Kan jag på något lagligt sätt undvika avgifter på varor från Kina?

granadadr
7 februari 2019 · 7 270 Inlägg

tänkte köpa lite led från Kina,, men vet ju att Tullen lägger på 100:- på typ allt man betäller,, så vinsten äts upp,,

finns det något sätt att lura tullen?  knep så man slipper betala så mkt skatt  å skit som vi gör idag?

Jag valde att redigera din rubrik en aning. Det vore ju inte ok att efterfråga bedrägeri - undvika skatter/tull, men visst kan det finnas fullt lagliga sätt att undvika avgifterna som Postnord lagt till.

Mvh mod

Senast redigerat av granadadr (7 februari 2019)

Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
-jimmy
7 februari 2019 · 377 Inlägg

Be kinesen skriva ner värdet?

Greenhorn
7 februari 2019 · 399 Inlägg

Eller skicka det som gåva. Dock får mottagaren stå för smällen om det ej går igenom.

Hilmer
7 februari 2019 · 1 776 Inlägg

Köper man via wish så slipper man överraskningar vad det gäller det slutliga priset eftersom allt är inbakat redan vid köpet. Sen handlar det ju faktiskt inte om några jättesummor i moms och tull (beroende på hur mycket man handlar givetvis) om man istället väljer att handla via t ex ebay.
Även om man åker på moms/tull så brukar det ändå löna sig prismässigt att handla från asien jämfört med att handla av svenska återförsäljare.

granadadr
7 februari 2019 · 7 270 Inlägg

Hilmer skrev:
Köper man via wish så slipper man överraskningar vad det gäller det slutliga priset eftersom allt är inbakat redan vid köpet. Sen handlar det ju faktiskt inte om några jättesummor i moms och tull (beroende på hur mycket man handlar givetvis) om man istället väljer att handla via t ex ebay.
Även om man åker på moms/tull så brukar det ändå löna sig prismässigt att handla från asien jämfört med att handla av svenska återförsäljare.

är från ebay,, delarna kostar ca 80 kr st olika ställen,, och då åker man ju på punkttullar på 100 kr st,, iom olika säljare från kina,, vet jag beställde hörselkåpor,, stod ej dem leverades från kina,, kostade 80 kr men tull på 100 iaf pga dem var från kina,, det sög,, hade aldrig hämtat ut dem om det ej var speciella som jag absolut ville ha

zleepy Trucker
7 februari 2019 · 1 391 Inlägg

Postnord tar ut 75:- i avgift för att göra tullhanteringen, sen är det moms på beloppet av varan pris+frakt, så "tull på 100" är väl mer kanske 25 i moms och sen postens hanteringsavgift på 75...

Jovisst är det surt, för förut handlade man allt möjligt på ebay till billigt pris nästan alltid gratis frakt med, numera köps det via ebay.co.uk och enbart säljare inom EU, så man slipper den där avgiften smile

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
granadadr
7 februari 2019 · 7 270 Inlägg

men om jag köper det via uk,, och det skickas från Kina så åker jag ju endå på skiten??

Hilmer
7 februari 2019 · 1 776 Inlägg

Jag beställde en laddkontaktsflex till surfplatta från USA och ett displayglas till surfplatta från Kina via Ebay i höstas och det handlade om tull och moms på runt 35-40:- på vardera paket. Vill minnas att jag inte behövde betala någon hanteringsavgift!?

När det gäller Wish så tillkommer det ingen moms, tull eller hanteringsavgift via/från Postnord då de har avtal med varandra och är inbakat i priset.

VirreEriksson
7 februari 2019 · 1 296 Inlägg

Som tidigare sagt, be dem skriva ner värdet. Köpte kolfiber i vintras för sammanlagt ca 8000, och betalade endast 250kr~ i tull då de skrivit vääääldigt lågt värde på paketen.

CC72
7 februari 2019 · 1 661 Inlägg

Hilmer skrev:
Jag beställde en laddkontaktsflex till surfplatta från USA och ett displayglas till surfplatta från Kina via Ebay i höstas och det handlade om tull och moms på runt 35-40:- på vardera paket. Vill minnas att jag inte behövde betala någon hanteringsavgift!?

När det gäller Wish så tillkommer det ingen moms, tull eller hanteringsavgift via/från Postnord då de har avtal med varandra och är inbakat i priset.

Dom har å andra sidan en fraktavgift som är absurd i den bemärkelsen att du betalar lika många fraktavgifter som du köper x antal saker.

Köper jag 1 microfiberduk för 19:- och frakten är på 49:- så blir frakten 98:- om jag köper två, 147:- för tre osv.
Det är så Wish tjänar pengar, förutom påslaget på alla varor då.

Hilmer
7 februari 2019 · 1 776 Inlägg

CC72 skrev:

Hilmer skrev:
Jag beställde en laddkontaktsflex till surfplatta från USA och ett displayglas till surfplatta från Kina via Ebay i höstas och det handlade om tull och moms på runt 35-40:- på vardera paket. Vill minnas att jag inte behövde betala någon hanteringsavgift!?

När det gäller Wish så tillkommer det ingen moms, tull eller hanteringsavgift via/från Postnord då de har avtal med varandra och är inbakat i priset.

Dom har å andra sidan en fraktavgift som är absurd i den bemärkelsen att du betalar lika många fraktavgifter som du köper x antal saker.

Köper jag 1 microfiberduk för 19:- och frakten är på 49:- så blir frakten 98:- om jag köper två, 147:- för tre osv.
Det är så Wish tjänar pengar, förutom påslaget på alla varor då.

Det är jag medveten om och det är många gånger samma förfarande på Ebay.
Det jag skrev i mitt första inlägg var att fördelen med att handla på Wish låg i att det inte blev några överraskande tillägg utan så fort man betalt för varan så är allt klart!

___
8 februari 2019 · 588 Inlägg

testa sök på inom europa på tex ebay smile Så brukar jag göra då jag letar ford delar

Senast redigerat av ___ (8 februari 2019)

granadadr
8 februari 2019 · 7 270 Inlägg

___ skrev:
testa sök på inom europa på tex ebay smile Så brukar jag göra då jag letar ford delar

kikade på led,,  jag ska ha regskyltbel och sk buddle lights,, är lyset som lyser på marken när man öppnar dörren,,  kostar ca 80-90 kr st plus allt då,, å från tyskland ca 100 kr dyrare,,  så blir ju samma i slutändan

___
8 februari 2019 · 588 Inlägg

jo men tyvärr så blir det ju så hmm

spillolja
8 februari 2019 · 4 014 Inlägg

Ofta kan det vara billigare att köpa hos Aliexpress än Wish, även om postmord lägger på sina avgifter på förstnämda, om man köper småsaker hos Aliexpress så kan man välja Yanwen Economic Air Mail

Senast redigerat av spillolja (8 februari 2019)

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
granadadr
8 februari 2019 · 7 270 Inlägg

då är frågan vilket blir bäst?? ta från tyskland? eller kina??

azer666
8 februari 2019 · 27 Inlägg

Om värdet på din gåva är 500 kronor eller mindre behöver du inte betala någon tull eller moms.

Från tullverket. Be säljaren skriva gåva och värde under summan inkl frakt. Så har jag köpt drivvis med saker och funkar 95 % av tiden. Ibland öppnar dom paketet som stickprov. Är det begagnat stänger dom igen och ingen avgift oftast. Nya grejer kan man få tulla för om man haft otur.

Senast redigerat av azer666 (8 februari 2019)

BMW 640i "F12" (2012)
capriceturbo
8 februari 2019 · 35 Inlägg

bra detta att veta hur blev det med wish nu då blev det ngt billigare eller tar dom hutlöst betalt nu i sverige

CC72
9 februari 2019 · 1 661 Inlägg

capriceturbo skrev:
bra detta att veta hur blev det med wish nu då blev det ngt billigare eller tar dom hutlöst betalt nu i sverige

Va?

Sabang
9 februari 2019 · 170 Inlägg

Vissa kinesiska företag har nu filialer eller nåt i Europa.

https://eu.banggood.com/

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang