"universal"-fjädring till jänkare

kast
8 februari 2019 · 58 Inlägg

Jag har en cheva Monte carlo ifrån 70-talet.
Den är Sänkt fram så att man knappt kan köra den.

Jag har tyvärr inte råd med nya originalfjädrar och undrar om jag helt sonika kan ta av en av dem. Ta med den till biltema och hitta en liknande?

Köregenskaper är oviktiga då den bara ska glida runt.
Men jag måste få upp den från backen fram....

Måste få bra tips

M123
8 februari 2019 · 962 Inlägg

Vad har din bil för typ av framvagn och vad saluför biltema delar till för sorts bilar är nog den första frågan man bör ställa sig.

Jag vill råda dig att kolla istället med någon av dom få jänk-skrotarna vi har om det finns något passande. Priset lär inte överstiga det du kan lägga på ditt förslag.

Sen kan jag väl tycka oavsett om man ska glida eller ej att köregenskaper är största prioritet.
Sen att ha en fjäder ej anpassat för ändamålet kan i båda ändarna av skalan orsaka problem.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
kast
8 februari 2019 · 58 Inlägg

M123 skrev:
Vad har din bil för typ av framvagn och vad saluför biltema delar till för sorts bilar är nog den första frågan man bör ställa sig.

Jag vill råda dig att kolla istället med någon av dom få jänk-skrotarna vi har om det finns något passande. Priset lär inte överstiga det du kan lägga på ditt förslag.

Sen kan jag väl tycka oavsett om man ska glida eller ej att köregenskaper är största prioritet.
Sen att ha en fjäder ej anpassat för ändamålet kan i båda ändarna av skalan orsaka problem.

Vettigt. Jag antar att Monte carlon delar framvagn med många andra A-body från 70-talet. Så det borde väl finnas tillgängligt..

Vet kan man vända sig till förutom Osby i Skåne?

jaka54
8 februari 2019 · 5 680 Inlägg

Hej!
Hör med Camaroskroten i Mölndal.

Znixer
8 februari 2019 · 145 Inlägg

Har gjort det du nämner och försökt hitta bakfjädrar till en Buick Special -65 (Som är mindre än Monte Carlon) och inga var tillräckligt långa och grova. Skadar ju dock inte att prova, finns kanske fler fjädrar på ditt lokala Biltema. Dock är de ju inte snorbilliga på Biltema så om du sparar någonting mot att beställa rätt från USA är inte sagt.

Vad har du för motor i den?

Xebers76
8 februari 2019 · 2 250 Inlägg

Jag är bara lite fundersam till hurvida du har råd att köpa jänk och tanka jänk men inte har råd att köpa två spiralfjädrar till jänk.

Är dem galet dyra? tongue

torsen
9 februari 2019 · 7 198 Inlägg

Han du tillgång till svarv kan du tillverka fjäderspacers.
Bör till din tunga bil göras av metall.
Till en av mina (lättare) hobbybilar använde jag skärbrädor av plast/nylon för att få upp bilen 3 cm.
Har funkat i 2 år.

kast
10 februari 2019 · 58 Inlägg

Znixer skrev:
Har gjort det du nämner och försökt hitta bakfjädrar till en Buick Special -65 (Som är mindre än Monte Carlon) och inga var tillräckligt långa och grova. Skadar ju dock inte att prova, finns kanske fler fjädrar på ditt lokala Biltema. Dock är de ju inte snorbilliga på Biltema så om du sparar någonting mot att beställa rätt från USA är inte sagt.

Vad har du för motor i den?

Hmm, tack. Kan ju vara värt att kolla då.
350 motor.

kast
10 februari 2019 · 58 Inlägg

Xebers76 skrev:
Jag är bara lite fundersam till hurvida du har råd att köpa jänk och tanka jänk men inte har råd att köpa två spiralfjädrar till jänk.

Är dem galet dyra? tongue

Jag gjorde ett väldigt bra byte ;-)

Njäe, men för mig är dem det.

kast
10 februari 2019 · 58 Inlägg

torsen skrev:
Han du tillgång till svarv kan du tillverka fjäderspacers.
Bör till din tunga bil göras av metall.
Till en av mina (lättare) hobbybilar använde jag skärbrädor av plast/nylon för att få upp bilen 3 cm.
Har funkat i 2 år.

Jag har tänkt I liknande banor faktiskt. Kan vara ganska simpelt att installera också.

Antar att den ska placeras ovanför fjädrarna eftersom fjädrarna är flata upptill...

torsen
10 februari 2019 · 7 198 Inlägg

kast skrev:

torsen skrev:
Han du tillgång till svarv kan du tillverka fjäderspacers.
Bör till din tunga bil göras av metall.
Till en av mina (lättare) hobbybilar använde jag skärbrädor av plast/nylon för att få upp bilen 3 cm.
Har funkat i 2 år.

Jag har tänkt I liknande banor faktiskt. Kan vara ganska simpelt att installera också.

Antar att den ska placeras ovanför fjädrarna eftersom fjädrarna är flata upptill...

Joo, så har det varit i de fall jag höjt med fjäderspacers.

Finns/fanns en kille i Sandviken som tillverkade fjäderspacers på beställning.
Dr Keller har jag för mig han kallade sig.
Har köpt till Jeep Wrangler av honom.
Inget att anmärka på hans grejer.
Han tillverkade även lite annat till framför allt Jeep.
Bl a snabblossningar till krängningshämmarna.
Men jag har inte sett honom annonsera på senare tid.

Ett annat företag som säljer/sålde fjäderspacers är/var Mooser Metall i Roslagen.
Men samma sak där, har inte sett några annonser sedan en tid tillbaka.

Dom brukade annonsera på www.4x4sweden.se

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang