Hur fungerar rekrytering via bemanning?

Avresto
6 februari 2019 · 202 Inlägg

Hej,

Jag har en fråga gällande rekrytering via bemanningsbolag.

Det är så att jag i dag arbetar via ett bemanningsbolag hos ett företag inom industrin där tanken är att jag ska bli anställd av själva industriföretaget.

Jag undrar hur vanligt det är att man går den här vägen och verkligen får en tjänst eller om det är bortkastad tid?

Alla svar tas gärna emot.

Swerox
6 februari 2019 · 4 Inlägg

Anledningen till att dom flesta företag tar in bemanningsföretag är väl för att slippa anställa egen personal?

Janneutanb
6 februari 2019 · 7 271 Inlägg

Swerox skrev:
Anledningen till att dom flesta företag tar in bemanningsföretag är väl för att slippa anställa egen personal?

Ibland tar dom väl även in bemanningsföretagen för att slippa leta efter folk så dom talar om hur många dom vill ha och efter en viss tid så kan dom ta över dom anställda ifall dom är nöjda.

Det är ju en del jobb att hitta på vettigt folk och då betalar vissa hellre extra än att behöva lägga tiden på det.

torsen
7 februari 2019 · 7 230 Inlägg

Swerox skrev:
Anledningen till att dom flesta företag tar in bemanningsföretag är väl för att slippa anställa egen personal?

Jag var för några decennier sedan anställd av ett bemanningsföretag - fast det hette "konsulter" på den tiden.
Blev erbjuden fast/tillsvidareanställning bl a på Volvo Köpingverken (Växellådan kallad) efter ett halvår.
Kanske Volvochefen såg "vad jag gick för"?

Green_devil
7 februari 2019 · 594 Inlägg

Jag har fått min fasta tjänst via bemanningsföretag.
Gick som inhyrd i 1,5 år och sedan anställde dom mig där jag var inlånad. Så det är rätt så vanligt att man får en fast anställning efter man varit inhyrd via bemanningen

Vart jag mig i världen vänder lämnar jag SVARTA RÄNDER
Utmarks-Loke
7 februari 2019 · 5 833 Inlägg

Gäller bara att man är värd det pris som företaget får betala för att köpa loss en från bemanningsfirman.

Znixer
7 februari 2019 · 145 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Gäller bara att man är värd det pris som företaget får betala för att köpa loss en från bemanningsfirman.

Vars har du fått det ifrån? Oftast är man ju visstidsanställd på bemanningsföretaget och byter till företaget som hyrt in efter anställningens slut eller så säger man helt sonika upp sig och börjar på företaget som hyrt in efter uppsägningstidens slut. Ingen behöver betala något till bemanningsföretaget, det är ju inhyraren som håller i taktpinnen.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
7 februari 2019 · 17 448 Inlägg

På mitt jobb dyker det upp bemanning ibland. Oftast på sommaren då vi är underbemannade. De som verkar "normala" har chans till att få vara kvar som bemanning ett par månader till. I vissa fall blir det anställning efter något halvår.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang