Köpte fullservad bil från 2011 för 8 månader sedan. Lagning av dolt fel kostar mer än inköpspris. Råd tack.

___
4 februari 2019 · 588 Inlägg

Självklart ska du lämna tillbaks den. Det med utrustningen är ju irriterande men det kan ju inte dom stå för

niska
5 februari 2019 · 264 Inlägg

Tack snälla för alla svar. Jag lämnar tillbaka bilen och köper en annan istället.

S-max passade verkligen oss, så jag tror det blir ännu ett köp. Jag ringde på en bil igår hos en annan firma. Denna firma får toppbetyg i recensioner på nätet, är MRF-ansluten och har även fått riktigt bra betyg i en tidning som gjort jämförelse. Jag förklarade läget för killen på denna firma, och frågade vad som gäller om ett liknande fel skulle inträffa med bil som jag köpt från dem. "ARN" svarade han.

Jag börjar inse vilken tur vi har som hittat en schysst säljare.

De garantier som utlovas vid bilköp verkar inte vara så mycket värda. Riktigt svårt att veta om en bil är okej eller ej tycker jag.

Nu: Kia Picanto 2017
Tidigare: Ford S-Max 2.0 TDCi 2011
Tidigare: VW Passat B5 Variant (3BG) 1.8T 2005
Mew
5 februari 2019 · 2 152 Inlägg

Jag tippar också på att oljekylaren är dålig. Lätt att fixa, men mycket jobb att rensa kylsystemet efteråt. Men byta motor??? Tror inte mycket på den verkstaden tyvärr.

Senast redigerat av Mew (5 februari 2019)

Meaganeowner
5 februari 2019 · 2 250 Inlägg

Bara undrar... varför måste ett kylsystem vara kliniskt rent på olja? Förutom att det kan indikera en skada.

Kan kylsystemet i sig på nåt vis ta skada?
Förklara i så fall varför.

Kanske t o m är bra med lite olja.

Min T24 har gått med lite olja i kylsystemet de senaste 30 åren och funkar finfint. Kom sig av att blockpackningen läckte och toppen behövde efterdras en gång i tiden.

Är det fel på maskineriet överhuvudtaget?

Kanske är någon som fyllt lite olja på fel ställe. Har ju hänt förr.

( Nu verkar det ju vara så mycket olja i kylsystemet att värmaren inte fungerar.)
.

Senast redigerat av Meaganeowner (5 februari 2019)

chrizz Administratör
5 februari 2019 · 11 780 Inlägg

Kan inte annat än instämma med många andra här. Lämna tillbaka. Det är en riktigt schysst lösning från återförsäljaren, de ska ha en eloge för det tycker jag. Lämna tillbaka, och sök något nytt. Bilar finns det ju gott om, även om det kanske inte blir exakt samma utrustning som den ni har nu.

Betänk alternativet annars, du måste laga den... lämna in och vara utan, extra kostnader, ev. andra kostnader som du kanske inte räknat med osv... Känns som mycket onödig huvudvärk när du blivit erbjuden en enkel lösning.

Låt de köpa den, fixa den, sen kan du köpa tillbaka den om du mot förmodan inte hittat något nytt då smile

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
Meaganeowner
5 februari 2019 · 2 250 Inlägg

.

Ett fantastiskt erbjudande!

Köp o kör nåt billigt under tiden.

jaka54
5 februari 2019 · 5 680 Inlägg

Hej!
Problemet med trasig topplockspackning är ju att avgaser läcker ut vilket gör att motorn får fel bränsleblandning och kan gå för snålt( för varm) och olja i kylaren täpper förr eller senare till ganglierna i kylaren  vilket leder till dålig kylverkan eftersom kylvätska inte kan passera.

Bennybira
5 februari 2019 · 480 Inlägg

Jaka. Det gäller ju bara om packningen läcker mellan förbränningsutrymme och kylkanal.
Kan läcka mellan kylvätska och olja utan att blanda in förbränningsutrymmet smile

Fiat 127 (1977)
Premium96
5 februari 2019 · 44 Inlägg

Det finns inte många bilhandlare som självmant skulle ta tillbaks bilen. Var glad att du köpte bilen från en schysst bilhandlare.

Lämna tillbaks den och köp något annat från samma firma.

SportPilot Ubåtsingenjör
6 februari 2019 · 7 217 Inlägg

Lämna tillbaka och köp något annat, som premium säger så kan du leta efter något hos samma säljare om de nu är så schyssta !

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
azer666
8 februari 2019 · 27 Inlägg

Hur långt har bilen gått och vilket försäkringsbolag har du? Om du har hel eller halvförsäkring kan det hända att detta kan täckas av försäkringen med viss självrisk. Kan vara värt att undersöka om du verkligen vill ha kvar bilen. Brukar vara en gräns på 8 eller 10 år samt 10 upp till 15 tusen mil på motor och elektronik.

Senast redigerat av azer666 (8 februari 2019)

BMW 640i "F12" (2012)
Slim
8 februari 2019 · 340 Inlägg

Som flera är inne på, köp en annan bil från samma säljare. Det verkar vara ett minst sagt ovanligt bra ställe att köpa bil på.

Skriv sedan ut här vilken säljare det är. Bra firmor förtjänar reklam!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang