Volvo V70 -01, Startar inte/startspärr

gerryanders
6 februari 2019 · 1 Inlägg

Började för ett par dagar sedan med att bilen inte ville starta. Fick lov att låta den stå 8 timmar i -20 grader och kom tillbaka för att upptäcka att nu startade den helt plötsligt.
Nästa dag startar den igen men när jag slutar jobbet så går den inte igång. Då står det även något om startspärr/försök igen. Jag tar med mig den andra nyckeln som inte har någon "automatöppnare/dosa" och då startar bilen. När jag sen ska starta den igen senare på dagen så går det inte ens att vrida om nyckeln /rattlåset. Provar med bägge nycklarna men inget funkar. Helt låst är det.

Vad tror experterna att detta kan vara och vem bör man vända sig till för en lösning? Tror att batteriet är ca. 2-3 år gammalt kan jag tillägga.

//A

Senast redigerat av gerryanders (6 februari 2019)

Snurriis
6 februari 2019 · 761 Inlägg

Batteriet i dosan?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
6 februari 2019 · 17 380 Inlägg

Snurriis skrev:
Batteriet i dosan?

TS hade ju provat nyckeln utan dosa i.
Frågan är hur många volt batteriet i bilen håller?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
zleepy Trucker
6 februari 2019 · 1 391 Inlägg

glapp i tändningslåset? prova tryck in nyckeln mot tändningslåset, chippet i nyckeln kanske inte får kontakt och därmed så funkar det inte?

min V70-01 beter sig lite sådär ibland, ibland är det inga problem men ibland går det inte att vrida nyckeln alls, drar ut den, vänder på den och provar igen, ibland funkar det på första ibland får jag vända tillbaka den igen och då funkar det, störande är det men antar tändningslåset är lite "trött" efter 31k och 18år...


om rattlåset har gått i, så får du vrida på ratten medans du försöker vrida om nyckeln...

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
Snurriis
6 februari 2019 · 761 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Snurriis skrev:
Batteriet i dosan?

TS hade ju provat nyckeln utan dosa i.
Frågan är hur många volt batteriet i bilen håller?

Tänkte på om startspärren går i på något sätt om batteriet skulle vara dåligt men som skrivs också hur mår bilens batteri?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang