Viktfördelning

PerLarsson
5 februari 2019 · 13 Inlägg

Är det någon som vet vart man kan hitta uppgifter om viktfördelning mellan fram/bak på olika bilmodeller?

Mvh
Per

mera grus
Saab V4 (1974)
Saab 96 "Knallkork" (1962)
torsen
6 februari 2019 · 7 230 Inlägg

Intressant fråga, och ännu mer intressant att få veta varför du frågar.
I det flesta biltester brukar anges viktfördelningen på axlarna.
Tänker du modda/ändra på befintlig bil?
För några år sedan flyttade jag reservhjulet från under motorhuven till bak på bilen på en s k Swing Away.
Höjde bilen en dryg cm fram och sänkte motsvarande bak.
Moddningen gjordes i avsikt att förbättra framkomligheten i terrängen genom högre vikt på bakhjulen.
Upplevde att moddningen motsvarade mina förväntningar(i kombination med diffspärr bak).
Bilen i fråga var en NIVA.

PerLarsson
9 februari 2019 · 13 Inlägg

torsen skrev:
Intressant fråga, och ännu mer intressant att få veta varför du frågar.
I det flesta biltester brukar anges viktfördelningen på axlarna.
Tänker du modda/ändra på befintlig bil?.

Anledningen att jag undrar är att jag tänker bygga en a-traktor åt grabben. I reglerna står det att mina 60% av vikten ska vila över drivhjulen om man inte ska behöva barlastflak. Numera är det inget krav på att kapa karossen, så det vore smidigare att "bara" montera ytterligare en växellåda och en hastighetsregulator och sedan försegla passagerar och lastutrymme wasn't vikta upp den i bak så att man uppfyller dom 60 procenten. Istället för att behöva bygga om karossen. Men då gäller det att veta vad som är utgångsläget.
Därav frågan.
Det måste ju gå att hitta någon sammanställning över detaljerade specifikationer på olika bilmodeller någonstans. smile

mera grus
Saab V4 (1974)
Saab 96 "Knallkork" (1962)
Ve123
20 juli 2023 · 1 Inlägg

Hej! Hittade du någon hemsida på hur man ser viktfördelningen?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang