2019 · 13 732 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Att du har olja i kylvätskebehållaren beror  antagligen på att topplockspackningen har  gått sönder!
Bara ta bort toppen och kolla och sätta dit ny packning.
Sen tappa ur all kylvätska,  spola genom systemet med trädgårdsslangen och i med ny kylvätska.
Inte f.. tar jag 90000kr för något så enkelt!

Varför ska alla vara så drastiska med att gissa fel. Oljekylaren är nog mer det riktiga problemet som spruckit. Vanligt fel på alla modeller som har det

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
zzr94092
4 februari 2019 · 4 385 Inlägg

Vad funderar TS på? Lämna tillbaka innan säljaren ångrar sig!! Och att få tillbaka hela summan är ju helt osannolikt underbart...

caromania Forummoderator
4 februari 2019 · 9 296 Inlägg

Du har väl egentligen bara två val?

1: Följ Jakas råd:
Bara ta bort toppen och kolla och sätta dit ny packning.
Sen tappa ur all kylvätska,  spola genom systemet med trädgårdsslangen och i med ny kylvätska. Enkelt!

Eller
2: Lämna tillbaka bilen och få alla pengarna tillbaka.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Lasse62
4 februari 2019 · 292 Inlägg

caromania skrev:
Du har väl egentligen bara två val?

1: Följ Jakas råd:
Bara ta bort toppen och kolla och sätta dit ny packning.
Sen tappa ur all kylvätska,  spola genom systemet med trädgårdsslangen och i med ny kylvätska. Enkelt!

Eller
2: Lämna tillbaka bilen och få alla pengarna tillbaka.

Varför ska man börja med att ta bort toppen?!?

Det är nog det minst sannolika felet, oljekylaren börjar man med, sedan kommer det att bli väldigt pyssligt och långdraget innan man fått bort alla oljerester i systemet

caromania Forummoderator
4 februari 2019 · 9 296 Inlägg

Lasse62 skrev:

caromania skrev:
Du har väl egentligen bara två val?

1: Följ Jakas råd:
Bara ta bort toppen och kolla och sätta dit ny packning.
Sen tappa ur all kylvätska,  spola genom systemet med trädgårdsslangen och i med ny kylvätska. Enkelt!

Eller
2: Lämna tillbaka bilen och få alla pengarna tillbaka.

Varför ska man börja med att ta bort toppen?!?

Det är nog det minst sannolika felet, oljekylaren börjar man med, sedan kommer det att bli väldigt pyssligt och långdraget innan man fått bort alla oljerester i systemet

Det var en gnutta ironi. Jag vet, knepigt. Men nä, man börjar med att lämna tillbaka bilen och få tillbaka pengarna då det är ett alternativ i detta fall.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
viccoA
4 februari 2019 · 3 109 Inlägg

Kasta dit en begagnad morot kostar väl i runda slängar 15.000kr inkl rova och arbete på mindre verkstad.
Jäkligt schysst bilfirma du handlat vagnen hos med tanke på att de erbjuder dig fullt pris för bilen efter ett bra tag.

jaka54
4 februari 2019 · 5 716 Inlägg

Hej!
-Finns det oljekylare på en sån?? Börja med den då!-Enklare en toppen.
Men visst! Lämna tillbaka bilen om du inte vill kolla vad som är fel själv. Du får ju pengarna tillbaka så du kan köpa något annat...Varför inte en Audi till exempel?? smile

Presidento Of World
4 februari 2019 · 3 322 Inlägg

Nästan komedi på Jaka ikväll :p nä men seriöst så lämna tillbaka

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang