Behöver bromsskivorna bytas?

Rutger19
7 februari 2019 · 20 Inlägg

Ja eller nej smile

/Jacob https://i.imgur.com/KJdZw8n.jpg

Mew
7 februari 2019 · 2 157 Inlägg

Ser ju inte så värst bra ut. Jag hade definitivt bytt skivor+klossar.

uhlin
7 februari 2019 · 2 834 Inlägg

Jag hade bytt skivor o belägg alt.
Svarvat dem om möjligheten finns.

Rutger19
7 februari 2019 · 20 Inlägg

Mew skrev:
Ser ju inte så värst bra ut. Jag hade definitivt bytt skivor+klossar.

uhlin skrev:
Jag hade bytt skivor o belägg alt.
Svarvat dem om möjligheten finns.

Ok. Då beställer jag hem och byter. Skivan är blank på en sidan, medan den andra ser ut såhär. Är det svarta från beläggen?

jaka54
7 februari 2019 · 5 719 Inlägg

Hej!
Byt!!! Både  skivor och belägg!
Nej! Det svarta är rost!
Billigast hittar du på Autopartsmarket i riga.

Utmarks-Loke
7 februari 2019 · 5 833 Inlägg

Börja med att se till att oken verkligen går lätt fram och tillbaka och inte kärvar. Kör sedan vidare med bilen ett tag, men motorbromsa mindre och bromsa mer med pedalen. Jag förmodar att det är bak och om handbromsen även går på skivorna så kör sakta och dra i spaken för att slita rent ytan. Om du efter allt detta fortfarande inte får någon hygglig yta på bromsskivorna skulle jag byta. Du bör även mäta hur grova dom är och jämföra med tillverkarens gränsvärden för att se om det är dags att byta. Men i grunden beror detta antingen på att bromsoken kärvar eller att du kör för defensivt så bromsarna inte får jobba.

Rutger19
7 februari 2019 · 20 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Börja med att se till att oken verkligen går lätt fram och tillbaka och inte kärvar. Kör sedan vidare med bilen ett tag, men motorbromsa mindre och bromsa mer med pedalen. Jag förmodar att det är bak och om handbromsen även går på skivorna så kör sakta och dra i spaken för att slita rent ytan. Om du efter allt detta fortfarande inte får någon hygglig yta på bromsskivorna skulle jag byta. Du bör även mäta hur grova dom är och jämföra med tillverkarens gränsvärden för att se om det är dags att byta. Men i grunden beror detta antingen på att bromsoken kärvar eller att du kör för defensivt så bromsarna inte får jobba.

Hur kontrollerar jag att oket inte kärvar? På andra sidan är det ju bytt av tidigare ägare eftersom den kärvat. Där är skivan blank och fin.

EDIT: fel av mig, sidan med svart rost på skivan är samma sida som det nya oket. Har även provat att köra i lite lägre hastigheter (20-30) och det verkar inte vilja försvinna.

Det är lite svart rost på andra sidan också, men syns inte lika tydligt.

Senast redigerat av Rutger19 (7 februari 2019)

Utmarks-Loke
7 februari 2019 · 5 833 Inlägg

Rutger19 skrev:

Svarte_Orm skrev:
Börja med att se till att oken verkligen går lätt fram och tillbaka och inte kärvar. Kör sedan vidare med bilen ett tag, men motorbromsa mindre och bromsa mer med pedalen. Jag förmodar att det är bak och om handbromsen även går på skivorna så kör sakta och dra i spaken för att slita rent ytan. Om du efter allt detta fortfarande inte får någon hygglig yta på bromsskivorna skulle jag byta. Du bör även mäta hur grova dom är och jämföra med tillverkarens gränsvärden för att se om det är dags att byta. Men i grunden beror detta antingen på att bromsoken kärvar eller att du kör för defensivt så bromsarna inte får jobba.

Hur kontrollerar jag att oket inte kärvar? På andra sidan är det ju bytt av tidigare ägare eftersom den kärvat. Där är skivan blank och fin.

EDIT: fel av mig, sidan med svart rost på skivan är samma sida som det nya oket. Har även provat att köra i lite lägre hastigheter (20-30) och det verkar inte vilja försvinna.

Det är lite svart rost på andra sidan också, men syns inte lika tydligt.

Då kanske du ändå blir tvungen att ta lös skivan och svarva för att den skall bli bra. Eller snarare byta för ingen svarvar väl bromsskivor nuförtiden. Men kom ihåg att bromsskivor byter man i par, båda sidor på en gång. Annars kan man, eventuellt, få ojämna bromsar bak och det tycker dom inte om på besiktningen.

Rutger19
7 februari 2019 · 20 Inlägg

Svarte_Orm skrev:

Rutger19 skrev:

Svarte_Orm skrev:
Börja med att se till att oken verkligen går lätt fram och tillbaka och inte kärvar. Kör sedan vidare med bilen ett tag, men motorbromsa mindre och bromsa mer med pedalen. Jag förmodar att det är bak och om handbromsen även går på skivorna så kör sakta och dra i spaken för att slita rent ytan. Om du efter allt detta fortfarande inte får någon hygglig yta på bromsskivorna skulle jag byta. Du bör även mäta hur grova dom är och jämföra med tillverkarens gränsvärden för att se om det är dags att byta. Men i grunden beror detta antingen på att bromsoken kärvar eller att du kör för defensivt så bromsarna inte får jobba.

Hur kontrollerar jag att oket inte kärvar? På andra sidan är det ju bytt av tidigare ägare eftersom den kärvat. Där är skivan blank och fin.

EDIT: fel av mig, sidan med svart rost på skivan är samma sida som det nya oket. Har även provat att köra i lite lägre hastigheter (20-30) och det verkar inte vilja försvinna.

Det är lite svart rost på andra sidan också, men syns inte lika tydligt.

Då kanske du ändå blir tvungen att ta lös skivan och svarva för att den skall bli bra. Eller snarare byta för ingen svarvar väl bromsskivor nuförtiden. Men kom ihåg att bromsskivor byter man i par, båda sidor på en gång. Annars kan man, eventuellt, få ojämna bromsar bak och det tycker dom inte om på besiktningen.

Klarar dom sig till våren/sommaren? Har inget ställe att mecka på. Om det måste bytas tvingas jag lämna in bilen på verkstaden.

Skivornas tjocklek verkar ok och beläggen är det mycket kvar på. De anmärkte inte heller om bromsarna förra besiktningen.

uhlin
8 februari 2019 · 2 834 Inlägg

Jodå......nog klarar de sig nån månad till. Fast ett byte till våren/sommaren är inte fel.

Utmarks-Loke
8 februari 2019 · 5 833 Inlägg

Ja, ta till vana att bromsa lite hårdare ibland och se hur det verkar till våren. Det där är inga problem att köra med egentligen, det är bara besiktningen som inte tycker om det

torsen
8 februari 2019 · 7 234 Inlägg

Svar NEJ (tycker jag).
Så länge inte bitar ur ytan på skivorna är borta, och de är jämt slitna(vilket de verka vara) och det finns minst 3 mm kvar av bromsbeläggen, skulle jag absolut inte byta skivor och belägg.
Sedan beror det ju på om det är fråga om fram- eller bakbromsar.
Bakbromsar aktiveras mycket sällan och slits därför obetydligt, jämfört med frambromsar.
En annan aspekt är: Hur mycket kör du per år?
Bromsbelägg kan du, i princip, slita ner till 1 mm.
Risken med slitna bromsbelägg är att kolven i oken hamnar så långt ut i loppen att de kan kärva/fastna p g a beläggningar och "byrolådeeffekt".

För att inte skivorna snabbt ska ROSTA sönder så bör du ta för vana att varje gång du startar motorn (så att bromsservot aktiveras) trampa mycket hårt på bromspedalen för att motionera bromsoken. Du bör även "fisbromsa" = bromsa i farten så att bromsskivorna helt lätt putsas av bromsbeläggen. Särskilt viktigt när det är blött ute i allmänhet och i synnerhet när det är saltslask på vägbanan. Observera trafiken bakom så du inte orsakar något tillbud för bakomvarande.

jaka54
8 februari 2019 · 5 719 Inlägg

Hej!
Inte behöver du byta direkt! Byt till sommaren när det är varmt ute!

lekman
8 februari 2019 · 148 Inlägg

Ser väl ut som en skiva som går att rädda med lite mer aktiv körning. Eco-körning är ju bra för bränsleeknomin men inte för bromsarna. som, tidigare skrivits här, ge på bromsarna lite hårdare ibland, så kan ytan fixa sej själv när det torkar upp i vår
Ett sätt att få till bättre yta, som är lite Åsa-Nisse, kanske, är att limma på grov smärgelduk på bromsklossarna (epoxi) o sen bromsa väldigt försiktigt i början. Smärgelduken nöts sen bort av sej självt.
Billiga bromsskivor bör man undvika, har jag märkt

Senast redigerat av lekman (9 februari 2019)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang